Behandeling massief eiken tafel + bank

SanderKl

Nieuw lid
26 jun 2018
19
2
37
HECHTEL-EKSEL
Ik ben bezig met een zware eiken tafel en bank gemaakt uit oude eiken balken van 6cm dikte met veel noesten en barsten.

IMG_2443.jpg

De noesten en bartsen wil ik opvullen met zwarte epoxy en erna wil ik graag ongeveer volgend resultaat bekomen:

tafel.JPG
Welke producten kan ik best gebruiken om dit resultaat te bekomen?

Alvast bedankt!

Sander
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Sander,
bedoel je de epoxy? Kijk eens op Polyestershoppen.nl voor respectievelijk giethars en zwart pigment:
Epoxy pigment in RAL kleur (kies RAL9005 gitzwart)
Geen affiliatie met deze webshop, gewoon een goed product. Wil je deze giethars nadien nog transparant gebruiken, dan moet je er wel nog een UV-stabilisator aan toevoegen om het vergelen tegen te gaan.

Het tafelblad in het voorbeeld lijkt me achteraf nog geolied te zijn. Zelf ben ik heel tevreden over de verbeterde houtolie van De Cokerije:
Ik verdun de eerste laag met terpentijnolie.

Groetjes
 

SanderKl

Nieuw lid
26 jun 2018
19
2
37
HECHTEL-EKSEL
Dag Sander,
bedoel je de epoxy? Kijk eens op Polyestershoppen.nl voor respectievelijk giethars en zwart pigment:
Epoxy pigment in RAL kleur (kies RAL9005 gitzwart)
Geen affiliatie met deze webshop, gewoon een goed product. Wil je deze giethars nadien nog transparant gebruiken, dan moet je er wel nog een UV-stabilisator aan toevoegen om het vergelen tegen te gaan.

Het tafelblad in het voorbeeld lijkt me achteraf nog geolied te zijn. Zelf ben ik heel tevreden over de verbeterde houtolie van De Cokerije:
Ik verdun de eerste laag met terpentijnolie.

Groetjes
Bedankt voor de reactie BossyRangs!

De epoxy heb ik al, inderdaad ook bij polyestershoppen besteld!
Het ging me meer over de afwerking. Olie/vernis/lak?
Zou ik er dan eerst een kleur opzetten om tot die donkerdere amber-achtige kleur te komen?
Ik heb ook al gewerkt met Osmo hardwaxolie en was daar wel zeer tevreden over...
In de zaak waar ik mijn hout heb gekocht gebruikte ze Skylt, maar hier zit volgens mij wat wit doorheen gemengd om de natuurlijke kleur van het hout te beouden. Dit zoek ik dus niet. Ook is Skylt ultra mat op de foto zit toch iets glans is volgens mij.. Zien er overigens wel goeie producten uit van Rigostep...
Ik wil echt die amber kleur bereiken en een zeer slijtvaste afwerking die weinig onderhoud vraagt.

Sander
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik denk inderdaad ook olie-achtig product. De tint is ietsje oranje, dus ik vermoed dat je daar een gekleurd product voor zal moeten gebruiken. Gewone olie op eik geeft eerder een goudkleurig effect. Kijk eens naar Rubio Monocoat, die hebben verschillende kleuren:
Hun "Mahogany" gelijkt hier wel op, maar ik zou het hen zelf eens vragen op basis van die foto.
PS: Skylt is een heel goed product, maar enkel als het hout er als onbehandeld moet uitzien. Dus dit valt af in dit geval.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.