Berkenmultiplex blastgates gladder maken met vet of..?

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Hallo Allen,

Na een forse hernia ben ik de draad van mijn projecten weer wat aan het oppakken en ben verder aan het knutselen aan een systeem voor automatische blastgates. (zie ook Metalen blast gates 63mm - In Nederland verkrijgbaar? ).

Ik heb zelf blastgates gemaakt en het werk op zich ook al heel aardig maar ik denk dat de schuiven nog wel wat soepeler moeten kunnen glijden. Nou zijn er veel middelen om hout in te vetten o.i.d. maar ik heb geen idee wat er goed kan werken met het berkenmultiplex dat ik heb gebruikt. Ik denk aan bijenwas maar wellicht hebben jullie andere suggesties voor me? (ik heb nog niets in huis dus kan ook niet even wat proberen).

hierbij ook even een foto ter verduidelijking

IMG_0626.JPG
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Eerst even insmeren met een koud waxinelichtje. Dus niet laten smelten. Dan even een aantal keer de stukken hout laten glijden. Hoe vaker, hoe soepeler het gaat. Is mijn ervaring tenminste :)
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Eerst babybilletjesglad schuren, dan bijenwas erop, goed inwrijven. Delen, zoals al genoemd flink langs elkaar wrijven.
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
984
Omgeving Eindhoven
Iets heel anders misschien, maar kan je de binnenste plaatjes (dus de bewegende delen) niet van betonplex maken? Dat is superglad en glijdt makkelijk tussen de 2 andere houten platen door.
Maar misschien nu niet meer haalbaar, welke dikte plaat heb je gebruikt voor de schuiven die je nu hebt?

Ik zie dat je je besturing ook al klaar hebt? Kan je daar wat meer over vertellen? Welke onderdelen zitten erin en eventueel de programmeercode?
Ik zou ook zelf zoiets willen maken, maar ben net niet technisch genoeg met arduino etc om dat zelf uit te vogelen...
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Iets heel anders misschien, maar kan je de binnenste plaatjes (dus de bewegende delen) niet van betonplex maken? Dat is superglad en glijdt makkelijk tussen de 2 andere houten platen door.
Maar misschien nu niet meer haalbaar, welke dikte plaat heb je gebruikt voor de schuiven die je nu hebt?

Ik zie dat je je besturing ook al klaar hebt? Kan je daar wat meer over vertellen? Welke onderdelen zitten erin en eventueel de programmeercode?
Ik zou ook zelf zoiets willen maken, maar ben net niet technisch genoeg met arduino etc om dat zelf uit te vogelen...

betonplex heb ik ook aan zitten denken maar ik heb de boven en onderkant verlijmd. ik ben bang dat de schuif er dan te strak in komt. schuren zou dan weer ten koste gaan van de gladheid.


De besturing werkt voor 85%, zodra ik het allemaal werkend heb zal ik een post plaatsen met wat meer foto's en uitleg. ook de code wil ik dan best delen.
 
  • Leuk
Waarderingen: klusrob

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.085
400
parefine even snel er over heen met een kaars en dan een tijdje uitpoetsen met een hand houtkrullen

je moet echter alleen de schuif doen of alleen de sponning niet beide
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Mogelijk je mechaniek herzien. Misschien is dit ook nog wel efficiënter te maken.
Blastgates hoeven niet zover dicht als ze nu zijn waardoor de hoeken die je mechaniek maakt ook wat gunstiger wordt. Ook mechaniek zo “los”/“glad”.”glijdend mogelijk maken.

En als we dan toch kijken naar mechaniek. Waarom geen ronde schijf overwegen die om de motor draait? (Met aan 1 kant de pijp) (denk aan een revolver met maar 1 kamer). Zou dat wat zijn?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.079
414
Maak de hoekjes van de schuiven rond. Door de beweging van het mechaniek, gaan ze nooit keurig recht naar beneden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.