Bed ombouw

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Van de zomer gemaakt, nu toch maar eens de moeite genomen om het te posten:
Rondom ons bed heb ik een ombouw gemaakt. Toen de parketvloer gelegd werd heb ik een aantal m2 extra besteld voor dit doeleind. Nu het zover was, eerst met de chef (vrouw) besproken wat er zoal nodig was: verlichting, stopcontacten voor de telefoon oplader etc, plaats voor een plantje, een laatje, het kon niet op.
Het idee is simpel, een frame maken en daar de vloerplanken omheen "bekleden". Echter omdat het samengesteld parket is met dus alleen een afgewerkte bovenkant, moest alles in verstek gezaagd worden om geen onafgewerkt hout te zien.

Eerst twee staanders gemaakt, van 44x44 vuren:
small_01_staander.jpg


Daartussen de overspanning:
small_02_frame.jpg

Dit boog toch een beetje door; de beplanking gaat dit steviger maken, maar heb toch achter twee extra palen gezet onder de onderste ligger; die komen toch achter het bed dus dat zie je niet.


stopcontact netjes gemaakt
small_03_stopcontact.jpg

En de elektra tijdelijk geplaatst. In totaal heeft het maanden geduurt dus ik wilde zo snel mogelijk het licht weer kunnen bedienen :)
small_04_lamp.jpg

Vervolgens de onderste rij bekleding erop gezet, het verstek sloot beter aan dan ik had durven hopen
small_05_eerste plank.jpg
Van zo dichtbij lijkt het erger dan het in praktijk is. Hier kwam wel al mijn eerste grote fout naar voren: de vuren balken waren totaal niet recht, en ik heb zelf geen vlakbank. Met de hand schaven had het gezien mijn gebrek aan skills niet beter gemaakt. Allemaal niet zo erg, maar mijn fout was dat ik zo strak mogelijk om de palen heb bekleed. Ik had natuurlijk de lengte van de bekleding constant moeten houden, dan zit het frame niet op de uiterste hoek maar dat maakt niet uit. Maar nu moest ik dus de individuele planken "meevormen" naar de afwijking van de paal, waardoor ik plankje voor plankje heb moeten maken. Zagen, naar boven om te passen, terug beneden bijzagen / schuren etc. Had ik al vermeld dat het me maanden heeft gekost?
Anyway, van fouten leert men.
Op de foto overigens een extra stopcontact voor eventuele verlichting in een hypotetische kast aan die zijmuur (waarvan inmiddels is besloten dat die niet komt).

Dan de lade en het "nachtkastje":
small_06_la.jpg
en met bekleding:
small_07_la_bekleed.jpg
15mm dik hout voor de lade is misschien wat aan de robuuste kant voor dit formaat, volgende keer zou ik het dunner kiezen.

Een nis:
small_08_nis.jpg

Bekleden van de grote nis boven het bed:
small_10_grote_nis.jpg

Het bed komt iets van de muur af te staan, de ombouw is dieper dan het achterbord van het bed om de nis en lades een passende diepte te kunnen geven. Dus heb ik twee planken achter het bed gezet zodat het achterbord gesteund wordt en niet kan kantelen als je er tegenaan leunt (wat voorheen wel gebeurde en best irritant was).

En ineens was het af:
small_11_klaar.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en Kor

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Nog eentje dan:
small_12_klaar.jpg


Qua uitstraling is het precies zo geworden als ik in gedachten had; knoppen en verlichting zit ook waar we het willen hebben, ideaal.
Qua afwerking heb ik het mezelf dus onnodig moeilijk gemaakt, en zeker rond de nissen sloot het verstek niet overal even mooi aan. Ik heb dat opgevuld met gupa gemengt met schuurstof; ik had al het resthout bewaard, stuk voor stuk afgeschuurd en het schuurstof gemaakt. Nog een goede les: gupa is flink chemisch, dat moet je niet mengen met een plastic lepel want die lost volledig op!

Het geheel is behoorlijk robuust, de grote nis in het midden staat inmiddels vol met boeken maar geeft geen krimp. En door er allerlei objecten in en op te zetten zie je de schoonheidsfoutjes ook niet meer :)
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.203
566
Strak ontwerp, die nissen geven een mooie evenwichtige vlakverdeling (y) .
De WCD blokken zijn wel nadrukkelijk aanwezig, die had ik liever onder of opzij in de nachtkastjes geplaatst of in de wand naast de kussens.

Afwerking en benodigde tijd worden bij ieder project beter, dus vooral doorgaan. Het scheelt al enorm dat je vrouw vooraf het wensenlijstje doorgeeft, dat werkt wel zo prettig ;)
Als je nog eens iets met verstek maakt met dit materiaal, zou je kunnen overwegen om de hoek te sluiten met een sierlijstje. Bijvoorbeeld zoals Wim Kluck bij zijn pennenkistje heeft toegepast.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Dank! Ja het kistje van Wim heb ik gezien, een klasse verheven boven mijn afwerking. Als het echt niet mooi was geworden met de hoeken had ik er inderdaad aluminium hoekstrips op gezet, dat kleurt met de verlichting.

