Het 'nadeel' van machine slijpen is dat je een hol snijvlak krijgt. Mijn japanse messen zijn eenmalig (met uitzondering van de santoku) op de tormek clone geweest om de juiste snede aan graden op het mes te krijgen. Hierna zijn ze gewet op 1000, 3000 en 8000 grid wetstenen. De holle snede is hiermee dus weer mooi recht gemaakt. Eigenlijk zou je de messen op een kom slijpsteen willen slijpen zodat de snede recht word. Geld ook voor beitels etc, echter zo'n machine is er niet? Het mooie aan een wetsteen is je legt je mes erop en met het kantelen gaat die opeens glijden, dan zit je over je snede heen. Dan moet je dus iets terug bewegen aan hoek. Hierna heb je het aantal graden te pakken (fabrieks af of zelf ingesteld). Ook heb je edge-pulling en edge-tracking. Ofwel ga je met de snede van je af druk zetten of juist als je het naar je toe haalt. Ik hanteer tegenwoordig het naar me toe halen, scheelt happen uit de wetsteen

Dit weekeinde heb ik voor het eerst billenknijpend een mes van 330 euro geslepen die fabrieks af scherp is maar niet vlijmscherp. Ook ga ik binnenkort aantal stroppen maken en dan krijg je een snede waarin je je zelf kan bekijken

of de tomaat nu beter gesneden word, nee dat niet maar het is wel gaaf om te doen. Mijn advies kwa messen zou zijn eerst de graden zetten met de waterslijpmachine, hierna over wetstenen halen. Dus ja old scool wint van new scool. De belgische steen is niet het laatste stuk om af te werken. Dan zit je op denk ik 8 a 10000 grid. Hierna komt de strop, dan ga je richting 20000 grid.