Antieke molenhaspel met houten mechaniek

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik kreeg vandaag bij het tafelblad (zie ander topic) ook nog een molenhaspel (ik moest ook opzoeken hoe het heet). Want: ik houd van hout dus dan wil 'ie dit ding ook vast hebben. Nou is de molenhaspel zo wormstekig als wat, dus hij gaat snel de brandstapel op (tenzij zich hier nog een liefhebber meldt), toch wou ik het wel delen want het is best een vernuftig apparaat, helemaal van hout:

IMG_20200502_193103074.jpg

Je gebruikt de molenhaspel om gesponnen draad op de haspel te wikkelen. Er zit een tweevoudige overbrenging in. Op de as van de wolhaspel zit een wormwiel (toepasselijk voor de hoeveelheid beestjes in dit apparaat), dat drijft een groot tandwiel aan, en via een tandwieloverbrenging van de as van het grote tandwiel naar de as van de wijzer hebben we dan een compleet houten mechanisch telwerk!

IMG_20200502_193046318.jpg
IMG_20200502_193033398.jpg

Ik weet niet wat het ding telt. Bollen wol? 100 meter wol? Je moet een flink eind draaien om de wijzer wat verder te krijgen.

Ik vermoed dat 'ie het beter doet in de vuurkorf dan bij een antiquair, ik haal 'm snel weer uit mijn werkplaats, mijn planken krijgen jeuk als ze dit ding zien. Jammer dat 'ie in deze toestand is, het zal heel wat werk geweest zijn om dit te maken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Lijkt me toch jammer om dit zomaar weg te doen volgens mij is het best een redelijk uniek ding
ff een dag in een zwarte kunstof zak buiten in de felle zon of het hele ding in de vriezer er leeft geen worm meer.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Er is vanalles mogelijk, ik heb ook wel eens een schaaf een maand in de diepvries gelegd, schijnen ook de beestjes en de eitjes kapot te gaan. Daarna alle gangetjes afgedekt met houtlijm, en er is nooit meer van dat houtstof uitgekomen.

Dit ding is heel leuk maar staat me best wel in de weg. Zijn er liefhebbers?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.