De lichtknoppen moesten ook als je net wakker bent goed bereikbaar zijn en dan passen de stopcontacten er zo wel bij, ik vind het wel mooi. Misschien ook omdat ik jarenlang in hotels heb gewoond (vanwege mijn baan), daar zie je het vaak ongeveer zo. Een andere optie was om ze verticaal te plaatsen in de "tafel", dan zie je ze van een afstand nauwelijks, maar vrouwlief zag dit liever.
Eigenlijk wilde ik 1 lichtknop met twee half brede schakelaars (uh ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel) maar ik heb geen kruisschakelaar gevonden die daar achter past.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ziet er strak uit! Als je alleen die laatste foto zou posten op een willekeurig forum, zou de vraag zijn in welk hotel je geslapen had... Dus die stijl heb je goed weten te behalen.
Een tip voor het verstek: zaag het iets scherper dan 45 graden. Een graadje is genoeg. Dan weet je zeker dat de buitenzijden goed op elkaar aansluiten en dat de eventuele naad aan de achterkant zit.
De WCD blokken zijn wel nadrukkelijk aanwezig, die had ik liever onder of opzij in de nachtkastjes geplaatst of in de wand naast de kussens.
Ik vind ze ook wel erg opvallend aanwezig. Zelf zou ik voor een minder opvallende kleur hebben gekozen.
Is dit het schakelmateriaal van Gira? Dat is ook in antraciet of zwart te krijgen. Andere merken vaak ook wel.

Hoe heb je de laatjes trouwens gemaakt/bevestigd? Met ladegeleiders of hout glijdend op hout?
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Schakelmateriaal is inderdaad Gira, behalve de stopcontacten met USB, dat is een Chinese import omdat die meer ampère kan leveren voor de iPad.
Antraciet inderdaad overwogen maar daar kon ik de USB wcd weer niet in vinden, wel in zwart maar dat vonden we nergens bij passen. De stopcontacten op de muur zijn weer wit en de verlichting en handgrepen zijn RVS. Dus dit is een compromis 😌

Lade zit met twee metalen geleiders, ball bearing. Met soft close, echter die houdt de la behoorlijk stevig vast dus aan de kant van het sterkere geslacht heb ik die moeten saboteren. Dus achteraf was gewoon hout op hout prima geweest, soft close was voor mij de reden om een geleider te nemen. Ook omdat als de la niet goed gesloten is je van boven dus onafgewerkt hout ziet wat echt enorm opvalt in mijn beleving.

Bedankt voor de tip over verstek, ik heb eerst een proefbakje gemaakt om te controleren of de 45 graden van de zaag ok is, en dat zag er perfect uit. Pas toen het op het niet-haakse frame moest ging het allemaal wat lastiger, zeker de lange stukken in het midden.
Overigens zit alle bekleding dus gelijmd op het frame. Simpele houtlijm is de beste uitvinding aller tijden: het plakt niet aan je huid dus kan het gewoon met de vinger aanbrengen, verwerkingstijd komt niet heel nauw en na drogen zit het muur en muur vast. Heb er in totaal een liter in verwerkt haha.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.585
Gaanderen
Dank! Ja het kistje van Wim heb ik gezien, een klasse verheven boven mijn afwerking. Als het echt niet mooi was geworden met de hoeken had ik er inderdaad aluminium hoekstrips op gezet, dat kleurt met de verlichting.

De lichtknoppen moesten ook als je net wakker bent goed bereikbaar zijn en dan passen de stopcontacten er zo wel bij, ik vind het wel mooi. Misschien ook omdat ik jarenlang in hotels heb gewoond (vanwege mijn baan), daar zie je het vaak ongeveer zo. Een andere optie was om ze verticaal te plaatsen in de "tafel", dan zie je ze van een afstand nauwelijks, maar vrouwlief zag dit liever.
Eigenlijk wilde ik 1 lichtknop met twee half brede schakelaars (uh ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel) maar ik heb geen kruisschakelaar gevonden die daar achter past.
Bedankt voor het compliment. De strips waren dit keer niet nodig om fouten weg te werken maar ik heb ze hiervoor wel enkele keren gebruikt.
Maar mijn reactie gaat over het schakelmateriaal. Je hebt serie schakelaars (2 drukkers op een steen waarmee je twee lampen op een plek kan bedienen) Kruisschakelaar (een drukker deze zet je tussen 2 wisselschakelaars ) Dubbel wissel 2 drukkers op een steen hiermee kun je een lamp op 2 plaatsen aan en uit zetten)
Kruisschakelaars worden vaak in trappenhuizen gebruikt.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Bedankt voor de terminologie, precies ik wilde eigenlijk twee schakelaars op 1 steen, qua formaat was dat mooier geweest. Maar de plafond lamp heeft drie schakel punten, 1 bij de deur en 1 aan elke kant van het bed, dus dan moet ergens een kruisschakelaar gebruikt worden. Die kon ik helaas niet achter de drukker bij de deur doen omdat er dan nog twee draden door die buis in de muur hadden gemoeten en dat past fysiek niet. Vandaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.