Balusters.

tuoh

Oud hout
De eerste klus van 2014 zit erop, enkele nieuwe balusters draaien voor de renovatie van een oude trap.
Houtsoort Yellow Poplar, grootste diameter 35mm, lengte 750mm, totaal 6 stuks. Door de kleine diameter van de balusters is een soortement bril nodig om wat ondersteuning te geven tijdens het draaien. Het hier gebruikte type heeft als grote voordeel dat de leunspaan zonder problemen van links naar rechts of vice versa, kan geschoven worden zonder dat er iets moet verwijderd worden;)

De gekozen houtsoort laat zich heel goed snijdend draaien, daar komt geen schuurpapier bij kijken, hoogstens een handje krullen:p


En nog enkele prentjes.

CIMG3786.jpg

CIMG3787.jpg

CIMG3788.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Vakwerk! Het draait inderdaad erg lekker, maar als ik met Yellow Poplar draai moet er toch altijd nog even een schuurpapiertje 240 over.....

Wat gebruik jij om diameter te meten tijdens het werk André? Ik zie geen krompasser oid liggen?

Groet, Rob.
 

tuoh

Oud hout
Voor dergelijke klussen gebruik ik altijd een schuifmaat, hiermee lees ik ook ineens een maataanduiding af, dat is hier belangrijk omdat ik voor deze klussen altijd een schets gebruik met alle relevante afmetingen erop. Bijvoorbeeld de buitendiameter van de opliggende ring is 32mm, tijdens het draaien even de schuifmaat erop en ik zie direct hoeveel er nog af moet. Bij het gebruik van een krompasser moet je dat ding eerst instellen op de juiste diameter en dan pas kan je meten, voor deze klussen is dat te omslachtig werken.

Voor grotere reeksen gebruik ik wel krompassers of steeksleutels, dan is het de moeite om een krasmal te maken en de te draaien diameters vast te leggen met een tool( passer of sleutel)

Van deze "bril heb" ik al veel plezier gehad, voor kleinere diameters (tot ongeveer 120mm) werkt dat ding fantastisch. Het is ook een stukje huisvlijt, enkele jaren geleden eens gemaakt uit wat restjes staal en drie skatewielen.

Mvg,

André
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Deze maal niet, de eigenaar doet het zelf. Zo moesten er meer zijn;)

Jammer! Had wel even mee willen kijken, moet ook nog een trap compleet restaureren inclusief nieuw hekwerk. (Misschien ook maar eens kijken of ik met een draaibank om kan gaan)
Had wel informatief geweest, er is weinig documentatie te vinden over traditionele trappenbouw en -restauratie.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Jammer! Had wel even mee willen kijken, moet ook nog een trap compleet restaureren inclusief nieuw hekwerk. (Misschien ook maar eens kijken of ik met een draaibank om kan gaan)
Had wel informatief geweest, er is weinig documentatie te vinden over traditionele trappenbouw en -restauratie.

Des te meer reden om er foto's en een verslag van te maken en hier te posten:p
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Erg interessante topic weer, ben wel benieuwd wat een krasmal is? Waarom maak je een schets als je het voorbeeld erbij hebt? Ik heb absoluut geen verstand van draaiwerk maar ben wel nieuwsgierig.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Het jaar is nog maar net begonnen en de eerste werkstukken liggen al gereed! Dit doet me weerom aan mijn vader denken. Dit waren dingen die hij graag deed (en goed kon). Iemand met een project(je) vooruit helpen met zijn kunde, net zoals jij doet.
Wat is Yellow poplar eigenlijk? Deze houtsoort komt af en toe voorbij, maar is mij eigenlijk onbekend.
 

tuoh

Oud hout
Erg interessante topic weer, ben wel benieuwd wat een krasmal is? Waarom maak je een schets als je het voorbeeld erbij hebt? Ik heb absoluut geen verstand van draaiwerk maar ben wel nieuwsgierig.

Een krasmal is een lat om bepaalde afmetingen over te brengen op een te draaien stuk hout, dat gaat dan voornamelijk om de positie van kralen, uithollingen en dergelijke, zodat deze bij alle balusters op dezelfde plaats (hoogte) komen te zitten. Om niet telkens alle punten één voor één met een potlood te moeten afschrijven word een mal gebruikt met op de juiste plaatsen een afgeknipt spijkertje, deze spijkertjes werken als kraspen. De mal heeft langs één uiteinde een haaks uitstekend blokje dat tegen het ene einde van de ronddraaiende baluster word gehouden, dan word de hele mal tegen het hout gedrukt en alle spijkertjes laten een kras achter op de baluster in wording. Resultaat is dat alle af te schrijven punten in één klap op het hout staan:D Eventueel kan dan per kraal of holte een krompasser ingesteld worden, dan word het helemaal seriewerk.

Waarom een schets terwijl het voorbeeld voor mijn neus ligt?? Zoals te zien bij dit origineel zitten er veel verschillende diameters in één baluster, als ik die steeds eerst moet meten om dan nadien op het draaiende stuk te gaan nameten, dat is niet te doen. Een paar diameters kan ik wel onthouden tijdens het werk, maar geen 15 verschillende:p Daarom maak ik een grove schets met alle diameters erop geschreven en die hang ik tegen de muur vlak voor mijn neus, nu kan ik direct op het werkstuk meten en dan controleren op de schets of de afmeting juist is:D Daarom gebruik ik hier altijd een schuifmaat, dat spaart tijd en moeite. Bij 6 balusters valt die tijd nog mee, maar bij 120 exemplaren tikt elke overbodige beweging aardig aan, dat geeft uren verschil.

@Mathieu: Yellow Poplar is ook wel bekend onder de naam "Tulpenboomhout" dat doet misschien eerder een belletje rinkelen? Het is de perfecte vervanger voor ons populierenhout, en is prima geschikt om te lakken of te schilderen. Het is een goedkope maar stabiele houtsoort die makkelijk te bewerken en te verwerken is.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.