Beginner projectje: ladefrontjes keuken

DPET

Nieuw lid
3 apr 2023
3
1
NL
Hoi mensen,

Ik heb een projectje opgepakt en ben op zoek naar wat tips. In de keuken wil ik graag een kast met deurtje vervangen voor 2 lades, want handiger. Nou kan je de lades zelf online op maat kopen maar dan heb je natuurlijk nog een frontje nodig, en ik dacht dat is een goed excuus om wat te hobbyen. Zie foto voor deurtje nu. Toevallig heb ik 1 greepje over ook van een ander deurtje dus ik kan wat uitproberen voor ik van alles hoef te kopen.

Mijn plan was:
-hout op maat kopen
-groef erin maken (frees nodig denk ik) voor het greepje.
-grondig verven (kleur lijkt RAL9010, vergeleken met samples)
-greepje monteren (lijmen?)

Is dit te doen of zie ik al dingen over het hoofd?

En welk materiaal kan ik het beste gebruiken (en hoe kom ik daaraan)? Ik heb een proefstukje gedaan met MDF van de bouwmarkt. Keurig op maat gezaagd alleen het lijkt me te slap eigenlijk. De hoeken zijn allesbehalve stootbesteding en ook de groef voor het greepje lijkt me kwetsbaar. Is er bijv. ander soort MDF? Ik heb wel eens plinten van mdf geplaatst die waren heel hard.

20230401_084756.jpg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.876
3.482
Er zijn hier op het forum verschillende mensen met een paneelzaag en een afplakmachine. Ik zou gewoon wat hulp vragen.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.398
298
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Of je laat het paneel heel en monteerd dat als front op de onderste lade, de bovenste lade kun je dan mee spelen zoveel als je wilt kwa hoogte en kom je er later achter dat je er eigenlijk 3 laden in wilt hebben kan dat zonder aanpassingen aan je fronten.
Ik heb in mijn keuken alleen maar hele fronten en geen deuren op die hoogte.

Bijlagen

• IMG_7868.JPG
    IMG_7868.JPG
    92,8 KB · Weergaven: 42
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.188
972
Nootdorp
Ik heb hetzelfde gedaan als @fantic beschrijft. Makkelijk, geen gedoe, goedkoop. Je moet alleen even kijken hoe je de ladegeleiders aan de binnenkant van het keukenkastje monteert. Wellicht heb je een paar extra steunplankjes nodig.

DPET

Nieuw lid
3 apr 2023
3
1
NL
Dit zijn wel praktische ideeën maar ik was eigenlijk op zoek naar wat tips om een nieuw frontje te maken.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.913
2.486
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mijn plan was:
-hout op maat kopen
-groef erin maken (frees nodig denk ik) voor het greepje.
-grondig verven (kleur lijkt RAL9010, vergeleken met samples)
-greepje monteren (lijmen?)
het is altijd een samenspel van lades, geleiders en fronten
ik zou beginnen met het plaatsen van de lades
daarna kan je uitzoeken wat de beste afmetingen voor de fronten is
die bij de huidige lades laten aansluiten, is niet zo eenvoudig
ook de struktuur van het oppervlak speelt mee
het greepje lijkt erg op dat van ikea
heb ze onlangs nog bij ostermann gezien
ben niet zeker dat je die uit moet frezen
de huidige lades zijn ofwel melamine ofwel hpl
je daar als beginner aan wagen is een waagstuk
maar zonder uitdagingen leer je niet bij

• Leuk
Waarderingen: Henk H

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.