Bankje van schaaldelen

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Vandaag ben ik met een nieuw werkstuk gestart. Ik kreeg van een kennis drie schaaldelen (van links naar rechts op de foto: walnoot - kers - moerbei) en het verzoek hier een tuinbankje van te maken met bij voorkeur ook behoud van de natuurlijke vormen van het hout.
Leuke uitdaging.
Het hout is afkomstig van bomen uit de eigen tuin, die verzaagd zijn in planken van 3 cm en enkele jaren winddroog hebben gewacht. Vervolgens heb ik ze al een aantal weken binnen opgeslagen. Ik hoop dat het nu droog genoeg is. In de moerbei stak ik na het doorzagen een vochtmeter en die gaf 14% aan. Van de andere planken liet de schors ook heel gemakkelijk los, maar dat zegt misschien niets.
De moerbei wordt de bovenkant van de bank en deze heb ik inmiddels al gezaagd en gevlakt. De plank moest ik wel doorzagen, want mijn vlak van diktebank kan maar tot 26cm. Mooi hout, maar wel behoorlijk hard. Nu puzzelen op de rest. De walnoot bezorgd me, met zijn kromme vorm en vele noesten wel wat hoofdbrekens.
Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen (en de eventuele problemen.....).
 

Bijlagen

  • schaaldelen_1.jpg
    schaaldelen_1.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 74
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

koekjes op pad

Actieve deelnemer
heb je al een ontwerp ?
dan kunnen we kijken of daar problemen van komen ;)
Goed idee! Ik heb een "ongeveer" tekening.
Een mogelijk lastig element is dat alle planken ongeveer 2,5 cm dik zullen worden (voor de poten had ik liever wat dikker willen hebben).
Waar ik nog wat over twijfel: de bevestiging van de regels aan de stijlen van de poot: halfhouts of pen en gat? Het zit wellicht wat in de weg van de pen die ik door het blad van het bankje wil laten steken.
Daarnaast: 1 dwarsbalkje in het midden, of misschien op twee plekken?
En de bevestiging van de schuine regels is nog niet uitgekristalliseerd, maar dat duurt nog eventjes...
Brand maar los, zou ik zeggen!
 

Bijlagen

  • bankje_001.jpg
    bankje_001.jpg
    26,9 KB · Weergaven: 61

koekjes op pad

Actieve deelnemer
en we stuiten op ons 1ste 'probleem'
de jpg is moeilijk 'te lezen'
een oplossing kan zijn dat je 3 aparte foto's maakt
en we stuiten op ons 1ste 'probleem'
de jpg is moeilijk 'te lezen'
een oplossing kan zijn dat je 3 aparte foto's maakt
OK, dat zijn de eenvoudige problemen. Misschien lukt het zo:
 

Bijlagen

  • IMG_1368.jpg
    IMG_1368.jpg
    40,4 KB · Weergaven: 49
  • IMG_1369.jpg
    IMG_1369.jpg
    43,1 KB · Weergaven: 26
  • IMG_1370.jpg
    IMG_1370.jpg
    39,6 KB · Weergaven: 45

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.113
1.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
walnoot - kers - moerbei
het bankje is voor binnen ?
bevestiging van de regels aan de stijlen van de poot: halfhouts of pen en gat?
met een dikte van 2,5 cm heb je een pen van 25 : 3 = 8 mm
dat is toch op het randje
je zou al een lange pen moeten maken + een nauw sluitend gat om een stevige verbinding te krijgen
halfhouts zou kunnen, alhoewel je dan ook op slechts 12 mm strandt
+ de moeilijkheid om die in deze vorm van het hout te krijgen (vooral de stijlen)
zijn er bezwaren om de verbinding gewoon met doorgaande deuvels te maken ?
die kan je op maat maken van ronde stokken die per m verkocht worden
meestal naaldhout en beuk, maar heb ze ook al in eik gezien
het is een rustieke bank, dus ze mogen er uit steken

staat die omgekeerde V in het midden, of komt er een aan alle poten ?

onderstaande verbinding in een schuine hoek is moeilijk + een zwak belastingspunt
het gewicht van de bankzitters gaat de poten naar buiten duwen
ik zou minstens aan 1 zijde onderaan een regel zetten
heb je nog hout over ?

