Artikel houtzagerij gezocht

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.118
242
Goeree-Overflakkee
Misschien is er hier iemand die hun kan helpen? Bv. de zaagmolen in Leidschendam?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
535
Eanske
ingoogni.nl
Wat te weinig beseft wordt is dat hout een kapitaal intensief product is nadat de boom is gekapt. Het ligt maar te liggen terwijl er steeds maar weer betaald moet worden.

Een theoretisch simpele oplossing is om een of meerdere zagerijen en drogerijen te vinden die in de coöperatie willen participeren. Dat is de grap van een coöperatie, die hoeft niet uniform in leden te zijn. In de praktijk is het heel lastig omdat het concept coöperatie voor velen onduidelijk is en men beren op de weg ziet.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Volgens mij ben ik daar in het verleden geweest om hout te kopen. Dat ging eerst nog goed maar daarna kon het als particulier niet meer... Hadden ze al handeltje opgezet met een aantal vaste afnemers en kon ik daar schaaldelen kopen (de beste werden door die afnemer zelf tot tafel gemaakt en wat er dan nog was kon je kopen met een leuke winst voor hun. Ik verloor mijn interesse terwijl ik graag met lokaal hout werk ivm carbon footprint die al groot genoeg is van mij.)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
lisse legt zo ongeveer op de grens tussen noord en zuid Holland dus dat vind ik een beetje slap argument.
Als je zoveel hout met een constante aanvoer kan krijgen? (gratis?)
Kan je toch best in een zaag investeren?

als je eenmaal delen hebt moet je die toch prima kunnen slijten met de huidige prijzen.

Dat houtzagerijen niet op een dergelijk tussen mannetje met weinig eigen spullen zitten te wachten kan ik me best voorstellen.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Kan altijd als brandhout verkocht worden waar zit het probleem?
Niet aan particulieren willen verkopen en nu ach en wee ?
 

Hier het laatste bericht van Bollenstreekhout.

Dus alleen verkoop aan bedrijven klopt niet helemaal.

Gezaagd stamhout te koop met leuke kortingen

27-01-2022. Na de telling van december jl. hebben wij voor de liefhebbers in de aanbieding:
Hout van de linde, beuk , vleugelnoot, den, zilverspar, esdoorn, populier en elzen hout. Het is gezaagd op diverse dikten en natuurlijk gedroogd. (AD). Hout om zelf te bewerken of om te laten bewerken door een van onze leden Purely Handmade uit Sassenheim. Afmetingen van de plaat en prijs per plaat zijn op aanvraag beschikbaar. Levering in overleg. Zend uw email met vraag via het contactformulier in. Plaathout is een plak van een stam. En op de lengte van de stam gezaagd. Dikte variëren van 26 mm tot 80 mm dikte. Breedte lopen uiteen van 40 tot 80 cm. Voor timmerbedrijf of particulier. Help en steun onze activiteiten, juist door ons lokaal hout aan te kopen. Herkomst is de Bollenstreek en de Haarlemmermeer.. Geschikt voor erfafscheiding, planken, balkjes, tafeltjes, picknickbank, borrelplanken, insecten kasten, mezenkasten, stoelen, lampjes, vloerhout, etc.

M.vr.gr. Jan
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
(let op persoonlijke ervaring, mogelijk hebben anderen een andere ervaring) Ik ging voorheen hier (Nobelhout) wel eens heen voor schaaldelen. Dat was prima en goede prijs. Daarna zijn ze daarmee gestopt en ging het hout naar een aantal vaste bedrijven in de coöperatie, o.a. het tafelarsenaal waar je als particulier de schaaldelen dus kan kopen. Op zich prima, maar voor mij dus niet interessant. Ik ben daar een paar keer geweest en de mooie schaaldelen gebruiken ze (natuurlijk) zelf en de delen met veel zwam e.d. er in kan je nog kopen. En het was ook meteen stuk duurder dan ik gewend was. Wat logisch is. Daar moet het licht ook branden, maar meer betalen voor mindere kwaliteit hout heeft mij afgestoten om daar nog iets te halen.
Een mooi initiatief maar ik vind het als particulier op deze manier dus niet meer interessant. Direct bij de zagerij was voor mij een betere optie. Voor mooie schaaldelen ga ik dus ergens anders heen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220209-160025.jpg
    Screenshot_20220209-160025.jpg
    87,8 KB · Weergaven: 33
  • Screenshot_20220209-160025.jpg
    Screenshot_20220209-160025.jpg
    87,8 KB · Weergaven: 33

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.