beginnersinformatie stofafzuiging

JodyU

Nieuw lid
11 mrt 2024
17
1
Maas en Waal
Inmiddels heb ik mijn invalzaag (bevalt goed) en begint het me te dagen dat ik nu niet meer wegkom zonder enige vorm van stofafzuiging. Ik ben me erin aan het verdiepen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Cyclonen, bouwzuigers, lage druk, etc etc. Ook op dit forum vind ik vooral heel specifieke informatie

Kan iemand me in de juiste richting helpen? Me wijzen richting een bestaand topic, of tutorial voor de absolute beginner, of me eventueel in een reply wat op weg helpen?

Mijn situatie: ik gebruik een stationaire afkortzaag en tafelzaag en als 'los' gereedschap heb ik een bovenfrees en invalcirkelzaag. Ik werk in mijn schuur, die zeker niet spik en span hoeft te zijn, (dat lukt ook niet, want ik sta te werken naast mijn twee geiten en de hooiopslag :) ) ) Maar het moet wel gezond en veilig blijven.

Liefst zou ik willen dat mijn werkplaats 'organisch' groeit. Dus niet meteen (tien)duizenden euro's stukslaan aan machines die je nauwelijks blijkt te gebruiken. Maar langzaam uitbreiden en upgraden wanneer het nodig is. Zou ik nu iets kunnen verzinnen voor hooguit een paar honderd euro wat me nu op weg helpt? Kan dat bijvoorbeeld met een goede bouwzuiger of zo die om te beginnen gewoon van machine naar machine verplaatst? Of heb je misschien zuigers met meerdere aansluitingen? Dus dat je em vast aan je afkortzaag zet en dat ie dan nog een tweede zuigmond heeft die je aansluit op je invalzaag of bovenfrees wanneer nodig? ENfin: aan mijn vragen merken jullie wel dat het beginnersvragen zijn. :)

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.601
1.185
Omgeving Leiden
Een goede bouwstofzuiger zoals de Makita is een goed idee. Zou ik zeker doen, je kan die ook nog eens gebruiken voor wat anders dan houtstof.
Een cycloon wordt gebruikt om bijna alle stof op te vangen in een vat, zodat de stof niet in de stofzuigerzak komt. Die stofzuigerzak raakt verstopt door het stof, waardoor de zuigkracht afneemt.
Zo'n cycloon kan je later er tussen zetten, dat heeft geen haast.

• Leuk
Waarderingen: Henk H

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
57
85
Boortmeerbeek
www.youtube.com
Een goede bouwstofzuiger zoals de Makita is een goed idee. Zou ik zeker doen, je kan die ook nog eens gebruiken voor wat anders dan houtstof.
Een cycloon wordt gebruikt om bijna alle stof op te vangen in een vat, zodat de stof niet in de stofzuigerzak komt. Die stofzuigerzak raakt verstopt door het stof, waardoor de zuigkracht afneemt.
Zo'n cycloon kan je later er tussen zetten, dat heeft geen haast.
inderdaad, standaard bouwstofzuiger is voldoende. Zeker als het enkel voor zaagwerk is valt de hoeveelheid
stof en spaanders wel mee. Eens je aan het schaven gaat is een cycloon wel aan te raden vanwege het grote
volume aan spaanders (stofzak zou direct vol zitten).

JodyU

Nieuw lid
11 mrt 2024
17
1
Maas en Waal
Dat is duidelijk. Dank.

Heb ik wel vervolgvragen: waar zal ik op letten bij de aankoop van zo'n bouwstofzuiger. Kan ik eender welk model later upgraden met een cycloon?

Ik kan me voorstellen dat een lange slang (bestaan er wellicht ook verlengslangen?) zinvol is. Liefst zou ik de slang boven mijn werkbank hebben bungelen zodat ik zonder moeite alles kan aansluiten.

En als ik het ooit serieuzer wil aanpakken? Begin ik dan vooraf aan, of bouw ik voort op waar ik nu mee begin?

Met serieuzer bezig bedoel ik dat ik voor een 1 of 2 stationaire machines die ik vaker gebruik niet steeds de slang wil meezeulen, maar daar een soort van permanente afzuiging eraan wil hangen. Gaat dat ook vanuit een bouwstofzuiger? Zijn er mensen die dan bijvoorbeeld gewoon bij elke machine een goedkope stofzuiger hebben staan, of kun je een slang splitsen en zijn daar allerlei extensions voor verkrijgbaar? Of is dat een heel andere tak van sport en heb je dan al van begin af aan heel ander spul nodig?

Vragen, vragen, zo veel vragen... 😵‍💫

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.107
2.543
Klein-Brabant, Vlaanderen
een bouwstofzuiger kan je voor alles&nogwat gebruiken
handigste is dat die bijkomend een machinestand heeft, waardoor die start wanneer je gereedschap stroom trekt
die makita vc2512L heeft dat
uiteraard ook andere
zo'n type moet je zeker voor je handmachines hebben
zoals de collega's reeds aangaven kan je hier later een cycloon op zetten
spaart zakken
begin met die 150 euro aan een bouwstofzuiger uit te geven

een stofafzuiginstallatie is een ander paar mouwen
bijkomend een buizennet aanleggen even zeer
dat gaat jouw geldbeugel zeer doen

Laatst bewerkt:

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
57
85
Boortmeerbeek
www.youtube.com
Dat is duidelijk. Dank.

Heb ik wel vervolgvragen: waar zal ik op letten bij de aankoop van zo'n bouwstofzuiger. Kan ik eender welk model later upgraden met een cycloon?

