Berken met slaap

John1969

Post veel
10 jul 2023
812
453
‘s-Hertogenbosch
Afgelopen Pasen bij @dehoutdraaierij een wat groter stuk berken gekocht om weer eens een vaas te draaien. Heb in tussentijd enkele andere klussen gehad die wat groter waren en amper ruimte en tijd voor de kleinere uitprobeersels.
Maar nu is het toch zo ver dat het gaat gebeuren.IMG_7517.jpeg
Eerst tussen de centers ingespannen om een voet aan te draaien.
Omgedraaid en ingespannen in m’n nieuwe C1 klauwplaat met hoge bekken en gelijk maar rondgedraaid met de afruwguts.
IMG_7520.jpeg
De vorm erin gedraaid, maar in m’n enthousiasme is daar weer geen foto van 🤬.verder ging het met het opbouwen van m’n bril… en uithollen maar…..

IMG_7528.jpegIMG_7529.jpeg
Ben je lekker bezig en je wilt tussentijds een keer kijken kom je tot de ontdekking dat er scheurtjes ontstaan.
Eerst maar wat gaan drinken.
Na de koffie terug gekomen blijken de scheuren gekrompen te zijn.
Conclusie als het hout warm wordt zet het uit en als het afgekoeld is krimpt het weer.
IMG_7536.jpeg
Wel ervaar ik dat dit stuk hout redelijk droog is, er komt zeer droog snij-en schraapsel uit. Vermoedelijk zorgt dit ervoor dat de buitenkant redelijk warm wordt.
Overgestapt op een andere beitel met een snijkop van Woodcut erop.
Dat scheelt een slok op een borrel…. de warmteontwikkeling is beduidend minder.
Het kwaad was al geschied dus maar heel erg voorzichtig verder onder het motto “ klapt ie dan klapt ie”.
Uiteindelijk de scheurtjes geïnjecteerd met dunne Ca lijm aan de buitenkant en de activator vanaf de binnenkant.
Toen nog even geprobeerd om met m’n nieuwe schrapertjes de buitenkant weer glad te maken, maar bij berkenhout met slaap wat op sommige plekken een beetje te ver heen is, is het niet zo’n succes op het lange vlak op de spindel. Kops ging prima maar het lijf nee. Teveel tear-out.
Dan maar ouderwets schuren korrel 120-180-240-320 en polijsten met krullen die onder m’n bank liggen.
IMG_7544.jpegIMG_7547.jpeg
Toen alles gepolijst was met een acryl spuitlak afgewerkt (10 lagen) bij een draaiende bank.IMG_7550.jpeg
Een hulpstuk gedraaid om de vaas om te spannen en het voetje af te draaien.
IMG_7553.jpeg
Uiteindelijk is dit het resultaat geworden IMG_7559.png

John1969

Post veel
10 jul 2023
812
453
‘s-Hertogenbosch
Leuke bijdrage
Ik heb mezelf een doel gesteld om dit jaar één bijdrage per maand te doen, is echter niet gelukt ( ik zit er al overheen 🤩)
netjes uitgevoerd
De bijdrage of de vaas 🫣
Smaken verschillen nu eenmaal, het was eigenlijk een dubbelzijdige versie bedoeld, maar door de ontstane scheurvorming durfde ik niet ook nog eens aan de andere kant uit te hollen.Op de één na laatste foto zie je wat dan ongeveer het model had moeten worden

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.441
535
Etten-Leur
Mooi verslag.. je zou houtversterker kunnen proberen als het al te bros aanvoelt, bijv Fixum, Alabastine, een Duits merk (schiet ff niet te binnen) en altijd met stofzuiger aan draaien.

• Leuk
Waarderingen: John1969

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.441
535
Etten-Leur
Heb het notabene staan, alleen in m’n enthousiasme niet aan gedacht…
Stofzuiger heb ik sinds de herinrichting permanent aanwezig en met magneetvoet op m’n bank geplakt….. moet alleen nog even de nieuwe natuur worden om te gebruiken…. net als fijnstof filter 🫢
Ik gebruik de fijnstofmeter van @Kor en dan zie je vrijwel direct of je hout veel of weinig stof produceert bij het bewerken.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.602
3.595
Gaanderen
Mijn, beperkte, informatie over het drasien van dikkere stukken hout is dat ze bijna nooit droog zijn diep binnenin. Alleen als ik nat hout in een keer dun op maat draai gebruik ik de spuit om het hout vochtig te houden.
Bij droog hout nooit.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.