Antieke lintzaag aangetroffen, reddingsactie benodigd!

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Als het volle gewicht takelen niet mogelijk is, of moeilijk, kan je dit overwegen:
Hij moet eerst uit de kar, dus iets van een plateau bouwen met pallets of zo zodat je een vloertje hebt op hetzelfde niveau. Dan kun je met een paar envoudige krikken iets liften om rollen er onder te werken en hem naar het pallet niveau te trekken.
Balken eronder en dan plateau laag voor laag verwijderen tot ie op de vloer staat.
De takel kun je dan gebruiken om hem vertikaal op zijn pootjes te zetten. Iets glads eronder zodate je hem gemakkelijk over de vloer naar z’n plek kunt schuiven en als ie goed staat weer opbouwen. Is wel even werk maar dan kan het veilig gebeuren omdat alle verplaatsingen klein blijven. Wel even goed over nadenken hoe je dat plateau stabiel maakt en toch demontabel. Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
traditioneel maak je hijsgereedschap vast aan een stalen profiel met een loopkat. Marktplaats staat vol met gebruikte

≥ Loopkat - Gereedschap | Handgereedschap - Marktplaats.nl

in breedte verstelbaar betekent dat het ding dat ze bij elkaar houdt een stevig stuk draadeinde is. Uiteraard gaat dat beter bij de smalle H-profiel (IPE) dan de brede (HEA/HEB etc).

Andere optie is de zaak voorzichtig uit je kar schuiven, en dan voorzichtig overeind zetten. Je hoeft dan nooit meer dan de helft van het gewicht te tillen, zodat je met 400 kg een heel eind zou moeten kunnen komen.

Ik maak mezelf niet duidelijk genoeg denk ik. Waar ga ik zo'n katrol monteren? Ook aan de bint? En de kraan dan? Die kan alleen recht naar beneden/boven hijsen (ivm beveiliging tegen scheeftrekken) ik heb de hoogte niet voor extra constructies onder de kraan en boven de zaag.

Ik zie trouwens dat ik ook helemaal geen metaalboren heb, dik genoeg om de benodigde bouten door die bint te steken...
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
f6bc3761-b8d3-48ff-afc5-bf5463e7c27e.jpg

ik heb de kraan nu boven de plek gemonteerd waar de zaag moet komen. Op zich zou de plaats waar de VVD nu staat ook prima zijn, maar dan kan ik pas lange stammen zagen als die trap weggehaald is, ik moet immers een rollenbaan voor en na de zaag kunnen plaatsen. Ik zet hem dus nu maar gewoon 'in de ruimte', waar de kar nu stond ongeveer:

20200905_083224.jpg

Qua lossen... ik heb een 'mannetje' geregeld die met een shovel en een pompwagen afkomt. Hij lost de machine buiten op pallets en dan rijden we de boel naar binnen - daarna hijsen we hem overeind met de kraan.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20200905_122852.jpg

De shovel was er snel :) en we hebben eerst met 'stropjes' aan de lepels de zaag van de kar af getild.
De onderkant op een europallet, en de bovenkant op een klein wegwerp-pallet met twee dollies eronder.

20200905_123327.jpg

daarna een palletwagen door het blauwe pallet gestoken en de boel naar binnen gereden.
Aldaar met de plafondkraan de onderzijde opgetild, net hoog genoeg om het pallet te verwijderen.

20200905_124017.jpg

Tja, en dan heb je een paar honderd kilo zaag liggen... de kraan kan niet 'schuin' tillen dus uiteindelijk hebben we de shovel een stukje door de open garagedeur naar binnen gereden om de bovenzijde op te tillen, tot op het punt dat de kraan mee kon komen. Het laatste stukje hebben we met de hand geduwd.

20200905_131202.jpg

Het is nu zaak om de definitieve plaats te bepalen. Hij kan nu niet verschoven worden, maar ik kan altijd een hefboom of de takel opnieuw gebruiken om de machine 'licht genoeg' te maken om hem naar de definitieve plek te schuiven. Daar zal ik hem gaan opknappen. Ik wil o.a. het hout vervangen door nieuw door de oude stukken als sjabloon te gebruiken. Alle smeer en troep moet eraf gepoetst worden en de belangrijke delen gesmeerd.

20200905_132045.jpg

Het is een Frans/Belgische machine. Iemand informatie hierover?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Leuk project.. Been there, done that..

Bij interesse:

 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Bekijk bijlage 90851

De shovel was er snel :) en we hebben eerst met 'stropjes' aan de lepels de zaag van de kar af getild.
De onderkant op een europallet, en de bovenkant op een klein wegwerp-pallet met twee dollies eronder.

