Berging bouwen

timpel_800

Actieve deelnemer
18 mei 2020
43
6
Beste,

Omdat we onze bestaande berging/carport hebben omgebouwd tot bedrijfsruimte, moet er nu een plek komen voor de fietsen en de rest van de spullen die normaal in de schuur thuis horen. We zijn daarom van plan een berging te bouwen.
Omdat we in Almere wonen waar bouwerken zonder fundering vaak scheefzakken, hebben we schroefpalen laten indraaien, de basis is er dus.

De afmetingen worden 4 x 4 meter. Het moet eigenlijk gewoon een vierkant hok worden met een dak erop. Net als van die beringen in nieuwbouwwijken dus, zoiets als de foto van het zwarte schuurtje. Deur erin, plat dak, schrootjes er tegen. Klaar.

Het idee dat ik nu heb is nog niet helemaal af, en daarom schrijf ik het ook hier neer, soms helpt dat enorm.

Van onder naar boven zal de constructie er als volgt uit zien:

Op de schroefpalen die netjes waterpas staan wordt een ringbalk gemaakt van Azobe hout. In deze ringbalk komen liggers, deze worden iets lager geplaatst dan de ringbalk zodat hier mooi de vloer kan invallen. Er wordt dan een houtskelet aan de zijkanten geplaatst en deze worden uiteindelijk dichtgezet met rabatdelen.

Het dak wordt plat en dat opbouwen lijkt mij nog het moeilijkst.

Ik ben wel een ervaren klusser, maar projecten krijgen bij mij altijd tijdens de werkzaamheden pas vorm. Ik kan slecht vooruit denken, dit is meestal niet echt handig.

Vragen waar ik mee zit:
- Wat voor afmetingen moet ik gebruiken voor het hout van de ringbalk
- Moet ik de vloer isoleren ivm vocht uit de grond (de stoeptegels blijven in principe liggen).
- Is er een regel /standaard voor hoe houtskelet gebouwd wordt. Wat voor HOH afstand wordt gebruikt bijvoorbeeld en wat voor balken maat voor de staanders/liggers is courant?
- Is er een standaard manier waarop een plat dak gemaakt wordt?, zo ja , hoe dan?
- Met andere woorden: hoe bouw ik zo eenvoudig mogelijk een vierkante houten geraamte, dat aan de regels van 'de bouw' voldoet. Of doet elke houtbouwer dit op zijn eigen manier?
- Is er een goede bron op internet die ik kan gebruiken (en dan niet die bouwtekeningen van Fred :)).

Andere opmerkingen/ tips zijn ook welkom.

Alvast bedankt. Aanvullende informatie kan natuurlijk worden gegeven.

groetjes,
Tim
 

Bijlagen

  • IMG_20210310_113527.jpg
    IMG_20210310_113527.jpg
    249,5 KB · Weergaven: 136
  • 83217695d003fc568a268db8b3c8d417--prefab.jpg
    83217695d003fc568a268db8b3c8d417--prefab.jpg
    33,9 KB · Weergaven: 134

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is er een standaard manier waarop een plat dak gemaakt wordt?, zo ja , hoe dan?
langs welke zijde & op welke plaats wil je het regenwater afvoeren ?
een plat dak mag nooit echt plat zijn, maar moet afhellen
2 cm / m is voldoende

heb je een schets ?
als je het kan tekenen, dan kan je het meestal ook uitvoeren
kan je het niet tekenen, dan begin je er best niet aan

Ik kan slecht vooruit denken
een eerlijke bekentenis
mooi geformuleerd
achteruit denken is altijd makkelijker
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Hoi Tim! Leuk project!

Ik heb vorig jaar ook een schuur gebouwd en ik zie een aantal overeenstemmingen!

Ik heb hier ook veel vragen gehad en veel heb ik dankzij dit forum kunnen beantwoorden. Lees eens rustig door zou ik zeggen:


Om te berekenen welke balken je nodig hebt voor het juiste draagvermogen kun je de balkenschuif gebruiken:

 
  • Leuk
Waarderingen: timpel_800

timpel_800

Actieve deelnemer
18 mei 2020
43
6
Bedankt voor de link naar je topic Peter, het ziet er erg mooi uit, daar kan ik zeker wat mee. Ook een schets maken is inderdaad een goed begin. Dan kan ik ook een lijst maken hout dat ik moet bestellen. Larry Haun is ook een goede tip!
 
