Beitels slijpen

Ranneke

Nieuw lid
2 dec 2021
4
1
Vlaardingen
Hallo,
Ik ben sinds een tijdje bezig met het houtdraaien. Ben lekker aan oefenen wat maakt dat mijn beitels snel bot zijn. Ik heb geprobeerd ze zelf te slijpen maar ook daar kan ik nog wel wat oefening in gebruiken. Ik ben een groot voorstander van leren door doen maar het ontbreekt me aan iemand die het voor kan doen.
Is er iemand in de buurt van Vlaardingen die mij kan leren hoe ik mijn beitels kan slijpen?
Groeten Miranda
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Hallo Miranda, klinkt goed:). Heb je zelf wel de slijpmiddelen om je beitels te slijpen? Ikzelf heb de Sorby bandslijper, een ander misschien de Tormek of een gewone bankslijper. Elk vraagt een wat andere benadering. Als je even aangeeft wat je zelf hebt staan, is het gemakkelijker om je gericht te helpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ranneke

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
724
288
RegioRotterdam
Hoi Miranda,
Bel eens met de mensen van de vereniging van houtdraaiers: Radius. De website is niet volledig op dit moment. Je woont in Vlaardingen dus ik stuur je een pb met de contactgegevens van de afdeling Rotterdam
 
  • Leuk
Waarderingen: Ranneke

Ranneke

Nieuw lid
2 dec 2021
4
1
Vlaardingen
Hoi,
Warm welkom. Dankjewel allemaal.
Misschien was ik inderdaad niet concreet genoeg. Ik heb een gewone bankslijper. Ik heb natuurlijk al van alles opgezocht op het internet maar eigenlijk zoek ik gewoon iemand in de buurt die dit samen met mij wil doen. Iemand die Een stukje praktische kennis wil overdragen. Ik weet dat er allemaal ‘dure’ apparaten te koop zijn maar het moet toch ook zonder kunnen. Vroeger kregen ze hun beitels toch ook scherp.
Misschien is dat ook wel heel erg eigenwijs.
Ik hoor graag de tips over de bankslijper!
Groeten Miran
 
  • Leuk
Waarderingen: kire

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Alleen met een bankslijper krijg je hem niet scherp. Je hebt toch nog een steen nodig om hem af te wetten. Of je doet dit op een viltenschijf. (of je maakt er een van mdf). Vroeger kregen ze hun beitel toch ook scherp.
Ja zeker maar vroeger kregen ze een opleiding en moeten ze als leerling beitels slijpen. De Tormek is inderdaad voor verwende slijper. Ja ik heb er een. Ook met een bankslijper of waterstenen krijg je alles scherp. Het belangrijkste is dat je er een goede zware leunspaan op zet. Zijn o.a. te koop bij baptist en de houtdraaierij en andere. Of je zoekt even een tekening op op het www, filmpje op you tube. Tormek heeft een hulpstuk om hun jigs te gebruiken op een werkbankslijper. Een 4 cm brede steen is het makkelijkst om te slijpen. Zet er een bak naast waar je je gereedschap in kunt koelen. Hou bij het slijpen je vingers dicht bij de vouw je voelt dan precies wanneer je moet koelen. Gewone beitels ontlaten zo rond de 160 gr C. HSS boven de 600 gr C.
Ik heb geen zin om slijpen uit de hand te leren. Maar moet dit af en toe wel doen. Dan is er geen jig voor het werkstuk te groot of gewoon omdat het sneller zonder jig gaat. Mijn vader slijpte alles uit de hand op de werkbankslijper. Ik heb dit nooit willen leren omdat ik dan helemaal niet aan mijn werk toekwam. Zoek iemand die het je wil leren ( bij tormek gaat dit prima zelf via boekje of youtube) of koop wat goedkope beitels en ga oefenen. Een tip voor de werkbank slijper wil ik je nog geven. Als je een zwaar beschadigde beitel overnieuw van een vouw moet voorzien slijp je eerst de boel weg. Je zet de punt tegen de steen enslijpt dit weg tot alle beschadigingen eruit zijn. Dan ga je de vouw erin brengen. Het voordeel is dat je nu een dikke punt hebt waarbij het veel langer duurt voordat de punt heet wordt. Slijp je de vouw eraf zonder dat je hem eerst bot maakt dan verbrand de vouw.
Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: Ranneke en Marijn

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb zelf naar alle tevredenheid een Sorby ProEdge systeem voor het slijpen van mijn houtdraaibeitels, steekbeitels en keukenmessen.
Ik weet dat het best wel een investering is, maar je kunt eenvoudiger beginnen. Heb ik ook gedaan.
De Canadees Jean Michel heeft een aantal jigs ontworpen die je eenvoudig zelf kunt maken en perfect werken in combinatie met een bankslijper. Ik ben hiermee begonnen en heb hier al diverse mensen mee blij gemaakt.
 

Bijlagen

  • Jean_Michel_sharpening_jigs.pdf
    241,8 KB · Weergaven: 47

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.