Arebos bovenfrees.

28 dec 2023
1
0
Friesland
Hoi allemaal.even voorstellen eerst, mijn naam is Cees en woon in het mooie Friesland. Ik wil een bovenfrees aanschaffen die puur voor de hobby zal worden gebruikt. Nou zag ik bij bol.com een Arebos bovenfrees. Nog nooit van het merk gehoord. Heeft iemand van jullie ervaring met dit merk? Ik kan op internet ook niet veel over dit merk vinden.
.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Hoi allemaal.even voorstellen eerst, mijn naam is Cees en woon in het mooie Friesland. Ik wil een bovenfrees aanschaffen die puur voor de hobby zal worden gebruikt. Nou zag ik bij bol.com een Arebos bovenfrees. Nog nooit van het merk gehoord. Heeft iemand van jullie ervaring met dit merk? Ik kan op internet ook niet veel over dit merk vinden.
.
Dag Cees,

Ik had ook nog nooit van Arebos gehoord. Misschien heeft iemand er positieve ervaringen mee. Mijn advies is om niet zomaar aan een (goedkoop) model te beginnen. Jou vraag geeft al aan dat je twijfels hebt.

Geen idee hoeveel geld je zou willen spenderen. Met een blauwe bosch of een Makita (bijv.) kom je volgens mij altijd goed uit. Met een Festool (stukkie duurder) ben je ook niet bekocht. Gaat je leven lang mee als je er een beetje fatsoenlijk mee omgaat. Mafell (duurste zover ik weet) is volgens mij nooit nodig maar hun nieuwste model is qua functionaliteit wel heel aantrekkelijk.

Denk ook nog even na over de schachtmaat van de frezen die je wilt gaan gebruiken. 8 of 12 mm. Dan nog de vraag of je de frees uit de hand wilt gebruiken, ingebouwd of beide. Voor inbouw kun je ook aan alleen een freesmotor denken. Bijv. Auk.

Voor het lichtere werk uit de hand zijn er heel mooie kleine freesmachientjes te koop op accu. Milwaukee, Bosch en Makita, hebben ze wel.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Bedoel je dat 710w ding voor €79? Is een Makita kloon met een plunge base. Leuk om mee te beginnen, maar verwacht er niet teveel van, het is een licht masjientje waar je het rustig aan mee moet doen.


Je zou deze kunnen overwegen. 1400w en in mijn ogen en prima machine, ik heb 'm na een tijd uit de hand gebruikt te hebben, nu in een tafel gehangen en hij bevalt prima! Niet te zwaar, maar ook zeker niet te licht. Hier kan je veel meer mee dan met zo'n 710w dingetje. Die overigens prima voor erbij is, maar dan voor trimwerk (vellingkantje, afronden e.d.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Cees uit het Noorden

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Hele leuke om mee te beginnen zijn de frezen van Triton. Het grootste model is gemaakt om onder een freestafel te hangen. Prijs kwaliteit is top. (heb ook festo en auk deze zijn wel mooier)
 
  • Leuk
Waarderingen: Robert_T

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Hele leuke om mee te beginnen zijn de frezen van Triton. Het grootste model is gemaakt om onder een freestafel te hangen. Prijs kwaliteit is top. (heb ook festo en auk deze zijn wel mooier)
Ik heb ook ooit een Triton gekocht voor onder een freestafel. Eerlijk gezegd vind ik die machine kwalitatief minderwaardig en niet gebruiksvriendelijk. Ik zou hem nu niet meer kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cees uit het Noorden

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Dat gebruikersvriendelijk hangt van de persoon af. En ja ik heb de Triton vervangen voor de AUK. Ik kon er niet aan wennen. Nu gebruik ik hem voor zwaar freeswerk. Geen enkel probleem. Die van mij heeft vele uren gemaakt. Omdat ik er niet lekker mee kan werken kraak ik hem niet af.
Voldoende vermogen. IK heb veel klanten gehad die altijd met het elu model frees gewerkt hadden. Veelal oudere timmermannen die konden niet wennen aan de pistoolgreep van festool. Is het daarom een slechte machine? Nee. Toch moet ik ook nog zien of mijn triton het net zolang uithoud als mijn festo (bouwjaar 89) deze doet het nog steeds prima.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Elu is ook een goed merk voor oude bovenfrezen. Mof 177 voor het zware werk, mof 96 voor lichter werk, mkf16* voor kantenfrees. Bijbehorende freestafeltje voor de mof96 werkt ook echt fijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en jelmer

