Badkamermeubel in Afrormosia

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Beste,

Ik heb in het verleden voornamelijk zaken gemaakt voor andere, nu is het eindelijk aan mezelf. Met de start van onze renovatie kan ik me focussen op enkele zaken, waaronder een badkamer meubel. Eerder had ik al eens gepost ivm het schaafbeeld dat ik had bij de afrormosia die ik ga gebruiken. Dat probleem is ondertussen opgelost door betere schaafmessen te installeren.

In de tussentijd heb ik alles voorbereid en de verschillende panelen zijn gelijmd. Tijdens het lijmen alles ook mooi vastgeklemd in de dikte om een vlak blad te bekomen. Dit was goed gelukt. Vandaag zie ik dat er uiteindelijk toch wel een kromming in de panelen zit, ongeveer een 2mm over een lengte van 60 cm.

Nu zie ik twee mogelijkheden:
- De boel gewoon lijmen en de kromming er tijdens het lijmen uit klemmen. Denk dat dit wel kan lukken, maar dit gaat bijkomende stress op het lijm process brengen en brengt en mogelijk bijkomend probleem. Langs de voorkant komen er twee schuiven van ongeveer 75/80 cm breed. Enige afwijkingen in het corpus rond deze schuiven gaat duidelijk zichtbaar zijn omdat de spatie rondom de schuiven eventueel niet mooi gelijk gaat zijn.
- Panelen vlak klemmen op de werkbank en zwaluwstaarten in de panelen frezen. Zo blijven de panelen ook in de toekomst vlak en dit zal het lijmprocess vergemakkelen.

Wat zou jullie idee zijn? De panelen zijn ongeveer 60 op 120 cm en hebben een dikte van 18 mm. Wat zou de maximum diepte van de zwaluwstaart kunnen zijn in dit paneel het paneel stevig te houden? 5MM? 8MM?

Daarbij wil ik ook jullie mening hebben over het plaatsen van dominos. Het corpus wordt in verstek gemaakt. Heb dit in het verleden al gedaan, waarbij ik de domino's ook in verstek plaats. Het in verstek plaatsen van de domino's maakt de verlijming toch vrij moeilijk om dat alles tegelijk in elkaar gezet moet worden en dan tegelijk moet geklemd worden. Nu ben ik aan het denken om de panelen toch in verstek te maken, maar om de dominos gewoon recht te plaatsen, zo kan ik het geheel veel gemakkelijker verlijmen en zo kan ik eventueel ook in twee of drie keer lijmen. Iemand ervaring met panelen in verstek maar dominos recht?

Een enorm slechte schets van het geheel:

1617535706375.png

20210404_112319.jpg
Bedankt,
Alexander
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
beste alexander,
dat zijn best een groot aantal vragen in 1 keer
uit de foto maak ik op dat de panelen van 60 x 120 cm in de breedte krommen
die krijg je makkelijk recht door ze opliggend op de vertikale panelen te maken
hetzij in 90°, hetzij in verstek (dus horizontale + vertikale panelen in 45° zagen)
die lengte van 120 cm lijkt op 75/80 cm door een vertikaal paneel onderbroken te worden
wat een bijkomende kans geeft om de kromte recht te trekken
panelen die in de breedte krom staan, zijn redelijk makkelijk recht te trekken
zet het geheel eerst in mekaar zonder te lijmen
inliggende schuiven zijn door de voeg ongenadig
neem eerder een paar mm voeg dan 1 enkele
staan de fronten op de bak van de schuif, dan kan je daar nog mee spelen
maar een front hol of bol afschaven om een overal een gelijke voeg te hebben, is eigenlijk geen optie
als een horizontaal paneel in de lengte kromt of daartoe neigt, dan zet ik er een metalen profiel onder
het front blijft even hoog - enkel de schuif wordt minder hoog
ook in de hoeken van de vertikale panelen met de horizontale kan je een metalen profiel zetten
omdat de schuiven smaller dan het corpus zijn, heb je daar voldoende ruimte
als ze pas na 10 cm van de voorkant beginnen, is het niet zichtbaar
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: alexandervanbaelen

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
beste alexander,
dat zijn best een groot aantal vragen in 1 keer
uit de foto maak ik op dat de panelen van 60 x 120 cm in de breedte krommen
die krijg je makkelijk recht door ze opliggend op de vertikale panelen te maken
hetzij in 90°, hetzij in verstek (dus horizontale + vertikale panelen in 45° zagen)
die lengte van 120 cm lijkt op 75/80 cm door een vertikaal paneel onderbroken te worden
wat een bijkomende kans geeft om de kromte recht te trekken
panelen die in de breedte krom staan, zijn redelijk makkelijk recht te trekken
zet het geheel eerst in mekaar zonder te lijmen
inliggende schuiven zijn door de voeg ongenadig
neem eerder een paar mm voeg dan 1 enkele
staan de fronten op de bak van de schuif, dan kan je daar nog mee spelen
maar een front hol of bol afschaven om een overal een gelijke voeg te hebben, is eigenlijk geen optie
als een horizontaal paneel in de lengte kromt of daartoe neigt, dan zet ik er een metalen profiel onder
het front blijft even hoog - enkel de schuif wordt minder hoog
ook in de hoeken van de vertikale panelen met de horizontale kan je een metalen profiel zetten
omdat de schuiven smaller dan het corpus zijn, heb je daar voldoende ruimte
als ze pas na 10 cm van de voorkant beginnen, is het niet zichtbaar
Bedankt ZotVanHout,

Ik zal het eerst proberen zoals je aangeeft: gewoon voorbereiden en klemmen, dan zien of de kromming eruit geklemd kan worden. Indien niet, dan moetne we maar kijken naar alternatieven!

Mvg,
Alexander
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.