Benieuwd wat jullie gebruiken voor spuitwerk

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik zit al jaren aan te hikken tegen het kopen van een verfspuit. Een paar jaar terug heb ik eens een Fuji Mini-Mite mogen lenen van iemand en dat was echt schitterend spul. Maar misschien ook overkill? Geen idee. Inmiddels zijn we alweer een hele poos verder en heb ik het steeds maar weer voor me uitgeschoven. Er staat dus nog steeds niets op dat gebied hier.

Nu ik eindelijk begonnen ben met de verbouwing van mijn werkplaats wordt het onderwerp echter weer actueel. Eigenlijk was het idee om er werkstukken die niet in de hardwax gezet worden mee te verven of lakken (ik neem gemakshalve even aan dat hardwax beter niet met een spuit opgebracht wordt). Maar de wanden en het plafond van de werkplaats verven zou waarschijnlijk ook wel een heel stuk sneller gaan met een goed systeem. Vandaar dat ik toch weer begonnen ben met het uitzoeken van een systeem waar ik mee uit de voeten zou kunnen. En ja, dan komt natuurlijk gelijk ook weer de aanwezige kennis op dit forum als bron van inspiratie naar voren. Vandaar mijn vraag aan jullie: wat gebruiken jullie om verf te spuiten?

Om een beetje een idee te geven van wat ik in gedachten heb:
  • Er zullen iedere maand toch wel enkele kastjes en andere objecten mee gespoten gaan worden, maar het zal niet iets zijn dat ik dagelijks nodig heb.
  • Ik werk voornamelijk met massief hout. Ook wel regelmatig met gefineerd multiplex of timmerpanelen. MDF gebruik ik slechts zelden.
  • Andere zaken dan hout denk ik eigenlijk niet te gaan spuiten.
  • Voor zover ik nu kan overzien zal ik voornamelijk verf en lak willen spuiten. Latex en vloeistoffen zullen niet aan de orde zijn.
  • Ik verwacht zowel watergedragen als oplosmiddelhoudende verf te gaan gebruiken.
  • Incidenteel (zoals nu dus in mijn nieuwe werkplaats) zal ik er een ruimte mee willen verven (wanden en plafond).
  • Ik heb nog geen compressor, maar heb al een paar keer gedacht dat het handig zou zijn om er een te hebben. Dus als dat voor een goed systeem nodig is, dan is daar geen bezwaar tegen.
  • Met de hand ben ik (althans in mijn eigen ogen) zeker geen slechte schilder, maar met spuitwerk heb ik nul ervaring. Ik ben echter wel bereid een poosje aan te modderen om kunde op te bouwen. Het hoeft dus niet gelijk perfecte resultaten op te leveren.
  • Ik ben iemand van "liever een keer huilen, dan meerdere keren ergernis" als het op het aankopen van gereedschap aankomt.
  • Een systeem dat eenvoudig en snel schoon gemaakt kan worden verdient de voorkeur.
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
Een goed masker en dampafzuiging is in ieder geval zeer belangrijk met spuiten :)
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik had een Wagner W650 HVLP en bereikte daar goede resultaten mee. Toen had ik een grote werkplaats en daarin zette ik een (als spuitcabine dienende) partytent op.
Een afgesloten ruimte is m.i. wel essentieel, want de verf komt echt overal.
Nu heb ik een kleinere werkplaats en zie geen mogelijkheid om ruimte maken voor het spuiten, daarom heb ik de verfspuit weg gedaan.
Aan de andere kant, het resultaat is echt wel beter dan verven. Mogelijk dat ik in de toekomst toch nog een ruimte ga creëren… het zal dan wel buiten zijn.
In spoot vaak matte lak op MDF of grenen kasten.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Bedankt voor de reacties!

Ik heb een flinke set polycarbonaatplaten staan, waarvan ik een demontabele spuitcabine wil gaan maken, dus dat komt wel goed.

