Dit is mijn toolkitje:
* Een Morakniv mes, iets stomper dan normaal omdat het puntje is afgebroken, heb er een nieuwe punt aangeslepen.
* Een aangepast Pfeil mes. Ik was op zoek naar een hele korte, en op de ODH werden Pfeil messen uit een faillissement verkocht, ik heb van een lange een heel korte gemaakt. Goed metaal, snijdt lekker
* Normaal heb ik een 400/1000 grit diamantplaatje, maar die ligt nu in de schuur (dus niet op de foto)
* Een tweezijdig slijpsteentje voor nabewerken
* En zelfs een blokje met leer om het mes te polijsten (teveel naar Paul Sellers gekeken)
* ... En een handschoen
Die handschoen had ik eerst niet, maar vond het na een paar bijna-ongelukken toch wat leip worden. Bovendien had ik last dat het zweet van m'n handen het hout lelijk verkleurde. Toen voor Sinterklaas een setje handschoenen gevraagd, waar de rechter dus niet van gebruikt wordt. Ik dacht eerst dat ik het afschuwelijk zou vinden, met zo'n handschoen, maar in de praktijk bevalt het me wel!
Tot nu toe snijd ik peer en linde (bij Sutacelot in Rijssen gekocht) en ik heb iets in eiken gesneden. Heeft allemaal voors en tegens, ik vind peer wel fijn, minder breekbaar dan linde en minder hard dan eiken.
Dit is uit peer gesneden, geschuurd (dank voor de tip Meron en Edwin (Hartvoorhout op het forum)) en in de houtolie gezet:
**Edit:** Ik las net nog wat oudere berichten, over het uittekenen van ontwerpen; dat kan, als je echt een ontwerp voor je ziet. Ik begin vaak met een idee, en wijzig dat idee naar aanleiding van hetzij nieuwe ideeen die ik opdoe tijdens het snijden, hetzij omdat ik te snel teveel weggesneden heb en daar te laat achter kom

. Bij mij is het dus een iteratief proces, en ook ik doe dit omdat het met kinderen in de buurt best makkelijk is om te stoppen / verder te gaan met snijden. Ook heerlijk op vakantie!