Ben uit de Noordoostpolder

Doorgedraaid_hout

Nieuw lid
4 feb 2022
14
2
Nederland
Dag allen,

Ook ik zal mij eens even netjes voorstellen voordat ik mijn vragen en/of werkstukken online gooi :)
Mijn naam is Ben, 34 jaar jong, vader van 2 jongetjes en woonachtig aan de buitenweg in de Noordoostpolder (Bant).
In het dagelijks leven ben ik vormgever. 3,5 dag voor een werkgever en de overige uren werkzaam voor ons eigen bescheiden reclamebureautje aan huis.

Het afgelopen jaar ben ik veel voor mijzelf aan het werk geweest. Ook begon ik met het kijken naar houtdraai-filmpjes. Ontzettend leuk om te zien en zeer ontspannend naast al het computerwerk! Eigenlijk zocht ik een nieuwe hobby, want gamen, wat ik vroeger veel deed, vind ik ook niet zo boeiend meer. Dus een maand of 2 geleden maar besloten om een beginners houtdraaibankje (HBM 450x300 variabel) en de meeste benodigdheden te kopen (althans dat dacht ik).
Inmiddels al behoorlijk wat kippen blij gemaakt met vers gedraaid hout, het werkt dus behoorlijk verslavend!
Het zou daarbij leuk zijn als er in de toekomst wat bakjes/schaaltjes verkocht kunnen worden om de hobby wat te bekostigen.

Er komt een hoop bij kijken waar je je van te voren geen voorstelling van kunt maken. De beitels scherp houden... houtrichtingen, fijn stoffen, hoe en waar kom je aan hout, nat of droog draaien.... en ga zo maar door... Wellicht is dit dus een mooie plek om mijn kennis wat op te krikken :) We gaan het mee maken!
 

Bijlagen

  • Eikenhouten kommetje Met logo.jpg
    Eikenhouten kommetje Met logo.jpg
    58,5 KB · Weergaven: 34
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en Superkees

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Welkom. Prachtig eerste werkstuk. Bedenk wel dat hout wat je nat draait behoorlijk kan vervormen. Zeker eikenhout. Er zit ook een behoorlijk verschil in het draaien van drooghout. Laat je niet tegenhouden door tegenslagen. Verder is er een houtdraaiersvereniging Radius en die hebben verschillende afdelingen in het land.
Je zou hier kunnen informeren of er een lid is dat je de beginselen van snijdend draaien bij brengt. Dat geeft een vliegende start. Verder staat er een hoop op youtube maar als je niet weet hoe het moet/kan dan is het moeilijk op de tobbers er tussen uit te halen.
 

Doorgedraaid_hout

Nieuw lid
4 feb 2022
14
2
Nederland
Hoi Jan,

Wat grappig. Heel toevallig heb ik je naam een paar weken geleden voorbij zien komen op het internet (volgens mij zocht ik naar houtdraaiers uit de buurt). Ik vroeg al aan mijn vriendin, die bij IJzerhandel Gort in Lemmer werkt, of ze je kende. Maar 'helaas'.
Bij deze alsnog gedag! Lijkt mij leuk om eens langs te komen. Alle kennis is welkom :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.