Bagger vet hout wat nu?

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
219
5
Sliedrecht
Hallo allemaal,

ik ben een eiken tafel aan het schuren waar van ik denk dat er heel lang iets van olie op heeft gelekt.
Ik heb al gedaan met: aceton, thinner schrapijzer, schuur papier hand en met machine korrel 40.
Heeft er iemand nog DE GOUDEN tip?

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    3,2 MB · Weergaven: 61

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ik heb laatst nog een aflevering van Salvage Hunters: the Restorers gezien. Die man die al de restauratie doet heet volgens mij Alex Webster. Hij had laatst een tafel die jaren was gebruikt om motoren op te reviseren. Hij behandelde de tafel met een bepaald zuur wat hij er op smeerde. Toen het goedje was opgedroogd bleef er een soort wit poeder over wat hij er af kon vegen. De olie was er nagenoeg vrijwel allemaal uitgetrokken. Maar goed op de televisie lukt alles. Ik weet helaas niet welke aflevering het exact was en welk zuur hij er op streek. Je hebt er misschien niet veel aan omdat ik je geen exact antwoord kan geven. Maar er lijken mij meerdere opties dan alleen schaven.

Mvg

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
219
5
Sliedrecht
Ik heb laatst nog een aflevering van Salvage Hunters: the Restorers gezien. Die man die al de restauratie doet heet volgens mij Alex Webster. Hij had laatst een tafel die jaren was gebruikt om motoren op te reviseren. Hij behandelde de tafel met een bepaald zuur wat hij er op smeerde. Toen het goedje was opgedroogd bleef er een soort wit poeder over wat hij er af kon vegen. De olie was er nagenoeg vrijwel allemaal uitgetrokken. Maar goed op de televisie lukt alles. Ik weet helaas niet welke aflevering het exact was en welk zuur hij er op streek. Je hebt er misschien niet veel aan omdat ik je geen exact antwoord kan geven. Maar er lijken mij meerdere opties dan alleen schaven.

Mvg
Ik denk dat het oxaalzuur

Mvg

Oxaalzuur is dat dan denk ik ?

• Leuk
Waarderingen: BoyS

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.565
2.344
Terkaple
www.woodworking.nl
Oxaalzuur heet ook wel ontweringswater en wordt gebruikt om zwarte of grijsverkleurde delen weer wat meer houtkleur te geven.
Op de site van Ron van Zaltbommel staat het mooi beschreven Oxaalzuur hout? Lees hier alles!

Als je met onvetters oid aan de slag gaat zal het deels nog meer in het hout trekken. Je zou een gaatje kunnen boren om te kijken hoe ver het ingetrokken is. Schaven lijkt me inderdaad een goede optie als je het vervuilde deel helemaal wil verwijderen.
Je kunt in dit geval, als je het blad heel wil laten, ook iets doen met de bovenfrees en een slede bouwen met 2 geleiders. Dan frees je er in 10 minuten een mm of 2 a 3 af en hou je een mooi vlak new looking blad over.

Experimenteer!

jaap

7 mrt 2015
1.152
367
P'beek
Voor de trap heb ik een lakfrees op de kop getikt, best agressief en moet je zeker naschuren/schaven. Eigenlijk om verflagen te verwijderen maar pakt ook je hout.

Ik zie spijkers in het hout, daar kan de (lak)frees slecht tegen.

Is het blad niet gewoon om te draaien? (Betere kant?)

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
219
5
Sliedrecht
Dank voor de goede tips allemaal,

Ik ga eerst oxaalzuur proberen kijken of dat helpt.

Schaven of iets is niet wat ik wil,, het is een mooie oude franse tafel die rustik moet blijven en niet een strak.

juist de groeven en beschadigingen zijn geweldig aan deze tafel.

Ik hou jullie op de hoogte van deze uitdaging

• Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.