Amerikaanse eik planken zagen

Tim Wouters

Nieuw lid
21 nov 2021
2
1
Reusel
Hallo,

Ik ben net nieuw hier op het forum en om wat informatie in te winnen over het maken van houten planken van een Amerikaanse eik. 2 weken geleden heb ik met mijn vrienden een Amerikaanse eik gekapt. Nu willen wij van de stam planken zagen voor te gebruiken voor een tafel of andere meubels, aangezien geen van ons dit ooit heeft gedaan wil ik graag wat informatie op doen op dit forum.

De eik die wij hebben om gezagen heeft een diameter van 110/125cm lengte van +/- 3,8m en gewicht van 2300kg zie foto in de bijlage. Wij willen hier graag planken van gaan zagen alleen hebben wij geen idee hoe dit het beste te doen, dus vandaar een paar vragen waar ik antwoord op hoop te krijgen.
- Kunne wij dit het beste kunnen laten doen of hier zelf aan kunnen beginnen met een mill en kettingzaag.
- Hoe lang zoiets moeten de gezaagde planken drogen voordat deze verwerkt kunnen worden.
- Hoe dik moeten de planken worden.
- Hoe de planken wanneer gezagen, deze het beste opslaan.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat deze boomsoort hier helemaal niet voor geschikt is dan word het natuurlijk brandhout.

Hopelijk kan iemand antwoorden op mijn vragen geven, alvast bedankt!

Mvg Tim
 

Bijlagen

  • MBIP4429.JPG
    MBIP4429.JPG
    171,3 KB · Weergaven: 49
  • MMCU3366.JPG
    MMCU3366.JPG
    147,9 KB · Weergaven: 49
  • POJO6089.JPG
    POJO6089.JPG
    172,6 KB · Weergaven: 49
  • PUIH8779.JPG
    PUIH8779.JPG
    166,7 KB · Weergaven: 49
  • Geweldig
Waarderingen: houtdraaierke65

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
139
58
Linter
Hallo Tim,

ik zou op zoek gaan naar een plaatselijke zagerij waar je de boom met een grote bandzaag in planken kan laten zagen.
Voor het drogen moet je rekenen op 1 cm per jaar.
Het drogen doe je in het begin best buiten op een vlakke vloer.
Tussen de planken steek verticaal boven elkaar latje van +/- 1 cm om de lucht te kunnen laten circuleren
Boven de bovenste planken zet je dwarse balken die je verzwaard en dan afdekt zodat alles droog blijft.
Wel zorgen dat de lucht vrije circulatie behoudt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Leo Van Der Loo

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Een stam van deze diameter en lengte zou ik niet met een alaskan mill op de kettingzaag zagen, maar met een (mobiele) lintzaag (laten) zagen.

Ik heb zelf een Stihl 462 met 63 cm blad en daarop een alaskan mill. Zie ook dit topic.
Daarmee zijn stammen tot 50 cm diameter te zagen; jij hebt het over een doorsnede van 110/125 cm; dan heb je al een blad van 1,5 meter nodig en een zeer sterke zaag; minimaal een 500i of 881.
En reken op een flinke tijd zagen en dito brandstofverbruik.

Als je zelf de geschikte zaag niet hebt, is het een erg grote investering en is laten zagen veel voordeliger. Hier op het forum zijn meerdere topics over laten zagen van hout; laatst is er in dit topic een adres genoemd niet superver bij jou vandaan (Deurne), al weet ik niet of transport naar een zagerij voor je uberhoupt mogelijk is. Maar er zijn meerdere bedrijven die met een mobiele lintzaag aan huis zagen.

Hout van de amerikaanse eik is prima geschikt om mee te werken, het is supermooi hout; bedenk wel dat de plaats van de vertakking misschien wat 'warrig' hout geeft. En is het een boom uit een bos of heeft die in een laan of vrij gestaan? Want als die veel windbelasting heeft gehad, schijnen er spanningen in het hout te kunnen zitten waardoor er meer kans is op kromtrekken (heb ik hier laatst ergens gelezen, zelf geen ervaring mee).
Drogen tot winddroog hout inderdaad 1 cm per jaar. Oplatten in de buitenlucht, maar wel droog. Liefst op een locatie waar de wind het hout wel kan helpen drogen, onder een afdak is dus ideaal.
Oplatten doe je, zoals hierboven ook al is aangegeven, door te beginnen met een vlakke ondergrond. Daar op gepaste afstand lage balkjes van gelijke dikte op leggen, daarop de 1e plank. Dan exact bovenop de balkjes dunne latten (1-2 cm vierkant, dus eventueel een in de lengte doorgezaagde panlat) en dan de volgende plank, etc. Boven op de bovenste wat gewicht, om te zorgen dat deze naar beneden gedrukt blijft mocht hij willen kromtrekken en afdekken, maar aan alle kanten (dus ook bovenop) zorgen voor luchtcirculatie. Ga je afdekken met zeil, leg er dan eerst een laag pallets op om het zeil van het hout af te houden.
Dan is het qua vochtpercentage zo'n 18-20%; dan is het geschikt als constructiehout buitenshuis. Voor meubelhout zal het binnen of in een droogoven nog verder na moeten drogen.=, anders gaat je meubel geheid scheuren en kromtrekken als je het meteen binnen in huis verwerkt (omdat het dan ongecontroleerd snel droogt).

