Alles scheef, hoe maak ik een knieschot met opslag en kastjes

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Hoi!

Ik heb hier al eerder over gepost maar loop toch weer vast. Hoor graag jullie adviezen. Zie de foto. Dakramen zitten er in, laminaat is gelegd, muren geverfd etc.. Maar nu is het tijd om het knieschot te maken. Ik wil grofweg van link naar rechts: 1* open stuk (dat verdwijnt straks achter een zijwand van een kast die ik onder het hoge schuine deel links op de foto ga maken), 2 * luik met magneetjes (60 cm per luik), 2 keer deel met 2 laden en open stukje met legplank boven die laden (60cm per kastje) en weer: 2 * luik met magneetjes (60 cm per luik) en 1* open stuk.

Daarvoor wil ik eerst een framewerk maken. Maar ik weet niet hoe en waar te beginnen. Dit komt omdat alles scheefloopt. De vloer loopt af, idem het deel onder de dakramen. Dat kun je ook op de foto zien. Misschien is het een wat open vraag maar hoe bouw ik dat frame nu het beste stap voor stap op en houd ik zoveel mogelijk rekening met de scheeften zodat die veel mogelijk onzichtbaar zijn straks. Wat voor maat balken koop ik, hoe schroef ik die vast etc.. Ann het plafond is geen optie dit is gips.

Dank!
 

Bijlagen

  • IMG-20230311-WA0005.jpg
    IMG-20230311-WA0005.jpg
    69,8 KB · Weergaven: 52

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dat is een uitdaging, betekent vooral nauwkeurig meten en aftekenen. Met een goed waterpas en een goed meetlint kom je al een heel eind. Een kruislijn laser werkt al een heel stuk gemakkelijker. Denk ‘latten’ in plaats van balken: dit hoeft geen zware constructie te zijn. En waarom zou je niets aan het gips van het plafond kunnen vastzetten? Holle wand pluggen gebruiken of lijmen met Polymax.
teken ook alles uit, liefst op schaal. Dan kun je beter bepalen welke houtverbindingen je kunt gebruiken.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Ik kan me de indeling van kasten niet zo goed inbeelden, wellicht heb je daar een schetsje van? Ik ben nogal visueel ingesteld...
Is het geen idee om met losse corpus elementen te werken welke je ter plekke waterpas gaat stellen? Dan kan je daarna met fronten en een afwerklat de boel afdekken... Dat is althans wat ik denk ik zou doen.

Heb je het duitse filmpje gezien die laatst voorbij kwam op het forum? Daar loopt de vloer/plafond ook scheef.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en bruine_beer

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Dat is een uitdaging, betekent vooral nauwkeurig meten en aftekenen. Met een goed waterpas en een goed meetlint kom je al een heel eind. Een kruislijn laser werkt al een heel stuk gemakkelijker. Denk ‘latten’ in plaats van balken: dit hoeft geen zware constructie te zijn. En waarom zou je niets aan het gips van het plafond kunnen vastzetten? Holle wand pluggen gebruiken of lijmen met Polymax.
teken ook alles uit, liefst op schaal. Dan kun je beter bepalen welke houtverbindingen je kunt gebruiken.
Dank! Ik merk dat ik vooral moeite heb om te bepalen wat ik nou recht maak en wat niet. En waar ik mee begin, met welke latten/balken. Eerste die tegen het plafond of eerst die op de grond etc. En maak ik de horizontale lat die op de vloer komt en waar ik de verticale staanders op vastmaak waterpas en de bovenste horizontale lat ook, of maak ik de staanders steeds op maat (dus met verschillende lengtes). Dat zie ik in instructies ook voorbijkomen. Een kruislijnlaser heb ik vandaag besteld ;-).
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar ik heb al meerdere keren knieschotten gemaakt met spullen van StoreMax. Heb je daar al naar gekeken? Die hebben artikelen special voor schuine wanden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik merk dat ik vooral moeite heb om te bepalen wat ik nou recht maak en wat niet. En waar ik mee begin, met welke latten/balken. Eerste die tegen het plafond of eerst die op de grond etc.
werk van de voorzijde naar achteren toe
het is tenslotte enkel de voorzijde die zichtbaar blijft
alles wat daar achter komt, maak je ofwel met constante afmetingen ofwel op maat
bij op maat maken start ik met een proefstuk uit mdf 8 mm of ander wegwerp- of recycleerbaar materiaal
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Ik had hier iin mijn vorige woning ook wat uitdagingen mee. Ik heb een lat ( panlat oid) ingekort op de hoogte van het knieschot. De lat moet ook de afschuining van het dak hebben. Deze lat heb ik om de zoveel centimeter vericaal geplaatst ( waterpas ertegen). Telkens tekende ik dan op de vloer en het schuine dak af.

Op deze manier kon ik goed zien hoe het knieschot zou lopen als de hoogte gelijk bleef. Vanaf daar ben ik verder gaan werken. In mijn geval bleek e.a. toch mee te vallen.

Tip; staar je niet blind op de waterpas in een oud huis. Het is veel belangrijker dat het knieschot straks meeloopt met de zichtlijnen. Afhankelijk van of en hoe je de ruimte achter het knieschot toegankelijk wil, kan haanksheid van de de constructie ook belangrijk zijn. Bijvoorbeeld bij scharnierende deurtjes.

Zelf heb ik destijds gekozen voor panelen die boven onder een plint haakten en ik onder uit trok om ze te verwijderen. Prima systeem haast onzichtbaar dat het te verwijderen is, maar als je er vaak bij moet niet het handigst.
 
Laatst bewerkt:

TransFelix

Actieve deelnemer
27 feb 2023
29
4
Drente
Je zou de balken achter het gips wel moeten kunnen vinden met een wandscanner / studfinder.
Verder geen idee hoeveel graden het verloop is en wat voor plan je hebt met deuren. Alles waterpas wil niet de mooiste oplossing zijn. Je kan zoeken naar een vierkant / rechthoek. Dan meet je de staande zijde op. Neemt daar de korste van, denk tot midden waar de balk zit, maakt dan van panlatten een rechthoek met 90graden hoeken en plaatst deze in het vak als referentie. Dan kun je zien hoeveel je onder en boven moet opvullen. Dit kan blokjes hout tot zelfs plaatjes hardboard zijn. Hieruit kun je verder werken. Allicht met kopse plinten die schuin weglopen, allicht met deuren die iets schuin zijn aan de onder en bovenkant zodat ze wel gelijk lopen met de vloer en het dak... (moet het uiteraard niet aanlopen op de vloer) etc
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Even out-of-the box: waarom los je het probleem niet op door een schaduwvoeg toe te passen. Je middelt zo'n beetje de verschillen, kiest een acceptabele maat voor de voeg en werkt die af met een strookje onderin die haaks daarop de contouren van de schuine wand volgt, wat dus maar 1 keer aftekenen benodigt. Kiertje met voegenkit afwerken voor de mensen die met een scope erin loeren.
Op deze manier bevestig je eigenlijk niets aan de schuine wand, behalve de strook in de voeg en die wordt niet belast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.