Balk van 3.5 tot 4cm dik - hoe kom ik hieraan?

JDK88

Nieuw lid
23 feb 2021
7
0
Beste mede-houtbewerkers,

Ik ben een beginnende houtbewerker en ben nog vollop bezig met de aanschaf van gereedschap. Echter wil ik ondertussen beginnen met een project. Een klein zitbankje dat uit losse vierkante balken van ong 3.5-4cm, wat volledige gelakt zal worden (dus duur/mooi hout is niet nodig). Zojuist in de Gamma geweest, echter vind ik daar alleen maar vuren en meranti latten die gedraait zijn. Geen materiaal om een meubel van te maken. Helaas heb ik geen vlak- en vandiktebank, dus kan ook zelf niet opweg.

Hoe of waar kan ik nou aan dit soort balken komen? Als ik dit online bestel, loop ik dan niet de kans om alsnog gedraaid hout te ontvangen? Of moet ik naar een houtzagerij/houthandel om mijn specifieke wens door te geven? Of kan ik beter een vlak- en vandiktebank huren (openbare werkplaats oid) en dan mijn eigen hout meenemen om dit zelf te vlakken? Zo ja, waar kan ik het hout dan het beste kopen en op welke maat moet ik dit dan bestellen, zodat ik genoeg overhoud om het zelf te vlakken?

Alvast hartelijk bedankt!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.571
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De gemiddelde bouwmarkt heeft alleen maar krom hout. Je hebt echter legio houthandels, en dan heb je nog de fijnhouthandels (daar zijn er minder van) die soms ook nog wel gereedschap hebben staan om dingen te kantrechten/afkorten/vlakken. Dus je kunt het zeker op de juiste maat kopen, me dunkt.

Alternatief is iemand hier op het forum lief aankijken. Veel van ons hebben wel een vlakbank staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDK88

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Als de hoeveelheid klein is kan Masave ook uitkomst bieden. Toevallig enkele weken geleden nog 3 plankjes van 4cm dik, 20cm breed, en 60cm lang gevlakt en geschaafd besteld. Als tie weet dat je ermee gaat doen denkt tie ook nog met je mee (y).
 
  • Leuk
Waarderingen: JDK88 en trigger

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
De gamma in Leiden heeft wel fatsoenlijk hout, al zoek ik daar ook precies uit wat ik wil hebben. In de buurt zit ook een praxis én een karwei. Bij de laatste hebben ze je ook vaak scheluw en krom hout.
Bij bestellen loop je inderdaad ook het risico kromme balken te krijgen.
Een vlak- vandiktebank is niet zaligmakend: van scheluw hout houd je na schaven nooit erg veel over, behalve dan zakken vol schaafsel.
Bovendien kunnen spanningen in het hout er nog steeds voor zorgen dat het hout gaat werken.

In dit geval is het handig als je aangeeft in welke regio je woont, dan kan je wat beter advies krijgen waar je zou kunnen kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDK88

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
En nog een anderen insteek: als je korte lengtes nodig hebt valt het binnen dat korte stuk wel mee met torsie / schotelen. Wat er nog wel is kan je weegschalen, mooie oefening!
 

JDK88

Nieuw lid
23 feb 2021
7
0
Als de hoeveelheid klein is kan Masave ook uitkomst bieden. Toevallig enkele weken geleden nog 3 plankjes van 4cm dik, 20cm breed, en 60cm lang gevlakt en geschaafd besteld. Als tie weet dat je ermee gaat doen denkt tie ook nog met je mee (y).
Heb balken van 3,5x3,5x125Cm nodig. Leveren zij die lengte? Kwaliteit van de vlakking was goed?
 

JDK88

Nieuw lid
23 feb 2021
7
0
De gamma in Leiden heeft wel fatsoenlijk hout, al zoek ik daar ook precies uit wat ik wil hebben. In de buurt zit ook een praxis én een karwei. Bij de laatste hebben ze je ook vaak scheluw en krom hout.
Bij bestellen loop je inderdaad ook het risico kromme balken te krijgen.
Een vlak- vandiktebank is niet zaligmakend: van scheluw hout houd je na schaven nooit erg veel over, behalve dan zakken vol schaafsel.
Bovendien kunnen spanningen in het hout er nog steeds voor zorgen dat het hout gaat werken.

In dit geval is het handig als je aangeeft in welke regio je woont, dan kan je wat beter advies krijgen waar je zou kunnen kijken.
Ik woon in Amsterdam Zuid-Oost. Bent u bekend met doe regio?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik haal de laatste jaren hout bij de Pontmeyer. Er zit er een in Duivendrecht (van der Madeweg). Langere lengtes beschikbaar dan bij de Praxis, Karwei en Gamma. En scheluw of krom is uitzonderlijk. En een grotere keuze in maatvoering :).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik woon in Amsterdam Zuid-Oost. Bent u bekend met doe regio?
Dan zou ik gewoon eens bij de Amsterdamse Fijnhouthandel binnenlopen. Al is het maar om een indruk te krijgen hoe een goede houtleverancier er uit ziet en wat er allemaal mogelijk en verkrijgbaar is. Ze zijn niet goedkoop (maar ook niet extreem duur) en hebben vaak aanbiedingen. Zeker als je een voorraadpartij nodig hebt. Wij hebben nog steeds wat (prima) esdoorn liggen, meubelkwaliteit, dat we ooit als 'restpartij' kochten.

