beitels slijpen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Waar slijp je beitels op, die niet in de houder van de tormek passen? Ik heb weinig zin om dat op een diamantplaatje te gaan doen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Ik slijp bij voorkeur ook alles op een dubbele bankslijper. Een flinke beitelsteun ervoor, en gaan. De beitelsteun moet in elke hoek kunnen gezet worden en dicht bij de steen ( wit en voor mij, een K 60) of CBN ( normale, niet te fijn) kunnen worden gezet.

Eenmaal dat dit juist staat kun je het hele arsenaal aan beitels slijpen zonder dat je je verder moet bekommeren om de geometrie van de vouwen die je gaat slijpen.

Makkelijker kan slijpen eigenlijk niet. Is old school.

Daarna afwetten en stroppen.

groeten


Ornament
www.houtsnijden.eu
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik vindt jongleren van een halve meter lange beitel van 8cm breed op het steuntje van mijn werkbankslijper geen vertrouwde werkwijze om tot een mooie snijkant te komen. Het zijn opgelegde beitels, die al niet zo goed op warmte reageren. Het is niet dat ik er werk voor heb, maar ik heb verder alles wat ik aan beitels heb, geslepen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Om goed voor mijn bankslijper te kunnen staan, moet ik mijn zaagtafel verplaatsen. Mijn werkplaats is niet zo breed. Het wordt ook nog een heel gevecht, om de achterkant enigszins vlak te krijgen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Ik vindt jongleren van een halve meter lange beitel van 8cm breed op het steuntje van mijn werkbankslijper geen vertrouwde werkwijze om tot een mooie snijkant te komen.
Ik had het over een flinke beitelsteun, niet over de schandalige dingetjes die met de machine worden mee geleverd. Je kan die makkelijk zelf maken in metaal , zelfs in hout. Zoek eens onder: grinding jig
Is ook te koop want houtrdraaiers hebben ook wel eens heel lang gereedschap. Deze is voor hun ontwikkeld
1699727601866.jpeg

te koop bij Ronald , dehoutdraaierij.nl

groeten

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb ook nog een dunne schietbeitel gevonden. Die past ook weer niet in een houder van tormek. Waar slijp je die op. Want zo'n ding is bijna niet recht op te houden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
De ene beitel kon ik slijpen door het slijpblokje om te keren en de beitel er onder te klemmen met 2 kleine lijmtangetjes. De schietbeitel kon ik opspannen door het bovenste deel te vervangen door een blokje multiplex, dat op zijn plek word gehouden door 2 lange inbusmoeren met flens, van vermoedelijk iets van ikea.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.