1627248563806.png
 

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Ik ben inmiddels weer wat verder. De walnoot-plank heb ik verwerkt tot poten. Het was wel een beetje puzzelen om er genoeg stukken uit te halen die ook nog voldoende dikte hadden, want het was een behoorlijk kromme plank.
Ik heb gekozen voor een soort grote zwaluwstraat als verbinding. Het lijkt een beetje op een grote toffee.....
Het bovenste stukje is met deuvels bevestigd en de poten zijn nu voldoende stevig.
Volgende stap: pennen aan de bovenkant maken om door het blad te laten steken en dan vanaf de bovenkant met wigjes te versterken.
Vervolgens nog een dwarsconstructie maken. Ik heb nog een hele plank over, dus opeens weer hout genoeg!
 

Bijlagen

  • bankje_003.jpeg
    bankje_003.jpeg
    64,7 KB · Weergaven: 40
  • bankje_002.jpeg
    bankje_002.jpeg
    54,1 KB · Weergaven: 45
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Ik ben inmiddels weer wat verder. De walnoot-plank heb ik verwerkt tot poten. Het was wel een beetje puzzelen om er genoeg stukken uit te halen die ook nog voldoende dikte hadden, want het was een behoorlijk kromme plank.
Ik heb gekozen voor een soort grote zwaluwstraat als verbinding. Het lijkt een beetje op een grote toffee.....
Het bovenste stukje is met deuvels bevestigd en de poten zijn nu voldoende stevig.
Volgende stap: pennen aan de bovenkant maken om door het blad te laten steken en dan vanaf de bovenkant met wigjes te versterken.
Vervolgens nog een dwarsconstructie maken. Ik heb nog een hele plank over, dus opeens weer hout genoeg!
bankje_004.jpgbankje_006.jpgbankje_007.jpg

Het bankje is af! Ik ben behoorlijk tevreden, en hij lijkt stevig genoeg. De bovenkant is van Moerbei en dat was wel ongelofelijk hard hout. Ik moest na 1 gat de bijtels eigenlijk alweer even slijpen.
Nu rest nog de afwerking. Ik dacht eigenlijk (een beetje gemakkelijk) aan gekookte lijnolie, want dat heb ik staan. Maar andere ideeën zijn welkom.
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.197
558
Volgende stap: pennen aan de bovenkant maken om door het blad te laten steken en dan vanaf de bovenkant met wigjes te versterken.
Dat idee was goed, de uitvoering iets minder. Je hebt het erg mooi afgewerkt maar de wigjes moeten haaks op de nerfrichting van het blad. Nu drijf je het blad uit elkaar, terwijl je iets verderop het juist bij elkaar probeert te houden.
Zie detail uit je foto 6:
bankje_006detail.jpg
 

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Dat idee was goed, de uitvoering iets minder. Je hebt het erg mooi afgewerkt maar de wigjes moeten haaks op de nerfrichting van het blad. Nu drijf je het blad uit elkaar, terwijl je iets verderop het juist bij elkaar probeert te houden.
Zie detail uit je foto 6:
Bekijk bijlage 107196
Hier heb ik inderdaad over getwijfeld.... ik koos hiervoor omdat ik dacht dat anders de poot zou verzwakken. Moet je eigenlijk altijd kijken naar het "ontvangende" hout en daar dan dwars op de draad? Je ziet ook wel eens een wig die schuin is geplaatst. Had dat wel gekund?
Nog een vraag over foto 7: hier zijn de wigjes dan dus ook verkeerd geplaatst?
Voor nu: dit is het, we zullen moeten vaststellen of het inderdaad in de toekomst problemen op gaat leveren. Ik kan er nu niet veel meer aan veranderen.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.197
558
Ja, het omringende hout is bepalend. Denk het kopse hout van de poot weg en je houdt 2 wiggen over waarmee je het blad op de nerf probeert te splijten. Daarom liever haaks op de nerf van het blad.
Diagonale wiggen zijn niet beter. Ook hier heb je krachten in een ongewenste richting. Iets met samengestelde krachten ontbinden in vectoren (dat moest ik bovenhalen van héél lang geleden :giggle: ).
 

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Ja, het omringende hout is bepalend. Denk het kopse hout van de poot weg en je houdt 2 wiggen over waarmee je het blad op de nerf probeert te splijten. Daarom liever haaks op de nerf van het blad.
Diagonale wiggen zijn niet beter. Ook hier heb je krachten in een ongewenste richting. Iets met samengestelde krachten ontbinden in vectoren (dat moest ik bovenhalen van héél lang geleden :giggle: ).
OK, toch weer wat geleerd. Ik had het waarschijnlijk wel eens eerder gehoord, maar in ieder geval niet meer paraat. Ik zal het bankje monitoren, hoogstwaarschijnlijk (of hopelijk) blijft het toch stevig in elkaar zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.