bankschroef opgeknapt

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Via MP heb ik voor 35E een Paramo no2 Heavy Duty gekocht die er op zich goed uit zag, weinig roest en veel oud vet.
Met een verf emmer, soda en acculader de boel schoon gemaakt. Vervolgens een laag spuit lak en twee lagen hammerite en alles kan er weer even tegen aan.

Moeilijkste was het terug krijgen van de splitpen. De vorige keer dat ik een bankschroef opknapte had ik nog niet een manier gevonden om de veer weer onder spanning te krijgen en nu wel. Dat vind ik het leukste aan dit soort klussen, je wordt steeds handiger.

1) Na de electrolyse en remreiniger
2) na twee lagen hammerite, goed in de verf en klaar voor gebruik.
3 en 4) het opspannen van de veer zodat de splitpen erin paste; de PVC pijp werkte omdat de spindel voorkwam dat de buis knikte en ik hem zo kort mogelijk had gemaakt.


IMG_9602.jpgBekijk bijlage 95983IMG_9677.jpgIMG_9678.jpg
De loopvlakken heb ik, voordat ze werden voorzien van een laag vet of olie, behandeld met lijnolie om eventuele ontstane roest te neutraliseren en het staal te conserveren.
De "wringstok" ziet er niet al te netjes uit, maar kan niet met verf blijven smeren. Misschien haal ik de verf wel weg en behandel alles met lijnolie.

Hopelijk is dit voor een ander aanleiding om ook zo een oude bankschroef op te knappen.
 

Bijlagen

  • IMG_9680_2.jpg
    IMG_9680_2.jpg
    84,5 KB · Weergaven: 187
Laatst bewerkt:

wim2008

Actieve deelnemer
14 feb 2020
70
7
Eindhoven
Super goed idee. Bedankt voor het delen.
Nu zou het mogelijk zijn om een oudere bankschroef weer werkend te krijgen en het aanzicht te verbeteren. Ik heb een oudere bankschroef gehad van iemand, maar wist niet goed wat er mee te doen.
Is de werking van de bankschroeven allemaal hetzelfde?

Wim
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Super goed idee. Bedankt voor het delen.
Nu zou het mogelijk zijn om een oudere bankschroef weer werkend te krijgen en het aanzicht te verbeteren. Ik heb een oudere bankschroef gehad van iemand, maar wist niet goed wat er mee te doen.
Is de werking van de bankschroeven allemaal hetzelfde?

Wim

Wat bedoel je met werking?
Je hebt een vaste bek en eentje die schuift en daarmee klem je iets vast.

De opbouw van dit type bankschroeven is eigenlijk overal gelijk. Bij deze Paramo kun je het gedeelte waar de schroefdraad in loopt en zich tegen afzet niet uitbouwen. Bij andere modellen zit dit deel in een zwaluwstaart en is geborgd met een pen die je van onderen eruit drijft en daarna kunt verwijderen.

Op YouTube kun je niet alleen video's vinden van hoe je een bankschroef weer in "oude" glorie herstelt. Sommige zijn heel eenvoudig en andere gaan met lasapparaten en freesbanken helemaal los.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ook toevallig, heb van de week een Record Nr3 geverfd die al enige tijd in de garage stond. Was een krijgertje die ook wel wat aandacht mocht hebben. Vind wel dat je de wringstok en spindel niet had moeten schilderen. Het is origineel is blank staal en het doet nu “gereviverfd” aan in plaats van gereviseerd.

Hier het eindresultaat van mijn inspanningen, kan ik hem weer gaan gebruiken:

Bankschroef-1.jpg

Bankschroef-2.jpg

Kleur is RAL5003 Saffierblauw.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Die is ook mooi geworden. Wat voor verf heb je gebruikt?

Je hebt gelijk wat de spindel en wringstok betreft, achteraf beter niet kunnen doen. Live and learn, de verf gaat er dan ook vanaf.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Drie lagen zinkspray en 4 lagen uit een spuitbus. Er zaten aardig wat kraters van de roest in, die zijn nu wel redelijk gevuld met verf.
Dat houd voldoende. Blanke staal in de Waxilit, dat glijd lekker en het beschermt gelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.