Bekijk bijlage 90852

daarna een palletwagen door het blauwe pallet gestoken en de boel naar binnen gereden.
Aldaar met de plafondkraan de onderzijde opgetild, net hoog genoeg om het pallet te verwijderen.

Bekijk bijlage 90853

Tja, en dan heb je een paar honderd kilo zaag liggen... de kraan kan niet 'schuin' tillen dus uiteindelijk hebben we de shovel een stukje door de open garagedeur naar binnen gereden om de bovenzijde op te tillen, tot op het punt dat de kraan mee kon komen. Het laatste stukje hebben we met de hand geduwd.

Bekijk bijlage 90854

Het is nu zaak om de definitieve plaats te bepalen. Hij kan nu niet verschoven worden, maar ik kan altijd een hefboom of de takel opnieuw gebruiken om de machine 'licht genoeg' te maken om hem naar de definitieve plek te schuiven. Daar zal ik hem gaan opknappen. Ik wil o.a. het hout vervangen door nieuw door de oude stukken als sjabloon te gebruiken. Alle smeer en troep moet eraf gepoetst worden en de belangrijke delen gesmeerd.

Bekijk bijlage 90855

Het is een Frans/Belgische machine. Iemand informatie hierover?
Welke informatie wil je? Ben ongeveer zeker dat ik dezelfde heb staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
er staat 'bruxelles' op
da's van in de tijd dat het in belgië sjiek stond om vooral in het frans uit de hoek te komen
danckaert vind je nog regelmatig
te goed voor zijn prijs
bestaan ze om die reden niet meer ?
Zijn volgens mij inderdaad onverslijtbaar. Heb er ook nog een vlek/vandiktebank van en een topie. Met voor alles ondertussen wat zou kunnen verslijten wisselstukken
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
er staat 'bruxelles' op
da's van in de tijd dat het in belgië sjiek stond om vooral in het frans uit de hoek te komen
danckaert vind je nog regelmatig
te goed voor zijn prijs
bestaan ze om die reden niet meer ?

Ik heb 225 betaald inclusief de stapel zaagbladen (stuk of tien) in allerlei breedtes en TPI's.
Voor dat geld zit er een moderne krachtstroomschakeling met zekering op en hebben ze hem vakkundig op de aanhanger geladen voor me.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dan moet je maar eens langskomen

Dat aanbod neem ik graag aan, welke stad/regio? Ik zit rond Emmen.

@trigger Is geen slechte prijs. Op voorwaarde dat de wielen nog in goede staat verkeren.

De frictielaag lijkt nog in nette staat te zijn (het lijkt een soort gecomprimeerde kurk oid) en ze lopen zeer soepel en 'vrij'. Als ik het bovenste wiel een zwieper geef lijkt het alsof hij nooit stopt met draaien, maakt ook bijna geen geluid en zit geen speling in.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Dat aanbod neem ik graag aan, welke stad/regio? Ik zit rond Emmen.



De frictielaag lijkt nog in nette staat te zijn (het lijkt een soort gecomprimeerde kurk oid) en ze lopen zeer soepel en 'vrij'. Als ik het bovenste wiel een zwieper geef lijkt het alsof hij nooit stopt met draaien, maakt ook bijna geen geluid en zit geen speling in.
Dan zou je wel eens een echte uitstap kunnen plannen.
Zoek er maar eens naar Linter in Vlaams Brabant.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Trjgger, als je de machine nog verplaatst wil hebben, zet er een paar stevige buizen eronder, dan rol je hem heel makkelijk weg. Je kunt zelfs nog wel een bochtje maken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Trjgger, als je de machine nog verplaatst wil hebben, zet er een paar stevige buizen eronder, dan rol je hem heel makkelijk weg. Je kunt zelfs nog wel een bochtje maken.

Ik heb nog 15 centimeter 'over' aan de bovenkant van de zaag (van de metalen beschermboog tot de houten spanten van het plafond). Waarschijnlijk word het dus een frame van extra dikke balken waar ik de zaag aan vast kan maken met heule dikke bouten, en dan extern een mogelijkheid dat frame verplaatsbaar te maken met wielen die naar beneden gezet kunnen worden of iets dergelijks. Uiteindelijk moet ik namelijk ook een rollenbaan voor én na de zaag op kunnen zetten voor het verzagen van de stammen maar dat zal niet maandelijks voorkomen, beetje flexibiliteit is dus welkom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.