beginners vraag kantenfrees

Rubennvg

Actieve deelnemer
30 aug 2020
46
6
Hoi!

Ik ben bezig met een radiator ombouw maken. Hierbij kwam het idee om de rand af te werken met een 45 graden frees. Voor de buitenranden lukt dit prima. Alleen wil i k dit ook in een inwendige hoek. Is dit mogelijk blokkeert de geleide lager van de frees dit?
Note: dit is een voorbeeld radiator die even snel in elkaar gezet is, vandaag de grote spleten. Het echte stuk is op de goede weg.:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Misschien kun je eerst alle randen er in frezen en dan pas monteren. Of i s het daar nu al te laat voor?
 

Rubennvg

Actieve deelnemer
30 aug 2020
46
6
@BoyS ik heb helaas al 1 vd 2 ombouwen af. Dat is inderdaad de meest makkelijke manier. Vamdaag de vraag of het mogelijk is indien gemonteerd. Bedankt voor het meedenken iniedergeval!
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Als de geleider er tussen past kun je het mogelijk proberen. Kijk wel uit dat je niet toevalling beide planken (boven en onder) meeneemt. Je kant namelijk uitschieten omdat de frees aan 1 plank dan op de verkeerde manier in het hout hapt. Wat je eventueel kunt doen (mits de lager er tussen past) is voorzichtig iedere keer een klein beetje weghalen. Dus niet het hele stuk in 1 keer. Hoe minder materiaal te verwijderen hoe hanteerbaar je kantenfrees is.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit is een voorbeeld radiator die even snel in elkaar gezet is, vandaag de grote spleten. Het echte stuk is op de goede weg.
heeft iemand een idee waarom ik bij het klikken op de foto onder #1 hier (tekst verwijderd door moderator) terecht kom ?
ik denk dat wij foto's kunnen plaatsen zonder dat we er reclame bij krijgen
Hierbij k het idee om de rand af te werken met een 45 graden frees. Voor de buitenranden lukt dit prima. Alleen wil i k dit ook in een inwendige hoek. Is dit mogelijk blokkeert de geleide lager van de frees dit?
in een ideale situatie liggen de buitenkanten van de stijlen en de regels (horizontaal en vertikaal) in hetzelfde vlak, én is je freesje kleiner dan de openingen tussen de planken
dan kan je met een frees met een wieltje onderaan de kanten nog in 45° zetten
maar ik vrees dat de buitenkanten niet in hetzelfde vlak liggen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.