Balken voor trapgat bevestigen

Woody-Ellen

Nieuw lid
9 jan 2017
7
1
www.ikbenfrits.nl
Ik ben van plan om een trapgat te maken voor een nieuwe trap dat ik heb besteld. Ik heb een gellameleerde douglas balk gekocht van 120x240 dat aan de einden word bevestigd met twee raveeldragers. Aan de balk worden de 4 balken bevestigd die worden doorgezaagd voor het trapgat. Volgens de trappemaker kan ik de dwarsbalk aan de balken bevestigen met tellerkopschroeven.

Mijn vragen:

1. hoeveel schroeven moet ik gebruiken per balk
2. Wat is minimale dikte/lengte van de schroeven
3. met welke boordikte moet ik dit voorboren

hartelijk dank
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
als je een raveelhout 120*240 nodig hebt zou het kunnen dat de raveelbalken ook wel enige versterking kunnen gebruiken.
ik zou daar ook gewoon stalen raveeldragers gebruiken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ik vond het ook al een waanzinnige balk voor en trap raveling. Waarom moet dat trapgat zo groot worden? Als je balken op 60 cm liggen, praat je over een gat van 3,6 meter. Dat is bij veel oude huizen bijna de halve verdiepingsvloer.
 

Woody-Ellen

Nieuw lid
9 jan 2017
7
1
www.ikbenfrits.nl
Dank voor de vragen. Het gaat om een oude boerderij in Frankrijk waarbij ik trap wil maken naar de verdieping boven de schuren (nu alleen buitenom bereikbaar). De totale grootte van het trapgat wordt 270x95 cm. De reden dat ik liever geen raveeldragers voor de ravelbalken zou willen, is puur optisch, maar ik twijfel of dit verstandig is. De balken en de trap lopen inderdaad haaks op elkaar. Ik heb een schets toegevoegd.Naamloze tekening.jpg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Je kan nissen in de balken hakken en twee draadnagels in elke verbinding slaan. Zo is het eeuwen lang gedaan. Waar je tegenwoordig nog lange draadnagels kan kopen weet ik niet. Met je balkmaat praat je over nagels van 30 cm .
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
de twee balken die blijven zitten zijn veel te weinig om dat hele stuk vloer te dragen.
die moet je verstijven
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Je kan nissen in de balken hakken en twee draadnagels in elke verbinding slaan. Zo is het eeuwen lang gedaan. Waar je tegenwoordig nog lange draadnagels kan kopen weet ik niet. Met je balkmaat praat je over nagels van 30 cm .
Ik heb ze nooit langer gevonden , wat niet betekend dat ze er niet kunnen zijn. Wij verkochten ze best veel ( als tentharingen)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Dank voor de vragen. Het gaat om een oude boerderij in Frankrijk waarbij ik trap wil maken naar de verdieping boven de schuren (nu alleen buitenom bereikbaar). De totale grootte van het trapgat wordt 270x95 cm. De reden dat ik liever geen raveeldragers voor de ravelbalken zou willen, is puur optisch, maar ik twijfel of dit verstandig is. De balken en de trap lopen inderdaad haaks op elkaar. Ik heb een schets toegevoegd.Bekijk bijlage 119283
Ik denk dat je, om een volledig antwoord en goed te krijgen, wat meer info moet geven over de exacte situatie. Info over de maten van de huidige balklaag, hoh afstanden, positionering van muren (natuursteen met terre argileuse?) en opbouw en belasting van bovenliggende vloer zijn zeer wenselijk. Kan zomaar zijn dat de oplegging niet het probleem is, maar andere zaken wel....
 

Woody-Ellen

Nieuw lid
9 jan 2017
7
1
www.ikbenfrits.nl
De rechter balk is tegen de muur aan en ga ik verankeren, de linkerbalk ga ik ondersteunen met een balk (zit een gipswandje onder). De HoH afstand van de balken zijn ongeveer 53 cm. De vloer boven is een zit/slaapkamer. Ik verwacht daar niet echt een grote belasting. De balken zijn bevestigd in een natuurstenen muur, waar in het verleden een wand van 5 cm beton tegenaan is gestort.
 

Woody-Ellen

Nieuw lid
9 jan 2017
7
1
www.ikbenfrits.nl
Ik heb ze nooit langer gevonden , wat niet betekend dat ze er niet kunnen zijn. Wij verkochten ze best veel ( als tentharingen)
Ik snap niet helemaal waarom ze zo lang moeten zijn. De dikte van de balk is 120mm. Ik zou denken dat ik met een schroef van 180mm meer dan voldoende zou moeten zijn, of zie ik dat verkeerd?
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
Als het om het optische gebeuren gaat in een halfhout verbinding net zo mooi word al jaren gebruikt en verbinding zorgt voor sterkte.
Eventueel de kop van schroef verzinken met speedboor in bijvoorbeeld de diameter van bezemsteel en hiervan een stukje na het schroeven erin slaan of lijmen.
Als het puur om sterkte gaat zou je misschien de trap ook met kwart of bordes kunnen uitvoeren dan hoef je maar een balk weg te halen.
En hoogte van balk is meer bepalend voor sterkte dan breedte maar weet niet wat voor hout er nu in zit.en aanpassen op bestaande is altijd het mooiste.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik zou zeker twee keer de dikte van de balk nemen. Mijn reactie was op de post van chevy66 over de lengte van 300 mm en die ken ik niet.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
63
6
Oss
daar zal @chevy66 wel een uitleg voor hebben
om te vermijden dat de verbinding open trekt, zou ik toch een verbinder met draad nemen
houtdraadbouten zijn mijn beste keuze
kan je met een rakkajak veel kracht op zetten & strak aantrekken

Meestal doet houtdraadbout niet zoveel in kopshout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.