Antieke houten meubels

Blaylock

Nieuw lid
24 apr 2014
2
0
Beste,

Ik heb geen idee of het thuishoort op dit forum.
Maar kan niet echt een ander forum vinden waar ik zeg: daar kan ik het plaatsen.

Ik ben sinds kort bezig met het (voor mezelf) opknappen van antieke meubelstukken.
Het eerste projectje waren 2 atelierstoelen uit de jaren 40. Best goed gelukt voor een eerste probeersel.
Nu staat er een oude schoolbank (jaren 30-40) in de schoonmaak en het volgende zou ook een oude schoolbank zijn. (de eerste voor mijn ouders, de 2de voor mezelf).

Even vermelden hoe ik het nu doe:

Schoonmaken
- staalwol en soda-water-oplossing om oude vernis, vet en vuil weg te krijgen, hierdoor krijg je dus blank hout.
- afschuren (80 en 120)

behandelen
- vernis
- schuren (240)
- vernis, tot gewenste donkerheid

Dit heb ik bij de 2 stoelen gedaan. Bij de bank zit ik nog in de schoonmaken met soda fase.
Bij de aankomende bank wil ik misschien eens een andere schoonmaak methode proberen.
Welke schoonmaakmethode raden jullie aan?

Voor het behandelen wil ik bij de schoolbanken voorkomen dat er, zoals bij de stoelen, een laagje opkomt. Geen vernis dus. Eerder een old wood effect. Maar hoe bekomt men dit? Een lichte houtkleur met een zeer zachte/lichte grijzige toets.

In de toekomst wil ik voor mezelf een tafel, dressoir, kast, sallontafel etc... aankopen (allen antiek) en opknappen. Het is dus de bedoeling dat al deze meubelen min of meer dezelfde uitstraling en hetzelfde oude doorleefde effect krijgen zonder afbreuk te doen aan het feit dat het antiek is. Wat raden jullie aan als te ondernemen stappen en te gebruiken producten?
Is het mogelijk om verschillende houtsoorten eenzelfde uitstraling te geven?

Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten
Jeroen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Antieke meubels opknappen is prima, ik zou dit bijna nooit doen dóór blank te schuren. Patina is weg en antiek is meteen waardeloos. Je geeft aan dat je een andere schoonmaakmethode
wilt uitproberen fijn te horen. Nu is er niet een methode maar vele. Zeer afhankelijk van het oppervlak. Dus eerst meubel met foto laten zien daarna krijg je hier vast een behandelplan op maat.
 

Blaylock

Nieuw lid
24 apr 2014
2
0
Beste Wim,

Hartelijk bedankt!

Hier de bank waar nog niets aan gedaan is.




Het is de bedoeling dat de bruinige kleur van boenwas/vernisachtige producten eraf gehaald wordt. En dat het hout een "oude" uitstraling krijgt. Dus niet blank hout (dan je je zoiets beter nieuw kopen). Maar een oude doorleefde indruk. Dus waar de leeftijd van de bank goed aan af te lezen is.

Groeten
Jeroen
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Waarom wil je er überhaupt iets aan doen? De gewenste bruine kleur en oude uitstraling heb je nu toch al? Bewaar die, zou ik zeggen, dus reinig waar nodig (ouderwetse groene zeep doet het vaak heel goed, de oplossing vooral niet te sterk maken, een eetlepel in een liter heet water oplossen en daar dan weer negen liter bij doen=1 volle emmer) en zet ze in de was. Kleurverschillen tussen verschillende antieke meubels is toch geen probleem? Geen enkel houten meubel heeft dezelfde kleur!

Ik zit hier wel een beetje te grinniken, ik doe vaak mijn best om de uitstraling en kleur die jouw mooie bank heeft te neppen met waterbeits, kleurwas, olie, noem maar op, en jij wil het er afhalen om het daarna weer te neppen.... Zonde man!

Groet, Rob.

PS: erg leuk bankje trouwens. Ik heb daar zelf nog in moeten zitten, bij de nonnetjes in Venlo!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Helemaal met Rob en Wim eens! Hoe minder je doet aan antiek spul, hoe beter. Schuren is een "doodzonde" als het om antiek gaat.

Leuk bankje inderdaad en het ziet er prima uit.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Donders, musea doen er alles aan om een oud meubelstuk te respecteren en te conserveren
Pas op dat je het niet kapot restaureert he :).

overigens: interessant onderwerp: oude meubels restaureren. Er is elders op het www een (ingedut) forum over o.a oude schaven. Daar tref je mensen die heel kundig en serieus antiek conserveren en mensen die historisch waardevol gereedschap " weer mooi maken en soms aldus voor eeuwig verminken. Laat dat niet het lot van je bankje zijn :).

Succes, ik volg het met interesse. (Heb zelf nog een paar heel oude houten landbouwwerktuigen. Vandaar.)

mvg
Klaas
 

timmiea

Nieuw lid
25 mrt 2013
7
0
Wij doen op het werk met antiek spullen schoonmaken met ammoniak met water heel goed verdunnen hoe meer ammoniak hoe meer je er af poetst, dit doen we bij heel veel meubels en dan weer in de antiek was of een kleur osmo erop om de kleur scherper te maken en dan osmo.

Dit doen wij vaak bij deens meubels
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Toch begrijp ik de OP wel, vaak hebben die oude meubeltjes een oranje schijn gekregen, grenen zoals jouw bankje vooral, Ik heb heel wat meubeltjes "ontboent" met Terpentijn, de natuurlijke versie, niet Terpentine, de chemische versie.

Buiten doen, stinkt uren.

Na de behandeling wassen met ontwerringswater en daarna gewoon afspuiten met de tuinslang, hout is cmpelet blank terug.

Verouderen, of vergrijzen, kan je op verschillende manieren.

Probeer altijd ergens op een onzichtbare plaats.

bvb met grijze Woca parketzeep , max 50% aangelengd met water en je bent er al.

Gebruikt geen beits of waterwach p grenen, dat trekt veel te diep in en je houdt een grijze kast over.

Op eik lukt dat den weer wel omdat de nerven van eik deels keihard zijn en niks opnemen.

Ben nu zelf een bijzettafeltje aan het bewerken.

Eik, zat een krijtverf op toen we het kochten.

Toenik eraan begon merkte ik al snel dat eronder een reeks oude vernislagen zaten die donker bruin waren.

Daarom maar de grove middlene erop, met een echte staalborstel op een boormachine, zachte deel vd nerven natuurlijk weg, cfr zandstralen en schuren tot op bijna blank hout. Wel wat werk, maar straks met de WOCA erop weet ik dat het resultaat perfect voor ons gaat zijn, landelijk voor een prikje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.