De dikte van de planken, het ligt eraan wat je ervan wilt gaan maken. En reken daarbij nog een aantal mm tot een cm voor het schaven.Ga je het gebruiken voor tafelbladen (zeg 4 cm dik) dan heb je planken van 5 cm nodig. Worden het planken om een kist mee te maken, dan heb je netto 20 mm nodig en moet je nu beginnen met iets van 30 mm. En worden het gebinten van een schuur, dan heb je al snel 150 mm vierkant nodig...
Dus, wat wordt de bestemming?
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Hier in Belgie-Limburg (bij ons in de buurt) is er een bedrijf dat deze bomen ter plekke komt verzagen.

De mobiele boomzaag

Voordeel : geen gezeul met je 2,5 ton boomstam en omdat ze een lintzaag gebruiken heb je ook minder verlies.
Nadeel : er zal wel een hoopje zaagsel achterblijven..

Voor de rest... klusrob geeft een mooi overzicht.

Groetjes
Jos
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Nadeel : er zal wel een hoopje zaagsel achterblijven..

Maar als ze het zelf met een kettingzaag gaan doen hebben ze minstens 3x zoveel zaagsel:cool:
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Hier in Belgie-Limburg (bij ons in de buurt) is er een bedrijf dat deze bomen ter plekke komt verzagen.

De mobiele boomzaag

Voordeel : geen gezeul met je 2,5 ton boomstam en omdat ze een lintzaag gebruiken heb je ook minder verlies.
Nadeel : er zal wel een hoopje zaagsel achterblijven..

Voor de rest... klusrob geeft een mooi overzicht.

Groetjes
Jos
Helaas een slechte ervaring met deze firma... Heeft mij (letterlijk) een jaar aan het lijntje gehouden voor het verzagen van een 12-tal stammen. Telkens weer een ander excuus, machine stuk, onderdeel in bestelling, ander onderdeel stuk,... "Ik bel je volgende week", om toch telkens opnieuw zelf te moeten mailen of bellen na een veelvoud van weken. Toen ik hem na een jaar dan een beleefde maar kordate mail stuurde, dat het toch niet kan dat er een jaar over heen gaat om een aantal stammen te laten verzagen.... Heeft hij daar gewoon zelfs niet meer op gereageerd.

Ik ben dan bij een goede firma uitgekomen, maar die kan die breedte van jouw stam niet aan. Dus van mijn kant helaas ook geen goed alternatief.
 

Tim Wouters

Nieuw lid
21 nov 2021
2
1
Reusel
Bedankt voor alle reacties, zijn zelf in het bezit van een zware Husqvarna 95cc kettingzaag hier zou het dacht ik wel mee moeten lukken.

De boom is afkomstig uit een bos, hij heeft wel aan de rand van het bos gestaan dus hoe het zit met de windrichting geen idee.

Het is voor ons geen probleem om de stam te vervoeren naar een houtzagerij maar onder het mom van hobby dit toch graag zelf proberen. Heeft er iemand een idee wat het ongeveer kost om zoiets te zagen, als dit wat betreft kosten ongeveer het zelfde is als een mill dan word het sowieso een mill. Er moeten namelijk nog meer bomen worden omgedaan vandaar dat de mill geen verkeerde investering lijkt.

Het is de bedoeling om er tafelbladen van de maken, als deze dus 5-6 cm dik zijn betekend dit dan dat deze 5-6 jaar moeten drogen?
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
139
58
Linter
Bedankt voor alle reacties, zijn zelf in het bezit van een zware Husqvarna 95cc kettingzaag hier zou het dacht ik wel mee moeten lukken.

De boom is afkomstig uit een bos, hij heeft wel aan de rand van het bos gestaan dus hoe het zit met de windrichting geen idee.

Het is voor ons geen probleem om de stam te vervoeren naar een houtzagerij maar onder het mom van hobby dit toch graag zelf proberen. Heeft er iemand een idee wat het ongeveer kost om zoiets te zagen, als dit wat betreft kosten ongeveer het zelfde is als een mill dan word het sowieso een mill. Er moeten namelijk nog meer bomen worden omgedaan vandaar dat de mill geen verkeerde investering lijkt.

Het is de bedoeling om er tafelbladen van de maken, als deze dus 5-6 cm dik zijn betekend dit dan dat deze 5-6 jaar moeten drogen?
Neen 3 jaar volstaat normaal want het is 1 cm langs elke gezaagde kant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.