barpoot bevestigen.

revex66y

Nieuw lid
8 sep 2021
4
0
Utrecht
goedenavond,
aller eerst zal ik mij even voorstellen. ik ben joris en ik ben 27 jaar oud. ik haal erg veel bevrediging uit het fabriceren van dingen :) zo daar ook mijn huidige project.

Ik ben bezig met een eigen bar te bouwen en daarbij ook mijn eigen poten te lassen. merendeels gaat voor de wint, echter loop ik tegen een probleem aan. en dat is de bevestiging van het blad op de poten. het probleem is dat er redelijk wat flex zit in de lengterichting van het blad. zelfs met een voetensteun tussen beide balken (staat nog niet op de foto)
mijn vraag is: wat adviseren jullie om het blad aan de poten vast te zetten.
het blad is 7cm dik sparren hout (of iets naalds en licht). de poten bestaan aan de bovenkant uit kokekerproviel van 5x5 met aan de onderkant per poot 6 groten gaten zodat ik iets groots door de koker heen kan vastschroeven.

ik heb rampamoeren m8 geprobeerd, maar dit is het toch nog niet helemaal (het is ook niet helemaal gelukt om die goed recht te plaatsten en goed vast te lijmen)

ik heb m6 houtdraadbouten gepobeerd. die draaiden erg snel dol.

als andere optie heb ik nog in gedachten om een exta balk op de poten te lassen die naar het midden van het blad loopt en die ook vast te schroeven. echter ga ik er liever niet nog meer aan lassen.

ik ben benieuwd naar jullie ideeën en hoor het graag.

mvg,
joris
 

Bijlagen

  • IMG_20210903_202714.jpg
    IMG_20210903_202714.jpg
    184,1 KB · Weergaven: 66
  • IMG_20210831_203303.jpg
    IMG_20210831_203303.jpg
    125,1 KB · Weergaven: 63
  • IMG_20210908_234220.jpg
    IMG_20210908_234220.jpg
    121,4 KB · Weergaven: 64

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Ik volg het niet helemaal geloof ik... heeft je blad te veel doorbuiging? Of verschuift het te makkelijk? Doorbuigen is wat minder makkelijk op te vangen op deze korte oplegging, verschuiving een stuk makkelijker denk ik.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.005
824
Omgeving Leiden
Het frame is niet star genoeg. Mijn idee:
Een profiel lassen van links naar rechts onder het blad.
Onderaan heb je al je voetensteun.
Tussen de staanders en de liggers een driehoekig plaatje lassen zodat er een stevig verband ontstaat._.png
 
Laatst bewerkt:

revex66y

Nieuw lid
8 sep 2021
4
0
Utrecht
@Wickednick hij beweegt dus in deze richtingen. vermoedelijk inderdaad doordat de bovenkant van de poot te smal is en de krachten die erop komen te groot zijn.
 

Bijlagen

  • bar met beweging.jpg
    bar met beweging.jpg
    184,2 KB · Weergaven: 34

revex66y

Nieuw lid
8 sep 2021
4
0
Utrecht
@thomasz ja dat denk ik inderdaad ook dat de oplossing moet worden. Echter nog even een manier bedenken dat ik de bovenste ligger kan losmaken en vastmaken en het dus niet permanent vast zit. Dit zodat het wat makkelijker te verplaatsen is als ik ooit verhuis of iets dergelijks. Heb het aan de onderkant gedaan met van die voetstukken voor stijgerbuis, helaas heb ik daar aan de bovenkant geen ruimte voor.
Met betrekking tot het vast maken aan het blad wel gewoon van die rampamoeren gebruiken?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Om een blad op een frame te bevestigen gebruik ik altijd tellerkopschroeven. Die hebben een grovere draad dan houtdraadbouten.
In jouw geval zou ik ze van 8 dik nemen, en zo lang mogelijk (maar niet door het blad heen natuurlijk, ongeveer een cm korter houden).

