balkje onder hoek 5 graden zagen

Woody1989

Nieuw lid
5 aug 2021
5
0
Uitgeest
Hoi allemaal,

Ik zou graag een balkje aan 2 kanten onder een schuine rand van 5 graden afzagen.

Balkje is 580 mm lang, 70 mm breed en 35 mm dik.

Ik heb geen verstekzaag en kan dit zo niet echt lekker aftekenen zie foto
Verstekzaag huren is 38 euro per 4 uur. Vind ik wat prijzig.

Hoe kan ik dit zo precies mogelijk doen?

gr. Joris uit Uitgeest
 

Bijlagen

  • balkje.jpg
    balkje.jpg
    56,8 KB · Weergaven: 28

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Je hebt wat extra lengte nodig om dat netjes te kunnen zagen met de hand. Je kunt de 85 graden markering bovenin de geodriehoek gebruiken, en dan de lijn met een mes zetten. Inhakken met een beitel, en dan de zaag in de groef laten lopen. Lijnen naar beneden kunnen gewoon met een winkelhaak afgetekend worden.

Voorbeeld met een haakse hoek:
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
balkje met de rechteronderhoek tegen een plank/lat leggen '(horizontale lijn op de tekening)
tussen die plank/lat en de linkeronderhoek een houtje van 54,63 mm
alles goed vast zetten
aan de rechterkant haaks op de plank/lat afzagen
1629147915085.png
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
300
118
Zuid Holland
Zonder @LeonvB en @ZotVanHout hun meningen in twijfel te willen trekken oid... dus vertel me aub waarom dit niet gaat werken :)

Ik zou dit proberen door mijn invalzaag op zijn liniaal op de rand te zetten (check met je rand en antisplinterstrip, en check of de achterkant van je linaal haaks staat met de rest van de balk) en stel je invalzaag in op 5 graden. Dan gewoon rustig zagen. Die 35mm dikte is geen probleem als je 5 graden verstek zaag en een gewone invalzaag hebt.

Als alternatief (nou ja eigenlijk sowieso omdat het geen geweldig lange snede is) zou ik mijn afkortzaag nemen, maar die heeft niet iedereen :).
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
5 graden is niet veel….ik neem aan uit je vraag dat je de balkjes taps wilt laten toelopen? Dan wil je dus een dun wiggetje van je balkjes halen. Ik zou dan eerder kiezen voor schaven met een handschaaf. Als je die fijn afstelt - en met een scherpe beitel werkt - kan je die 5 graden én nauwkeurig én mooi glad van je balkjes halen. Is op de kopse kant van het balkje ook te doen: wel een stukje hout er achter klemmen i.v.m. Het uitbreken aan de kant waar je schaaf het hout verlaat.
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Als het puur om het aftekenen gaat, kan je ook een zweihaak gebruiken.
Afteken met de geodriehoek op een groter oppervlak, overnemen met de zweihaak en daarmee op het balkje aftekenen.
Of een tweede balkje ernaast leggen en dan met de geodriehoek.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.