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Hoi @Cees uit het Noorden ,
Het merk ken ik niet en zo te zien is het een Makita kloon die onder een eigen naam wordt uitgebracht.
Ik vind het apparaat er niet gek uitzien. De 'plunge base' is degelijk uitgevoerd.
De originele Makita heeft ook 700 Watt aan vermogen en daar kan je echt wel wat mee, maar met beleid. Niet teveel willen wegfrezen in één keer, rustig aan.
Het is ook een model waarmee je fijn uit de hand kan werken, want niet te zwaar,en op internet zijn er ook voorbeelden en hulpstukken te vinden om hem ondersteboven in een freestafeltje te bouwen.
Hij wordt geleverd met spantangen voor 6 en 8 mm frezen. Frezen met een 6 mm schacht zou ik niet aan beginnen, bovendien heb je in 8 mm veel meer keuze en is het een heel gangbare maat voor freesmachines. Mocht je later een andere machine kopen, dan kan je gekochte freesjes daarmee ook gebruiken.
De slag van 40 mm, je kan je freesje dus maximaal 40 mm naar beneden doen, is iets om even te bekijken of je daarmee uit de voeten kan.
Voor een eerste machine lijkt het mij een prima apparaat. En ja, er is altijd baas boven baas.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Elu is ook een goed merk voor oude bovenfrezen. Mof 177 voor het zware werk, mof 96 voor lichter werk, mkf16* voor kantenfrees. Bijbehorende freestafeltje voor de mof96 werkt ook echt fijn.
Klopt, deze machines werden voornamelijk door professionals gebruikt. Je moet uitkijken of er niet veel slijtage opzit.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Goed punt. Sowieso merk ik met jaren 90 apparatuur wel vaak dat de lagers aan vervanging toe zijn omdat de rubber afdichtingen zijn vergaan. Dan gaan de lagers heel snel rot. Dan kan de machine slechts hobbymatig gebruikt zijn, de kogellagers zijn dan toch rot.
 

jorisvh

Post veel
die arebos lijkt inderdaad de volgende in het rijtje klonen van de makita rt0702 + verschillende bases.
ik zou zeker de vaste kantenfreesvoet 1704020564378.jpegen de bovenfreesvoet 1704020326847.jpeg kiezen.
de kantelvoet 1704020481802.jpegen de afstandsvoet 1704020398144.jpeg(om dicht bij de kant te frezen) heb ik zelf nog nooit nodig gehad.

de arebos komt blijkbaar met de kantelvoet (die je dan haaks moet zetten om kanten te frezen) en de bovenfreesvoet.

Katsu en Vevor zijn ‘vaste waarden’ die al enkele jaren meegaan. ik zou eerder daarvoor kiezen en bij voorkeur een set met de vaste voet. enkele aanknopingspunten:

daarnaast lijkt er wel wekelijks een nieuw merk te voor schijn te komen en arebos is er een van.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Je kunt ook denken aan de Trend T4.
Die is met 850 watt wat sterker. Het is een freesmotor die met een 43 mm hals in een volledige 'inval' voet staat. Met de 43 mm hals kun je hem in een boorstandaard kunt zetten. Je hebt dan een soort freestafel. Je kunt hem, eventueel met een handvat van een boormachine erop, uit de vrije hand gebruiken als rechte slijptol.
Bij de mijne zaten ook nog spantangen 1/4", soms ook handig, en 8 mm. Hij heette '6 mm' omdat dat de spantang is die er in zat in de doos.
Als ze er niet meer bij zitten is de 8 mm spantang ook los te koop.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: edjuh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.