Beestjes in schaaldelen

HetSpookje

Nieuw lid
13 sep 2025
7
0
Bunnik
Hoi,

Ik heb twee vragen over net verzaagde schaaldelen.

In de bast van de es zaten witte beestjes van een paar mm. Van wat ik heb gezien hebben ze op de bast na bijna niets van het hout aangetast. Ik heb de bast verwijderd en de schaaldelen opgestapeld. Is het zo goed of moet ik nog meer weghalen? Over een jaar wil ik er keukenfrontjes van (laten?) maken. Ik wil voorkomen dat de beestjes meer hout wegeten

WhatsApp Image 2025-10-21 at 22.40.28.jpeg

Ten tweede, het witte hout werd binnen een kwartier roze/rood. Blijft dit? Als ik het op dikte laat schaven komt het dan terug? Geeft het problemen met beitsen? etc. Bedankt!
WhatsApp Image 2025-10-21 at 22.40.28 (1).jpeg
WhatsApp Image 2025-10-21 at 22.40.29.jpeg

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.642
2.763
Klein-Brabant, Vlaanderen
In de bast van de es zaten witte beestjes van een paar mm. Van wat ik heb gezien hebben ze op de bast na bijna niets van het hout aangetast.
in mijn beperkte ervaring met es, is de spintlaag redelijk dun + verkiezen de beestjes die boven het volgroeide hout

het witte hout werd binnen een kwartier roze/rood.
geen idee
kwam het hout in een andere atmosfeer ?
is het hout nog niet voldoende gedroogd ?
ik verwacht dat je na schaven hetzelfde fenomeen krijgt

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.390
1.256
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
in mijn beperkte ervaring met es, is de spintlaag redelijk dun + verkiezen de beestjes die boven het volgroeide hout
Afhankelijk van welke beestjes het zijn. Plus er is geen garantie dat er geen andere beestjes in zitten of komen. Ik zou het preventief met Perfacs behandelen.
geen idee
kwam het hout in een andere atmosfeer ?
is het hout nog niet voldoende gedroogd ?
ik verwacht dat je na schaven hetzelfde fenomeen krijgt
Meestal als gevolg van oxidatie van inhoudsstoffen in het hout. Hoe ouder het hout, hoe minder dit verschijnsel optreedt - afhankelijk van de houtsoort, en meestal trekt het ook weer weg - ook weer afhankelijk van de houtsoort; es zou gewoon weer wit moeten worden als je wacht. Maar: het is wat het is...

• Leuk
Waarderingen: HetSpookje en jaap

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.959
654
Ik zou het ook behandelen inderdaad.. Perfacs bijvoorbeeld werkt goed., Embasol en Xyladecor hebben ook goede producten.

Belangrijke kanttekening is wel dat dit hout binnen 1 jaar nog lang niet droog genoeg gaat zijn. Je moet tellen op 1 cm per kant per jaar, om tot winddroog te komen. En dan zou het nog kunstmatig of binnen verder gedroogd moeten worden naar 8 a 10%. Zeker als het als kastfrontjes gebruikt wordt, waar je de minste afwijking/vervorming toch best hard ziet aan de lijnen waar ze aansluiten. De dikte is moeilijk in te schatten op de foto's, minstens een 3-tal cm denk ik?

• Leuk
Waarderingen: HetSpookje

HetSpookje

Nieuw lid
13 sep 2025
7
0
Bunnik
Ik zou het ook behandelen inderdaad.. Perfacs bijvoorbeeld werkt goed., Embasol en Xyladecor hebben ook goede producten.

Belangrijke kanttekening is wel dat dit hout binnen 1 jaar nog lang niet droog genoeg gaat zijn. Je moet tellen op 1 cm per kant per jaar, om tot winddroog te komen. En dan zou het nog kunstmatig of binnen verder gedroogd moeten worden naar 8 a 10%. Zeker als het als kastfrontjes gebruikt wordt, waar je de minste afwijking/vervorming toch best hard ziet aan de lijnen waar ze aansluiten. De dikte is moeilijk in te schatten op de foto's, minstens een 3-tal cm denk ik?
De dikte is 22 mm. Zal ik een vochtmeter kopen om te kunnen checken wanneer het hout naar binnen moet? Wanneer is dat moment?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.413
826
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Met alle respect, maar ben jij, gezien deze vragen, niet beter af om gedroogd, gekantrecht en geschaafd essen te kopen bij een houthandel?

Als je dit zo koopt, zou je toch zelf ook enige moeite kunnen steken in leren hoe er mee om te gaan? Er is veel te vinden over vochtigheid in hout en hoe daar mee om te gaan, ook op dit forum.

HetSpookje

Nieuw lid
13 sep 2025
7
0
Bunnik
Met alle respect, maar ben jij, gezien deze vragen, niet beter af om gedroogd, gekantrecht en geschaafd essen te kopen bij een houthandel?

Als je dit zo koopt, zou je toch zelf ook enige moeite kunnen steken in leren hoe er mee om te gaan? Er is veel te vinden over vochtigheid in hout en hoe daar mee om te gaan, ook op dit forum.
Ik heb een boom uit mijn tuin laten verzagen omdat de boom omgezaagd moest

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.