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

timpel_800

Actieve deelnemer
18 mei 2020
43
6
Ik heb jullie advies ter hand genomen en ben eerst maar begonnen aan een schets. Niet zo netjes op de pc als Peter want ik ben bang dat ik dan eerst een paar maanden bezig ben voordat ik dat programma door heb, dus gewoon even met de hand :) Ook ben ik nog niet zo thuis in de terminologie. Regels, spanten etc... Maar het wordt beter :)

Als eerst de Ringbalk en de vloerdelen.
ZOals ik het voor mij zie bouw ik met Azobe hardhout een ringbalk, deze kunnen netjes op de schroefpalen komen te liggen. De ringbalk krijgt ik het midden 1 dwarsligger. Daar tussen komen aan beide zijde regels. Ik twijfel nog over de afmetingen van die regels. Ook vraag ik me af of een ringbalk van 5*15 afdoende is of dat ik dikker moet.
Bovenop deze balkenlaag komt underlayment of OSB van 18mm dik als vloer. Of dat de eindevloer wordt daar ben ik ook nog niet uit.

Dan de achterzijde, ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de foto's van @peterdorn en Larry Haun.De hemelwaterafvoer komt aan de voorzijde (kan aangesloten worden op bestaande regenpijp van de schuur die er naast staat. Dus aan de achterzijde een extra balk bovenop het houtskelet, aan de voorzijde 2.

Dan nog de balkenlaag van het dak. Hier ben ik nog over na aan het denken. Ik zal de balkenschuif gebruiken hiervoor.
 

Bijlagen

  • CCI_000007(1).jpg
    CCI_000007(1).jpg
    114,9 KB · Weergaven: 99
  • CCI_000002(2).jpg
    CCI_000002(2).jpg
    93,4 KB · Weergaven: 77
  • CCI_000001(1).jpg
    CCI_000001(1).jpg
    89,7 KB · Weergaven: 82

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
ZOals ik het voor mij zie bouw ik met Azobe hardhout een ringbalk
dat is duur hout
meestal gebruikt voor toepassingen waar water mee gemoeid is
het kan goedkoper, maar als je oog er op valt . . .
De ringbalk krijgt ik het midden 1 dwarsligger. Daar tussen komen aan beide zijde regels. Ik twijfel nog over de afmetingen van die regels. Ook vraag ik me af of een ringbalk van 5*15 afdoende is of dat ik dikker moet.
de 'balkenschuif' heeft de laatste dagen heel wat werk
als je met dat argument op dit forum zoekt, schuif je een heel eind verder

Bovenop deze balkenlaag komt underlayment of OSB van 18mm dik als vloer.
je spreekt hier over het dak ? ('vloer' ?) ;-)
 

timpel_800

Actieve deelnemer
18 mei 2020
43
6
Oke, dus Azobe is overbodig. Het is inderdaad erg prijzig, maar ik dacht als hout dat het het zwaarst te verdruren krijgt (vocht) etc) ? Ander type hout dat ik beter kan gebruiken? Lariks? Geimpregneerd Vuren?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ademhalen gedaan, het andere nog niet. Vanwaar deze waarschuwing?
als je nog geen prijs gekregen hebt, dus nog niet toegehapt, dan is er nog niets onbewust prijs/kwaliteit-onverantwoord gebeurd
daarmee kom ik op die azobe voor de ringbalken terug
iedereen bepaalt voor zichzelf wat hij mooi & nuttig vindt
stelt een leverancier jou azobe voor zonder alternatieven te overlopen, dan is dat niet netjes
zeker wanneer de azobe niet zichtbaar blijft
azobe gebruikt men als hout dat in het water staat
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
stelt een leverancier jou azobe voor zonder alternatieven te overlopen, dan is dat niet netjes
zeker wanneer de azobe niet zichtbaar blijft
azobe gebruikt men als hout dat in het water staat
Persoonlijk zou ik wel azobe gebruiken! Het is het deel van de schuur wat veel te verduren krijgt. Al helemaal als je er bestrating tegenaan gaat leggen, zit je vaak met plaatsen wat lang vochtig kan blijven. Het is wel de basis van de schuur, en daar zou ik niet op bezuinigen.
Normaal word als basis voor een schuur ook altijd azobe gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: timpel_800 en Athanor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Persoonlijk zou ik wel azobe gebruiken!
ik vermoed dat je gelijk hebt, @jelmer
bij 'ringbalk' denk ik automatisch aan de horizontale struktuur die bovenop de staanders/palen komt

