Beitels

Hein5689

Nieuw lid
21 okt 2013
21
0
Sassenheim
Beste, sinds vandaag in het bezit van een draaibankje. Nu zaten er een aantal beitels bij, ik heb het idee dat ze vrij bot zijn. Kan iemand mij aangeven hoe scherp draaibeitels horen te zijn, scherp als "gewone" beitels of als bijvoorbeeld schroevendraaiers?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.428
687
Emst
Zo scherp hoeven draaibeitels ook weer niet te zijn, maar wel scherp.

Ga eens bij een houtdraaier bij je in de buurt kijken.
Die kan je nog veel meer dingen leren.
Als je aangeeft waar je woont kan er misschien iemand bij jouw uit de buurt reageren.
Je kan ook een paar lessen nemen.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Ik dacht altijd dat een beitel scherp was dat als je je nagel er op legt en dan terug trekt je wat van je nagel af schraapt. Nu heb ik afgelopen week een slijpcursus gevolgd bij de stadswerkplaats in Groningen, en heb daar handmatig beitels zo scherp weten te krijgen dat je je nagel er niet meer van af kon schrapen maar hij gewoon direct 'vast' zat zodra je je nagel op de snede liet rusten en je de haren op je arm er mee kon scheren.
Hoe scherper het gereedschap, hoe makkelijker het door het hout heen snijdt. Als je maar de juiste hoek aan houdt.
 

Hein5689

Nieuw lid
21 okt 2013
21
0
Sassenheim
Dank voor de snelle reacties, dat steekbeitels niet snel te scherp zijn wist ik. Maar draaibeitels mogen dus wat botter (minder scherp) zijn, zoiets dacht ik al maar het is wel prettig te merken dat dat goed was. Morgen dus eerst draaibeitels wat slijpen en wetten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.573
Gaanderen
Mijn platte beitel is net zo scherp als een scheermes dit is erg fijn voor een laatste snede of voor moeilijk hout. Ik slijp mijn beitels nat op een Tormek en wet ze hierna af met pasta op een hardevilten schijf systeem koch. mijn gewone houtbeitels zijn nu vlijmscherp dus mijn draaibeitels ook alhoewel ik dit bijna nooit controleer. Ik heb zeer goede draaiers gezien die hun houtdraaibeitels en Gutsen hoogtoerig slijpen en zonder wetten gaan draaien. Ik zie nagenoeg geen verschil.
 
sinds wanneer is een schroevendraaier scherp???

ik slijp mijn beitels zo scherp mogelijk! op een witte edelkorund steen

en bij moeilijke houtsoorten op losse slijpstenen

ik gebruik ook een los slijpsteentje voor af en toe aan te scherpen zodat ik nog even verder kan voordat ik op de machine moet slijpen
 

Hein5689

Nieuw lid
21 okt 2013
21
0
Sassenheim
Ik heb nog wel wat scherpe schroevendraaiers, maar het ging mij in deze meer om de vergelijking. Ik kan mij voorstellen dat als je draaibeitels flinterscherp maakt dat ze ook weer vrij snel bot worden, dit idee kan overigens goed zijn ingegeven door gebrek aan kennis mijnerzijds ;-)
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Zo scherp hoeven draaibeitels ook weer niet te zijn, maar wel scherp.

Ga eens bij een houtdraaier bij je in de buurt kijken.
Die kan je nog veel meer dingen leren.
Als je aangeeft waar je woont kan er misschien iemand bij jouw uit de buurt reageren.
Je kan ook een paar lessen nemen.

draaibeitels horen juist HEEL erg scherp te zijn. botte beitels veroorzaken ongelukjes zoals, happen van de beitel, vastlopers van afsteekbeitels. Daarbij kan de extra druk die je op een botte beitel zet er voor zorgen dat je "blow out" krijgt. Hierbij druk je de vezels van het hout zodanig in elkaar totdat de tegendruk zo groot wordt dat er ineens veel vezels tegelijk afscheuren. met een beetje geluk krijg je hierdoor een rafelige snede. Met een beetje pech. ligt je mooie draaiwerk in stukken op de grond. \

Daarbij zorgen scherpe beitels tot het verminderen van vibratie.

Let wel… elke draaibeitel heeft z'n eigen methode van slijpen!
een schraper moet je bijvoorbeeld nooit wetten. er ontstaat een braam aan de bovenzijde. deze wordt gebruikt om mee te draaien. Andere soorten gutsen kunnen bijvoorbeeld weer wel worden gewet.
op youtube staan erg veel instructies over het slijpen van draaibeitels. Erg handig om wat te kijken voordat je begint met slijpen. Daarbij krijg je binnen een mum van tijd in de gaten wat er allemaal wel en niet mogelijk is met welk gereedschap

Succes met slijpen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.