Bankirai voor aardbeibakken (bloembakken) of ander soort hout?

FritsiesMoestuin

Actieve deelnemer
28 nov 2020
25
8
Met het verstand op 0 timmerde ik enkele jaren geleden nieuwe aardbei-buiten-bakken. Waarom verstand op 0? Ik maakte, zonder goed na te denken, de bakken van MDF. Nadat wij ze netjes hadden geschilderd kwam plotseling het besef dat MDF helemaal niet geschikt is voor buiten gebruik met zon, regen, koude en warmte wisselingen.

Nu overweeg ik nieuwe aardbei-buiten-bakken te maken in bangkirai of andere houtsoort. In ieder geval in hout dat tegen onze Nederlandse weersinvloeden bestand is.
Wat zouden jullie doen? Bangkirai of een andere houtsoort?

Het mooiste zou zijn de hoekverbinding te maken met een zwaluwstaart verbinding. Eerlijk gezegd durf ik dat nog niet aan. Hoe zouden jullie de hoekverbinding gaan maken?

Alvast bij voorbaat hartelijk dank voor het advies,

MDF bakken-1a.jpg
hartelijke groet,
Frits
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik snap dat zwaluwstaarten een mooie uitdaging is, maar niet perse geschikt voor buiten als je het mij vraagt. Ik zou daar een rechttoe-rechtaan toepassing gebruiken, met zo min mogelijk hout ‘beschadiging’ met kans op vocht indringing tot gevolg.

kwa houtsoort er zijn inderdaad goede inlandse/Europese alternatieven te bedenken welke, mitst wel aandacht besteed wordt aan de binnenkant, lang mee zullen gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: FritsiesMoestuin

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
de collega's kan ik enkel maar bijtreden
vanuit ecologisch standpunt zou ik voor inlands hout gaan
dat is zeker niet behandeld + om het te vervoeren is er een minimum aan co-uitstoot geweest
bijkomende reden is dat je de aardbeien die je er in teelt, wilt oppeuzelen (veronderstel ik toch), en dan wil je toch zo veel mogelijk gezond eten
een zwaluwstaart is mooi, maar vergroot de oppervlakte langs waar vocht indringt
dus beter gewoon recht op recht
smakelijk !
 
  • Leuk
Waarderingen: FritsiesMoestuin

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Als je de schroeven in zijkant zet scheuren de zijkanten uit na een paar jaar
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.