beitel te kort

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
Hallo,
Voor het vlaksteken van gekloofde eiken balk is mijn verder prima beitel (nooitgedagt van de rommelmarkt met rood handvat) te kort of eigenlijk is de balk te breed.
Dit na inzagen met spanzaag en met bijl o.i.d. het ruwste er af halen'.
Nu ben ik aan het experimenteren met een voegbeitel van 5 cm breed (nieuw 5 euro) met de vouw geslepen zoals een bijl maar aan de onderkant vlakker. Dit in een stuk berkenhout getikt
Het gaat om vers hout (amerikaanse eik) dus behalve de noesten vrij goed te bewerken. Een paar stukken van ongeveer 1,5 meter en 30-50cm dik die er redelijk uitzagen gered van de motoraag(voorlopig).

Is dit wat zo,n voegbeitel heb er al wel wat mee gehakt en gestoken maar vraag me af of er geen andere betere goedkope oplossing is.

Moet ik het ding helemaal als een bijl slijpen dus met ronde voorkant

Met vriendelijke groet
Gerrit
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik begrijp niet precies wat je bedoeld of wil bereiken, maar heb je niet gewoon een haalmes nodig voor zon verse stam te bewerken?

full14511724.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Als je beitel te kort is zou ik een langere kopen....

Maar ik snap eigenlijk helemaal niet wat je wilt.
 

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
Ik probeer een plaatje te maken van een ruw stukje hout en het hakblok/werkbank/schaafbank wat in wording is.
De balk is gewoon te breed voor een haalmes en een lange beitel kan ik nog niet vinden voor niet te veel geld .
Het gaat mij erom hoe je zo,n voegbeitel zodanig slijpt dat je het hout meer wegsnijdt dan los hakt .
Bedankt voor de reacties

Met vriendelijke groet,
Gerrit
 

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
brandhout te lijf met voegbeitel

Hallo,

Nu een paar fotos van het brandhout en mijn project en de voegbeitelP1030960.jpgP1030963.jpgP1030964.jpgP1030967.jpg

Het berken ding is bedoeld om een dik stuk hout op te leggen zodat het niet wegrolt , gemaakt om wat te oefenen

Met vriendelijke groet,
Gerrit
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Daar heb je speciale beitels voor waarvan de steel onder een (flauwe) hoek met het blad staat - kan even niet op de naam komen. Wellicht zou je dat stuk voegbeitel van een offset handvat kunnen voorzien?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Voor dit soort werk werd een dissel (soort gekromde bijl) gebruikt. Je kunt ook meerdere sleuven zagen ter breedte van je beitel en met die beitel het hout wegsteken. Let wel de draairichting van het hout. Wat je laat in blauw is een klesoorbeitel om metselstenen op maat af te kappen. Of die geschikt is weet ik niet. Maar ja met een schop kun je ook houtdraaien.
Ten minste als ik jouw verhaal goed gelezen heb.
Veel succes!
Vr.gr. Jan pranger.
 
Laatst bewerkt:

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
Hallo,
bedankt voor de reacties.
Die "framing chisel" is de mooiste oplossing maar de prijs.
Het inzagen op beitelbreedte doe ik al werkt goed en het idee van de dissel staat me ook wel aan.
Ik kijk nu uit naar een hele kromme stok om een korte beitel in te steken zoals ik dat de japanners dat wel doen
De geschikte tak ligt wel ergens te wachten
Eerst nog ergens een oude hooivork of riek vinden om de steel met lange dul te gebruiken voor de rechte uitvoering
Deze video van Paul Sellers heb ik al een paar keer bekeken is 1 van mijn favorieten.
De offset wordt wat lastig maar gecombineerd met " houtdraaien kan met een schop" gaat richting een versleten spear en jackson spade met een mooie slanke dul
In ieder geval weer genoeg ideeën om weer even van de straat te zijn.
Nog een plaatje van de beitel en van een plankje (brandhout) voor een krukje of bijzettafeltjeP1030961.jpgP1030966.jpg

Allen bedankt
Vriendelijke groet
Gerrit
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Draai je gewone houtbeitel een slag en werk met de vouw op het hout als je beitel te kort is voor de (éénmalige) klus.

Inderdaad, zou ik ook doen: hiermee kom je eruit zonder kosten. Een gewone steekbeitel met de vouw naar onder. Dit gebruik zit ingebakken in de mogelijkheden van de steekbeitels.

Houtsnijders maken werkelijk van alles op de breedste panelen, sturend op de vouw van hun beitels of gutsen.

Dus echt een aanrader om het te proberen. Best geen bolle vouw en geen microbevel, dat stuurt duidelijk minder goed.


Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
+1. Op z'n kop die beitel! Daar verwacht ik meer van dan van die metselaarsbeitel.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
aah duidelijk, eigenzlijk zoek je dus een smalle timberframing slick met een lichte offset in het heft. Die zijn wel aan de prijs, als je ze nieuw koopt.

Ik zou gewoon beveldown verder gaan zoals al eerder gezegd hier of een grondschaaf.
 

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
Hallo bedankt voor de reacties,

Weer een aantal prachtige stukken gereedschap in beeld

Vandaag wat dingetjes van de rommelmarkt in Munster gehaald
Het smalle schaafje lijkt me wel geschikt al is het denk ik te bol geslepen
de andere schaaf is mijn favoriete model en ga ik een beetje rond slijpen, is als nieuw met wat verf eraan en een botte beitel
en wat vijlen gekocht geen beitel of bijl of iets wat er op leek gezien
P1030973.jpgP1030970.jpg
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Mooi setje vijlen.
Die smalle schaaf is een scrub plane (of in dit geval eigenlijk een schrupphobel). Bedoeld om heel snel veel hout af te nemen. Die dingen horen zo bol te zijn. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.