Bakje voor plaatstaal

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het is alweer een lange tijd geleden dat ik een werkstuk geplaatst heb. De afgelopen twee jaar ben ik meer met elektronica en metaalbewerking bezig geweest.
En ik heb een houtsnijwerk gemaakt, die ik binnenkort zal posten.

Inmiddels heb ik wat stukjes plaatstaal verzamelt, en die slingerden maar wat rond.
Drie weken geleden kocht ik via marktplaats een hefboom plaatschaar, dus het werd tijd voor een plaatstaal bak.

Ik had nog een plaat grenen van een Ikea kast.
Alle bewerkingen heb ik weer met handgereedschap gedaan.
De zwaluwstaarten heb ik met een druppeltje lijm vast gezet. De bodem ligt los in groeven. Nou ja los.... de bodem zit er strak in.

De plaat hout:
Ikea logo.jpg

Alles op maat zagen en schaven:

Zagen.jpg

Schaven.jpg


De bodem komt er los in dmv groeven. Die schaaf ik met een groef schaaf:

Groef 1.jpg

Groef 2.jpg


De bodemplaat wordt net zo breed als de bak, zodat de wielen zover mogelijk op de hoeken zitten. Als ik de wielen meer naar binnen zou plaatsen, wordt de bak instabiel.
Om te voorkomen dat de bodemplaat zou kunnen beschadigen, schaaf ik er een schuine kant aan. Ook met een profielschaaf:

Schuine kant 1.jpg


Schuine kant 2.jpg

De groeven in de zijkanten:

Sleuf 1.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Vervolgen wij met de zwaluwstaarten:

Zwaluw 1.jpg

En de montage:

Montage 1.jpg

Montage 2.jpg

De staarten van dichtbij.
De gewone zwaluwstaarten zijn goed gelukt:
Zwalue close up 1.jpg

Maar de half blinde kunnen beter:

Zwaluw close up 2.jpg

En zo staat het er nu bij:
Resultaat 1.jpg
Resultaat 2.jpg

Ik denk dat ik nog wel een vak indeling ga maken voor de staven en smalle stroken. Die vallen nu steeds om.
Of een paar stukken PVC buis er in vast maken. Dan kunnen daar de staven en stroken in.

De bak laat ik verder onbehandeld. Het grenen is vet genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joop van M

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Raymond, das een net bakje geworden! En doe half verdekte zwaluwstaarten oefenen, oefenen komt het als vanzelf goed.
Persoonlijk zou ik hier geen half verdekte zwaluwstaart toepassen maar een gewone zwaluwstaart.
Voor mij geld half verdekte zwaluwstaarten voor la fronten en of kast korpsen.

groetnis, Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Raymond, das een net bakje geworden! En doe half verdekte zwaluwstaarten oefenen, oefenen komt het als vanzelf goed.
Persoonlijk zou ik hier geen half verdekte zwaluwstaart toepassen maar een gewone zwaluwstaart.
Voor mij geld half verdekte zwaluwstaarten voor la fronten en of kast korpsen.

groetnis, Roeland

Hey Roeland, bedankt!
Ik heb inderdaad voor half verdekte zwaluwstaarten gekozen om te oefenen. Ze zijn best lastig. Maar snel weer iets verzinnen waar ik ze in kan verwerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.