ik heb het oorspronkelijke bericht herlezen om vergissingen uit te sluiten
daarin staat dat de ringbalk op schroefpalen komt, waaruit ik opmaak dat dit de onderbouw is, dus bijna tegen de grond
dan is waterbestendig hout een onvermijdelijke noodzaak

daarop verder redenerend heb ik vragen bij het gebruik van osb als vloer
uit #5 'Bovenop deze balkenlaag komt underlayment of OSB van 18mm dik als vloer.'

ook vraag ik mij af hoeveel de vloer boven het maaiveld komt
 
  • Leuk
Waarderingen: svenskapelsin

timpel_800

Actieve deelnemer
18 mei 2020
43
6
De schroefpalen komen ongeveer 5 cm boven de stoeptegels uit dus het hout begint op 5cm vanaf het maaiveld als ik het goed begrijp. Azobe dus toch gebruiken.

De vloer van plaatmateriaal komt dus in directe verbinding met de buitenlucht. Daarom misschien slim om eerst een laag PIR isolatie aan te brengen en daarop het houten vloer?

Als ik het schematisch moet opschrijven:

__________ plaatmateriaal als ondervloer (osb of underlayment).
?????????? Isolatie materiaal?
__________ Balken Azobe
I I I Schroefpalen
---------------- Stoeptegels
~~~~~~ aangestampt zandbed
 

Bijlagen

  • CCI_000008.jpg
    CCI_000008.jpg
    81,6 KB · Weergaven: 85
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
als je niet direct tegen hoogtebeperkingen stuit, dan zou ik de vloer meer dan 5 cm boven het maaiveld plaatsen
5 cm is krap als je er ooit voor wat het ook moge zijn met een lat onder moet
op 4 m diepte heb je in een hoogte van 5 cm weinig zicht

in de mate van het mogelijke zou ik proberen om de isolatie niet te onderbreken
dus eerder bovenop het houten kader ipv er tussen
werkt ook makkelijker
de isolatie aan de onderkant onbeschermd laten, stel ik in vraag
meestal zit op pir/pur een alulaag, maar ik merk dat die na een aantal jaren afbladdert, wanneer ze onbeschermd is

1617632963621.png
 

timpel_800

Actieve deelnemer
18 mei 2020
43
6
Isolatie dus het liefst niet tussen de balken maar er bovenop. Goed idee. Ik zat met PIR in m'n hoofd, maar EPS of misschien XPS (is waterbestendig) kan natuurlijk ook, is ook nog goedkoper en heeft ook geen alu cachering die kan afbladderen? Qua vloer is dan misschien multiplex Okoume hardhout een betere keuze dan OSB?
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zat met PIR in m'n hoofd, maar EPS kan natuurlijk ook, is ook nog goedkoper en heeft ook geen alu cachering die kan afbladderen?
pir is ivm isolatie voor dezelfde dikte de beste van de klas
daarna komt pur
dan eps en de anderen
het is aan ieder om zijn evenwicht te vinden in de combinatie isolatiewaarde-prijs
Qua vloer is dan misschien multiplex Okoume hardhout een betere keuze dan OSB?
hoe lang de berging mee moet gaan, weet ik niet
het dak kan je ooit vernieuwen, maar de vloer ?
moet het met schroefpalen + hout opgebouwd worden, dan is osb een logische keuze
had ik enkel een budgetbeperking op niet-nuttige uitgaven, dan zou ik een goeie kwaliteit betonplex nemen
daarop zit een afdichtende laag
mpx okoume is nog altijd onbeschermd hout
ongeacht de keuze van de plaat: denk er aan om de voegen te dichten
dat kan met pur-schuim
 
  • Leuk
Waarderingen: timpel_800

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.