Overigens, als je betaalbaar, geschikt meubelhout zoekt, en je niet te veel druk maakt om cosmetica - of het toch gaat verven - zou je aan Yellow Poplar - tulpenboom (magnolia) kunnen denken - kost bijna niks (nou ja, bijna niks)...
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
723
288
RegioRotterdam
In de bouwmarkt nooit de bundels nemen maar altijd per stuk zelf uitzoeken. De kromste staan vooraan dus gewoon graven tot je de bruikbare hebt (en daarna de rest zo netjes mogelijk terugzetten).
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en Nerf

JDK88

Nieuw lid
23 feb 2021
7
0
Ik haal de laatste jaren hout bij de Pontmeyer. Er zit er een in Duivendrecht (van der Madeweg). Langere lengtes beschikbaar dan bij de Praxis, Karwei en Gamma. En scheluw of krom is uitzonderlijk. En een grotere keuze in maatvoering :).
Bedankt Efvee,

Als ik de prijzen vergelijk tussen Gamma en Pontmeyer (Vuren balk geschaafd, 44x44x2700), is de prijs bij de Gamma lager. Heeft Pontmeyer beter kwaliteit dan Gamma (beter uitgedroogd, minder krom)? Ik kan me voorstellen dat er binnen het verkoop van hout ook verschillende soorten kwalteiten zijn per soort hout.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Gamma: goedkoper, krom
Pontmeyer: duurder, recht

Voor professionals is de materiaalprijs van secundair belang. Het is voornamelijk hun uurtarief ( waarin ook aanschaf, afschrijving van gereedschap, bus etc. zit) wat de kosten van een project bepaalt.
Ze willen ook niet staan knoeien met krom of scheluw houtdat eerst nog door een vandikte moet.

Particulieren rekenen hun tijd niet en kijken vaak naar de materiaalkosten.
Als een gamma of karwei zich met de inferieure kwaliteit hout en plaatmateriaal zou richten op professionals, dan zou het gauw met ze afgelopen zijn.

Kijk ook eens bij de Hornbach. Daar zie ik wel zzp-ers spullen kopen. En neem een zakmesje mee zodat je de bundels kan lossnijden om het goede hout er tussenuit te halen. Voor konstruktie maakt het niet uit of ergens barst in een balk zit, of er hars uit komt. Maar voor jou wel.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Gamma, Karwei, Praxis — ze hebben heel lang heel veel geld verdiend met middelmatige producten (ook door weinig onderlinge concurrentie - de meeste horen bij één concern). De laatste jaren rukken Hornbach en Bauhaus op in NL & wordt de markt competitiever, wat alleen maar gunstig is voor hobbyisten die geen toegang hebben tot de Pro-winkels (hoewel de Bouwmaat schijnbaar inmiddels ook voor niet-zakelijke klanten open is).
De Bauhaus in mijn regio heeft aanmerkelijk beter hout dan de dhz-winkels. En over niet al te lange tijd is er hier een Hornbach (ondanks jarenlange vertragende procedures op initiatief van Praxis), waar ik me erg op verheug.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Ik kan me voorstellen dat er binnen het verkoop van hout ook verschillende soorten kwalteiten zijn per soort hout
Dat is zeker zo, maar geldt nauwelijks voor constructie hout. Dat is meestal vuren, dat meestal achter een laagje verf of achter een gipswand verdwijnt.
Voor alle andere soorten hout dan vuren kom je gauw terecht bij een echte houthandel, zoals de Amsterdamse fijnhouthandel. Gewoon op een doordeweekse dag langs gaan en eens een praatje maken. Daar leer je een hoop van. Gewoon alles vragen wat je wilt weten.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
723
288
RegioRotterdam
Keuze hangt af van waar je zit en wat je nodig hebt. De Karwei zit hier 'om de hoek' en ik vind er met wat zoeken meestal wat ik nodig heb. Als het nodig is kan dat stukkie wel met de achterklep van de auto open. De Hornbachs kosten me minimaal een half uur rijden enkele reis, mits buiten de spits, en ik zou een aanhanger moeten regelen...
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Bedankt Efvee,

Als ik de prijzen vergelijk tussen Gamma en Pontmeyer (Vuren balk geschaafd, 44x44x2700), is de prijs bij de Gamma lager. Heeft Pontmeyer beter kwaliteit dan Gamma (beter uitgedroogd, minder krom)? Ik kan me voorstellen dat er binnen het verkoop van hout ook verschillende soorten kwalteiten zijn per soort hout.
Veel groothandels hanteren bruto prijzen, waar voor de professionele afnemer dan een korting vanaf gaat. Kan geen kwaad om als particulier gewoon te vragen hoeveel korting er nog vanaf gaat.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Helaas moest ik zaterdag voor een schutting vijf balken 70x70 hebben en de houthandel was dicht. Ik heb 20 balken in handen gehad om 5 rechte te krijgen. Krom, getordeerd, over de eerste 30cm gespleten, you name it:)
De lokale Karwei probeer ik normaal te mijden. Hout haal ik bij de houthandel, dan heb ik nooit gezeur en het is vaker toch voordeliger dan de bouwmarkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.