Ik kan me voorstellen dat een lange slang (bestaan er wellicht ook verlengslangen?) zinvol is. Liefst zou ik de slang boven mijn werkbank hebben bungelen zodat ik zonder moeite alles kan aansluiten.

En als ik het ooit serieuzer wil aanpakken? Begin ik dan vooraf aan, of bouw ik voort op waar ik nu mee begin?

Met serieuzer bezig bedoel ik dat ik voor een 1 of 2 stationaire machines die ik vaker gebruik niet steeds de slang wil meezeulen, maar daar een soort van permanente afzuiging eraan wil hangen. Gaat dat ook vanuit een bouwstofzuiger? Zijn er mensen die dan bijvoorbeeld gewoon bij elke machine een goedkope stofzuiger hebben staan, of kun je een slang splitsen en zijn daar allerlei extensions voor verkrijgbaar? Of is dat een heel andere tak van sport en heb je dan al van begin af aan heel ander spul nodig?

Vragen, vragen, zo veel vragen... 😵‍💫
ik heb een lange tijd gewerkt met een bouwstofzuiger (die ik nog altijd gebruik voor kleinere machines) die ik met flexibele slangen (zoals deze) naar de verschillende stationaire machines heb getrokken. Je moet dan enkel de juiste buis aansluiten bij de stofzuiger alvorens te werken (of werken met een kleppensysteem). Ging prima. Je moet ook niet te ver vooruit denken, anders kom je nergens. Je zal vroeg of laat wel ontdekken wat het beste werkt en wat je echt noodzakelijk vindt.

Er zijn tevens veel oplossingen om de verschillende diameters te overbruggen met adapters. Zijn meestal altijd wat merk-afhankelijk, dus moeilijk om universeel op te lossen in je werkplaats

JodyU

Nieuw lid
11 mrt 2024
17
1
Maas en Waal
Ik lees bij de productomschrijvingen van diverse machines, onder meer van de genoemde makita dat ze niet antistatisch zijn en daarom niet geschikt zijn voor een bovenfrees.

Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Dat ik in extreme gevallen af en toe een statisch schokje kan krijgen, of dat ik speel met mijn leven als ik dat advies negeer?

En helemaal eens met niet te ver vooruit denken @Invator. Dat is precies ook hoe ik erin sta, maar ik probeer eea nu wel een beetje te doorgronden. Dat het voor nu gewoon een bouwstofzuiger gaat worden staat wel vast.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.107
2.543
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik lees bij de productomschrijvingen van diverse machines, onder meer van de genoemde makita dat ze niet antistatisch zijn en daarom niet geschikt zijn voor een bovenfrees.
die makita VC2512L gebruik ik al 5 jaar voor mijn bijberoep als schrijnwerker
mijn bus geeft mij meer statische elektriciteit dan mijn makita'ke 🥳
en de schuur is nog nooit in de fik geschoten
maar als er stro onder je voeten ligt :unsure:
fabrikanten spelen op veilig
zo lang je geen personeel in dienst hebt, speel je in een andere categorie dan de beroeps

JodyU

Nieuw lid
11 mrt 2024
17
1
Maas en Waal
no worries. :)

Ik zit een beetje te zoeken en kom bijvoorbeeld hierop uit. Mag ik vragen of dit wat is, of wordt dat op dit forum niet gewaardeerd?

Mijn overwegingen: merk dat goed bekend staat, geen stofzuigerzakken (lijkt mij handig) en wat compacter dan de andere in deze range. Maar misschien zie ik iets over het hoofd...

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.601
1.185
Omgeving Leiden
Bij niet anti-statisch blijft er soms wat stof aan de buitenkant van de slang plakken. Dat is het.
Het is wat @ZotVanHout zegt: fabrikanten spelen op zeker.
Vaak kan je op de stofzuiger een 55mm slang aansluiten, weet niet of dat bij de makita ook kan.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.601
1.185
Omgeving Leiden
no worries. :)

Ik zit een beetje te zoeken en kom bijvoorbeeld hierop uit. Mag ik vragen of dit wat is, of wordt dat op dit forum niet gewaardeerd?

Mijn overwegingen: merk dat goed bekend staat, geen stofzuigerzakken (lijkt mij handig) en wat compacter dan de andere in deze range. Maar misschien zie ik iets over het hoofd...
Ja, je ziet wat over het hoofd: deze heeft geen stopcontact op de stofzuiger.
Een ' Auto' startsysteem bij inschakelen van aangesloten machines is heel erg handig.

JodyU

Nieuw lid
11 mrt 2024
17
1
Maas en Waal
Volgens mij zit dat er wel bij.

Dit staat in de omschrijving: 'Een geïntegreerde contactdoos maakt zelfs automatisch starten mogelijk, een handige functie die het gereedschap synchroniseert met de stofafzuiging en ze tegelijkertijd start.' en in de uitlegvideo wordt ie ook getoond.

Ik zie nu wel dat de genoemde makita een langere slang heeft van 3,5 m versus 3,0 bij de bosch. Bij lange zaagsnedes is dat wel prettig lijkt me. Verder zit ik dus te wikken over de voordelen van een stofzuigerzak.

Maar veel andere specs zijn voor mij abracadabra. Wel erg bedankt dat je de moeite neemt om even met me mee te kijken!

Laatst bewerkt:

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.601
1.185
Omgeving Leiden
Tegenstrijdige informatie, zo te zien.
Op de foto zie ik geen contactdoos en in de specs staat dat die er geen heeft.
Maar in de beschrijving staat van wel en in het filmpje komt het ook naar voren.
20250522_170333.jpg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.