balk iepen half rond zagen

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Voor mijn dochter wil ik een sieraden kistje maken. Nu heb ik nog een balk iepen, uit mijn hoofd 80*80*400 liggen. Nu denk ik daar maak ik 4 ronde hoeken uit. Door de balk 1/4 rond te zagen aan de buiten en aan de binnenkant. Maar hoe zaag ik dit? Staand op een lintzaag dacht ik, maar helaas 400mm past niet onder de lintzaag.
Meer creatieve idee had ik niet. Er vanuitgaande dat de geheel balk van 400mm in 1x zaag nauwkeuriger wordt qua gelijkmatige ronding dan de 4 hoeken los van elkaar. Anders zou het wellicht met de decoupeerzaag kunnen, vanaf 2 kanten ingezaagd.

Schets welke mogelijk enige duiding brengt.
 

Bijlagen

  • IMG_3722.jpeg
    IMG_3722.jpeg
    62,8 KB · Weergaven: 50

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Lukt dat als ik de balk schuif afzaag, aan de onderkant van de boog? Geen idee wat de radius dan wordt. Dit is voor nu wel een breinbreker:)
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
In plaats van in 1 keer rond zagen kun je de balk ook onder 45 graden op z'n kant ondersteunen en zo het meeste hout er recht afzagen.
Daarna rond maken en nabewerken met ander gereedschap zoals n schaaf of rasp o.i.d.

Mocht er veel blijven zitten kun je dit voor de buitenzijde ook onder nog meer hoeken zagen (bijv. 30 en 15 graden) om zo zo dicht mogelijk bij de ronding te komen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je hoeft toch maar 10 cm per keer te zagen? Dat gaat makkelijk op de meeste lintzagen. De afwerking gaat prima met een bandschuurmachine en een schuuregel.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Inderdaad eerst de balk afkorten naar 4 stukken van 100mm lang/hoog (de 4 blokken voor de 4 hoeken), en dan met de lintzaag.
Decoupeerzaag absoluut niet, dat wordt niet recht (niet haaks op de bovenkant) met zo’n dikte en een ronding erin.
De tip van thomasz is zeker wel een goede: probeer het eerst uit op een goedkoop (vuren) stuk hout voordat je het mooie hout eventueel verkloot. Dus eerst een blok samenstellen (ebt dus verlijmen), ik heb voor dat soort dingen altijd wat pallethout liggen (steenpallets die ik haal bij een aannemer of prof bouwmaterialenhandel), daar zitten mooie balkjes onder).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Buitenbocht 45 graden en twee keer 67.5 graden zagen. (wit) Dan vier stukken afzagen en delen lijmen op plankjes (blauw) zodat je iets hebt om het vast te houden. Centers aftekenen en gidsgaten boren. Buitenbocht verder rond schaven/schuren, daarna binnenbocht boren onder de kolomboor. Het extra 'vlees' van de plankjes zorgen ervoor dat de boor rondom draagt. (zwart) Je kunt bij het boren ook gelijk de sponningen maken door eerst een grotere boor te gebruiken.
Dan los zagen van de hulpplankjes.
Screenshot_20230419-092739_Chrome.jpg
 
Laatst bewerkt:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Geen oplossing hoe dit te doen, maar wel een vraag: in de tekening lijkt het dat je de hoek parallel met de jaarringen wilt maken. Is dat puur voor de esthetiek? Ben je niet bang dat dit gevoelig is voor omgevingsfactoren?
Hout heeft namelijk de de grootste vervorming in radiale en tangentiële richting en de haaksheid van die hoek is gevoelig voor verandering in die richtingen. In het ergste geval "schotelt" het hoekstuk naar >90°.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Pallethout gevlakt en op dikte. Van de week verlijmen en daarna uit testen hoe en wat.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Iepenhout heeft toch ook spint? Dan zul je sowieso wat meer moeten weghalen om bij het kernhout te komen.
Dat deel hol ik uit.
In vieren zagen (afkorten), tot een vierkant lijmen met krantenpapier ertussen, op de draaibank rond draaien, en vervolgens op de lijmnaden weer splitsen (daar is dat krantenpapier voor)...
Aha. Slim. Dan is de buitenkant rond. Ik kan dan ook leren werken op de draaibank, nooit eerder gedaan.
En de binnenkant, kan dat ook op de draaibank?

Proefbalk is gemaakt. Dus kan me uit leven.
 

Bijlagen

  • IMG_3798.jpeg
    IMG_3798.jpeg
    100,6 KB · Weergaven: 16

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Aha. Slim. Dan is de buitenkant rond. Ik kan dan ook leren werken op de draaibank, nooit eerder gedaan.
En de binnenkant, kan dat ook op de draaibank?
In theorie zou dat kunnen. In de praktijk zou ik dat met een uit kwarten gelijmd blok niet doen denk ik. Ik zou denk ik de afzonderlijke afgeronde blokken, na splitsen, op de lintzaag 'uithollen'...
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Als je balk overmaats genoeg is, kan je er ook voor kiezen om het zonder krantenpapier te verlijmen. Dan kan je het center keurig uitboren en evt verder uitdraaien op de draaibank. Daarna op de lintzaag weer in 4 delen splitsen. Maar als dit je eerste klusje op een houtdraaibank wordt (begreep ik uit je reactie), dan is dat wellicht iets teveel gevraagd.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Lukt dat als ik de balk schuif afzaag, aan de onderkant van de boog? Geen idee wat de radius dan wordt. Dit is voor nu wel een breinbreker:)
Ik had het topic niet goed volgen moet ik eerlijk zeggen. Voor het geval je toch wat hebt aan het 'hol zagen' zoals in het filmpjeen dat dus ook wilt doen:

Denk je in dat de zaag steeds schuiner komt te staan t.o.v. het hout. De hoogte blijft gelijk maar uiteindelijke zaag je er alleen een gleuf in. Dat wil je niet maar ik wil maar zeggen dat je een elliptische holte zaagt met de lange as verticaal en de korte horizontaal. Of . . . zie ik het verkeerd?

Uit de praktijk: Ik heb het wel eens gedaan en het ging prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Dank voor je aanvulling. Dat van dat elliptische vermoede ik al, afgaande op het filmpje. En dat is niet hetgeen ik wil.

Anders geschreven. Ik wil 4 ronde hoeken maken voor een sieradenkistje. De 4 ronde hoeken wil ik maken uit een balk iepen.

Mijn gedachten is, als ik het machinaal maak zijn ze alle 4 gelijk.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
En dat is niet hetgeen ik wil.
Bij een kleine scheefstand is de 'ellipticiteit' (bestaat dat woord?) waarschijnlijk niet opvallend. Wat betreft kun je het misschien overwegen.

Ik schreef eerder al dat ik het topic niet goed kan volgen. Snap ik het goed dat je eigenlijk bol wilt en niet hol?

Mooi hout trouwens, iepen!
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Ik heb ook ooit wel holle profielen gezaagd op een cirkelzaag, was wel een zware Altendorf, maar ik blijf het een beetje een linke manier vinden. Het kán, tuurlijk. Maar je moet echt wel zeker zijn van je materiaal, doorvoersnelheid en capaciteit van je machine.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
de binnenkant kan ook op de draaibank
je kan een rechte vaas draaien als je er een dikke bodem in houd blijft hij stevig
en ik zou dan ook het krantenpapier weglaten bij het lijmen zodat er een sterke lijmverbinding ontstaat
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.