Het houten blad werkt het meest in de breedte. Zorg dat het dus in die richting ook kan uitzetten en krimpen. Maak in je stalen profielen geen ronde gaten maar sleufgaten, en draai de schroeven niet muurvast aan. Doe je dat niet, dan gaat je blad enorm bol staan of gaat het scheuren.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.005
824
Omgeving Leiden
@thomasz ja dat denk ik inderdaad ook dat de oplossing moet worden. Echter nog even een manier bedenken dat ik de bovenste ligger kan losmaken en vastmaken en het dus niet permanent vast zit. Dit zodat het wat makkelijker te verplaatsen is als ik ooit verhuis of iets dergelijks. Heb het aan de onderkant gedaan met van die voetstukken voor stijgerbuis, helaas heb ik daar aan de bovenkant geen ruimte voor.
Met betrekking tot het vast maken aan het blad wel gewoon van die rampamoeren gebruiken?
Je kan het ook met bouten vast zetten ipv het te lassen, als het maar een stijve constructie wordt.
Rampamoeren vind ik altijd een gedoe. Ze er recht in krijgen is een hele toer.
Houtdraadbouten lijken mij ook een goed idee, maar je schrijft dat die dol draaiden. Te groot voorgeboord misschien. Het idee van klusrob, tellerkop schroeven kan ook.
Je zou ook nog aan stokeinden kunnen denken.
1631173841085.png
Als het frame eenmaal stijf genoeg is dan hoeven de schroeven er alleen voor te zorgen dat het blad blijft liggen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Echter nog even een manier bedenken dat ik de bovenste ligger kan losmaken en vastmaken en het dus niet permanent vast zit.
Ik zie dat je aan de bovenkant plaatjes met gaten erop hebt gelast. Zo’n zelfde plaatje aan beide kanten van een kokerprofiel lassen ( een flens) en dan met bouten aan je frame maken. Maar dan een kwart slag gedraaid en rechtstreeks op je profiel bouten. Dan steekt het niet uit aan de zijkanten. Neem voor de flenzen stevig staal, iets van 50xof dikker.

Even in een plaatje: zwart de staander, grijs de ligger, oranje de flens + bouten, geel de driehoeken zoals aangegeven door @thomasz .
Links het vooraanzicht (als je aan de bar staat), rechts de doorsnede gezien vanaf het midden naar rechts of links gekeken.
990CBF11-1AA1-4ACC-877A-5EC0E9AC007C.jpeg
Je frame is nu inderdaad niet star genoeg, die steigerbuisverbindingen die je hebt gebruikt zorgen er waarschijnlijk voor dat het geheel nog kan bewegen.
 
Laatst bewerkt:

revex66y

Nieuw lid
8 sep 2021
4
0
Utrecht
Om een blad op een frame te bevestigen gebruik ik altijd tellerkopschroeven. Die hebben een grovere draad dan houtdraadbouten.
In jouw geval zou ik ze van 8 dik nemen, en zo lang mogelijk (maar niet door het blad heen natuurlijk, ongeveer een cm korter houden).

Het houten blad werkt het meest in de breedte. Zorg dat het dus in die richting ook kan uitzetten en krimpen. Maak in je stalen profielen geen ronde gaten maar sleufgaten, en draai de schroeven niet muurvast aan. Doe je dat niet, dan gaat je blad enorm bol staan of gaat het scheuren.
Bedankt! ik had er inderdaad nog niet aan gedacht om er sleufgaten in te maken.

Ik zie dat je aan de bovenkant plaatjes met gaten erop hebt gelast. Zo’n zelfde plaatje aan beide kanten van een kokerprofiel lassen ( een flens) en dan met bouten aan je frame maken. Maar dan een kwart slag gedraaid en rechtstreeks op je profiel bouten. Dan steekt het niet uit aan de zijkanten. Neem voor de flenzen stevig staal, iets van 50xof dikker.

Even in een plaatje: zwart de staander, grijs de ligger, oranje de flens + bouten, geel de driehoeken zoals aangegeven door @thomasz .
Links het vooraanzicht (als je aan de bar staat), rechts de doorsnede gezien vanaf het midden naar rechts of links gekeken.
Bekijk bijlage 107440
Je frame is nu inderdaad niet star genoeg, die steigerbuisverbindingen die je hebt gebruikt zorgen er waarschijnlijk voor dat het geheel nog kan bewegen.
Helder. Ik ga eerste even kijken of een ligger aan de bovenkant voldoende is in combinatie met de stijgerbuisvoeten. Zodoende blijft het allemaal iets kleiner en strakker!.

Een ieder, hartstikke bedankt voor het meedenken en ik zal even een foto plaatsen als hij staat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.