Ik zit nu nog te knoeien met een half masker, maar met lang haar is dat geen pretje. Ook vind ik het niet zo fijn dat de kappen van de gehoorbescherming na verloop van tijd de poten van de veiligheidsbril zo op mijn hoofd drukken. Nu heb ik al wel een andere bril gekocht met een elastische band, maar vanwege voorgenoemde redenen overweeg ik sowieso al een volgelaatsmasker aan te gaan schaffen. Ik heb ervaring met de Versaflow van 3M, maar die is wel heel erg prijzig, dus of dat 'm gaat worden...?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
@chevy66 : zou je zo'n afzuigwand ook aanraden als ik een gesloten cabine van polycarbonaatplaten ga maken? Ik zie er, denk ik, wel de voordelen van, maar heb nog te weinig inzicht of het ook echt nodig gaat zijn in een goede cabine.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Ik heb een fuji spray systeem aangeschaft, het spuit perfect snel een redelijk resultaat
oefenen baart kunst.
zit alleen nog te puzzelen met enigszins afsluitbare ruimte, Gandel69 ben benieuwd welke partytent je hebt gebruikt?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ha! Nee hoor, ik heb een mooie radiaal ventilator liggen die ik daarvoor wil gaan gebruiken. Maar ik had gewoon een afzuigpunt met een flinke flow in gedachten. Dat is wellicht een beetje naïef?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je moet dan aan de andere kant ook zoveel schone lucht kunnen aanvoeren. Je hebt hoogte nodig voor je verlichting. Als het spuiten iets is wat regelmatig terug komt, zou ik voor een spuitwand kijken. Ik denk dat die je het minste ruimte kost.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik heb een graco 395 daar spuit ik latex mee en verf. Ik gebruik sigma nova spray. Die heeft een dikte van yoghert en dat geeft een prima resultaat. niet zo strak als een auto wordt gespoten maar voor mij een prima resultaat. Spuit wel semi gloss of mat.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik ga eens wat opzoeken over spuitwanden!

Zo Wim, bijna 4k€. Dat is een best prijskaartje. Zijn dit de bedragen waar ik aan moet gaan denken voor een fatsoenlijk spuitsysteem?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Tot nu toe maar alleen wat binnendeuren gespoten maar wel tevreden met de Wagner 690 flex
en budgetvriendelijk maar wel wat werk om alles schoon te krijgen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik ga eens wat opzoeken over spuitwanden!

Zo Wim, bijna 4k€. Dat is een best prijskaartje. Zijn dit de bedragen waar ik aan moet gaan denken voor een fatsoenlijk spuitsysteem?
Nee dat was zeker de helft toen der tijd. Ik heb hem gekregen omdat iemand mij niet kon betalen.
Ik weet dat deze gekocht is op een nederlandstalige site maar hij kwam uit polen voor minder dan 2000.
Nog steeds veel geld. Maar dit is een kleine en lichte spuit voor de prof. Ik pak hem niet vaak omdat het veel werk is om alles af te plakken in huizen (overspray, al is dat met de nieuwe spuittips heel erg veel minder) en de machine schoon te maken. In 15 mtr slang gaat veel verf. Niet dat je dit allemaal kwijt bent maar met een liter weet ik niet of je er mee komt.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Met oplosmiddelen spuiten? Masker met separate luchttoevoer. Kabine met separate luchttoevoer en -afvoer. Vonkveilig? Niet alleen in de cabine, ook in de directe omgeving. Antistatische kabine. Reinigingsstation met oplosmiddelen opvang etc. Ook weer de vraag of en in welke mate het vonkvrij moet.

Gebruik je het commerciel dan komt er nog wel meer op je af in de omgevingsvergunning. 4k€ is dan nog maar het begin.

De mate waarin je zaken voor elkaar wilt/moet hebben is afhankelijk van de vluchtigheid en vlampunt van oplosmiddelen die gebruikt worden.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb een fuji spray systeem aangeschaft, het spuit perfect snel een redelijk resultaat
oefenen baart kunst.
zit alleen nog te puzzelen met enigszins afsluitbare ruimte, Gandel69 ben benieuwd welke partytent je hebt gebruikt?
Gewoon zo’n simpele witte, met van die geruite ramen rondom. Op de vloer oude gordijnen en een flinke bouwlamp in de tent. Afzuiging had ik niet, maar ik spoot ook maar in sessies van max 10-15 min. Wel met gelaatsmasker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.