Bed

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
Ik heb een leuk bed gezien en dit heeft mij het idee gegeven om het volgende te gaan maken.

bed-eiken-poten-1.jpg

bed-eiken-poten-2.jpg

Voor de poten ben ik dus op zoek naar eiken balken van 10x10 of 12x12 met mooie scheuren erin. De plaatselijke houthandel geeft aan dit niet te kunnen leveren. Ze hebben alleen winddroog eiken (niet geschikt voor meubelhout) of kunstmatig gedroogd eiken, maar dan zitten er geen mooie scheuren in. Zou winddroog eiken met kopmaat 10 cm nog kromtrekken als ik het binnenzet?

Een andere vraag waar ik nog mee worstel: wat voor hout neem ik het beste voor de panelen? In eerste instantie zat ik te denken aan een binnenframe van vuren met mdf platen ertegenaan, want die kun je mooi strak afschilderen. Of kies ik toch beter voor timmerpanelen? In mijn ervaring is standaard vuren niet zo heel mooi strak af te schilderen door de noesten en nerven. Kies ik dan beter voor grenen?
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voor de poten ben ik dus op zoek naar eiken balken van 10x10 of 12x12 met mooie scheuren erin. De plaatselijke houthandel geeft aan dit niet te kunnen leveren. Ze hebben alleen winddroog eiken (niet geschikt voor meubelhout) of kunstmatig gedroogd eiken, maar dan zitten er geen mooie scheuren in. Zou winddroog eiken met kopmaat 10 cm nog kromtrekken als ik het binnenzet?
sectie 10x10 of 12x12 wordt vooral voor bijgebouwen gebruikt
meubelhout moet inderdaad scheurvrij zijn
je kan de gewenste sectie winddroog mét barsten uitkiezen + vragen om die in de droogkamer te leggen
In eerste instantie zat ik te denken aan een binnenframe van vuren met mdf platen ertegenaan, want die kun je mooi strak afschilderen. Of kies ik toch beter voor timmerpanelen? In mijn ervaring is standaard vuren niet zo heel mooi strak af te schilderen door de noesten en nerven. Kies ik dan beter voor grenen?
bij alle massief naaldhout wordt na verven binnenshuis de vervenstruktuur weer zichtbaar
wil je écht strak gaan, dan neem je best berken mpx bb/bb
ook moet je na het verven naschuren
berken mpx heeft op zich nog een stijfheid/weerstand
mdf op zich is niet geschikt voor lange overspanningen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ik heb voor mijn tafel met wagondelen gewoon eikenbalken gebruikt. Die waren winddroog en moesten lijken op de wagondelen. De scheuren komen er vanzelf in.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
  • Leuk
Waarderingen: way2go

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
koop ze wat groter laat ze een tijdje drogen en schaaf ze daarna weer vlak.
als je dekkend gaat schilderen is plaatmateriaal een prima keuze
 

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
Kijk eens bij KRISHOUT die zit ergens tegen de nederlands duidse grens en heeft veel gebruikt hout maar ook nieuw hout.

Fred

Goede tip. Ik ben daar wel eens geweest toevallig, maar toen had hij niet wat ik zocht. Maar ik zal eens informeren!
 

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
wil je écht strak gaan, dan neem je best berken mpx bb/bb
berken mpx heeft op zich nog een stijfheid/weerstand
mdf op zich is niet geschikt voor lange overspanningen

De houthandel heeft berken multiplex tot dikte 18 mm. Dat lijkt me wel iets te dun zonder extra versteviging of niet? De langliggers van mijn oude grenen bed zijn 28 x 190 mm. Opties die ik zie:
- twee multiplex platen op elkaar lijmen (bijv. 2x15 mm)
- binnenframe maken van balken met daartegenaan multiplex of mdf
- of toch massief hout nemen (bijv. beuk)?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
De houthandel heeft berken multiplex tot dikte 18 mm. Dat lijkt me wel iets te dun zonder extra versteviging of niet? De langliggers van mijn oude grenen bed zijn 28 x 190 mm. Opties die ik zie:
- twee multiplex platen op elkaar lijmen (bijv. 2x15 mm)
- binnenframe maken van balken met daartegenaan multiplex of mdf
- of toch massief hout nemen (bijv. beuk)?
als je de panelen wil schilderen, dan is mpx de beste keuze omwille van de stijfheid, draagkracht & vlakke afwerkbaarheid
massief hout heeft minder zin omdat je het toch onder de verflaag gaat verstoppen + dat werkt
bedveringen kunnen op de buitenpanelen liggen, maar meestal worden ze ook in het midden ondersteund
het beste is een volledig op zich staande struktuur te maken waarop de veringen rusten
de buitenpanelen dienen dan enkel de esthetica
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Die link werkt niet bij mij...
bij mij ook niet
zie hier onder
volgens mij zat de minifix niet in jouw draadje, maar wel eentje dat parallel loopt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.