Alternatieve eenvoudige eigenbouw freeslift.

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
76
36
Enschede
Zoals zo velen had ik ook behoefte aan een freestafeltje gemaakt met een bovenfrees.
Mijn eisen waren:
- zelf maken met spullen die ik had liggen (de meeste ten minste)
- niet te duur
- nauwkeurige en eenvoudige hoogteverstelling
- eenvoudig freesbitje verwisselen

De oplossing (voor hoogteverstelling en freesbit wisselen) bestaat uit:
- Een Makita bovenfrees (maar het principe werkt met elke bovenfrees)
- Een heftafeltje, vond ik leuk om zelf te maken, maar kopen kan natuurlijk ook ( b.v. https://www.fruugo.nl/roestvrijstal...bing&msclkid=a4b27194c00f19d63f91197b20ef2df4)
- Een stappenmotor met sturing (had ik nog liggen van een ander projectje)
- een pulsgenerator (voor een paar euro gekocht bij "ome Ali")
- wat schakelaars en kleinmateriaal

De werking is:
- keuze schakelaar bepaald of de stappenmotor links- of rechtsom draait. De heftafel gaat dan omhoog of omlaag.
- 2 drukknoppen. Eén voor snel en de andere voor langzaam omhoog/omlaag
- in de onderste en bovenste stand draait automatisch de draairichting om. De frees kan dus nooit hoger dan de maximum hoogte en nooit lager dan de minimum hoogte.
- in de hoogste stand kan ik een steeksleutel op de as zetten ter asblokkering. Het freesbitje kan dan verwisseld worden.

Zie foto en filmpje voor de werking

Het geheel werkt prima. De stofafzuiging van de Makita is niet ideaal, dus zo nu en dan ga ik een keer met de afzuigslang door het binnenwerk. Indien nodig kan ik de Makita eenvoudig uitbouwen (maar heb ik nog nooit nodig gehad).

Bijlagen

• foto front.jpg
    foto front.jpg
    122,1 KB · Weergaven: 6

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.780
1.294
Omgeving Leiden
Dat heb je aardig in elkaar gesleuteld. Handig, dat mechanisme voor de sleutel om de as te blokkeren. Anders sta je te hannesen met twee sleutels, eentje onder de tafel, eentje er boven.
Als de motor loopt hoor ik klikgeluiden oid , loopt de as ergens tegenaan misschien?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.