Afzuigkap ombouwen tot dit- afzuiging

John1969

Post veel
10 jul 2023
803
444
‘s-Hertogenbosch
Hoi forum, ik ben het huis van mijn schoonmoeder aan het uitruimen, en daar hangt een afzuigkap met een capaciteit van ongeveer 400 m3/h.
Als ik naar een canvas kijk met 2 motoren (2000 W) heeft deze een afzuigcapaciteit van 389 m3/h .
Is het dan een domme gedachte om de motor van de afzuigkap op een cycloon te plaatsen met een opvangbak eronder.
Denk ik nu te licht of zie ik nog iets over het hoofd?
Het vermogen en het geluid dat een afzuigkap gebruikt en produceert is beduidend minder…..
Wie kan hier iets nuttigs over vertellen

Groetjes John

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.226
3.652
Een camvac is een ton met 2 stofzuigermotoren er op. Dus behoorlijke onder druk en een matige luchtverplaatsing. Een houtmot afzuiger heeft een lage onderdruk maar een grote luchtverplaatsing. Een afzuigkap heeft een lage onderdruk en een lage luchtverplaatsing. Een afzuigkap is bedoelt om alleen lucht te verplaatsen. De worteltjes mogen in de pan blijven.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.439
533
Etten-Leur
Een gewone afzuigkap heeft een open fan als ventilator met lichte motor wat geen capaciteit heeft om aanzuigcapaciteit te leveren bijv aan een slang, of om perscapaciteit te leveren om bijv de stromingweerstand van een cycloon of filter te evenaren. Het debiet / flow / luchtstroom stort dan in. In feite is zo’n dan ‘lek’ er kan heel gemakkelijk lucht van de ‘pers’naar de ‘aanzuig’ stromen. De CamVac geeft stofzuiger ventilators die een veel nauwere passing hebben waardoor dat euvel minder optreedt. De CamVac heeft een klein uittrede filter waardoor er enorm veel energie nodig is om dat filterpakket te passeren maar de zuigkracht blijft wel constanter bij belasting.

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
803
444
‘s-Hertogenbosch
Dus conclusie beter naar het oud ijzer, dank voor de reactie…… het was maar een hersenspinsel, maar beter mogelijk andere meningen aanhoren.
Nogmaals dank
Groetjes John

jorisvh

Post veel
Dus conclusie beter naar het oud ijzer
Nee, wacht, die heeft wel degelijk potentieel maar dan om er een fijnstoffilter mee te bouwen.
Ik heb er, met advies van Kor, een gebouwd met een Novy dampkapventilator.
Werkt perfect!

Edit: zie het dat @gandel69 die suggestie ook al gemaakt had.

en dan ook maar ineens een fotootje erbij:
1748888475311.jpeg

John1969

Post veel
10 jul 2023
803
444
‘s-Hertogenbosch
Heb ondertussen de kap hier uit elkaar gehaald 🤮👋🏾, maar hij draait en blaast als een noordwester storm….
Het idee van een luchtreiniger lijkt me wel wat.. maar een vraag waar het stof blijft en waar de gefilterde lucht uit te blazen ( naar onder of boven) min of meer een recirculatie kap van maken of naar buiten???
Ik moet er wel bij vermelden dat het een motor is met een variabel toerental dus te regelen.
Allemaal opties… zuig ik boven af of op spindelhoogte.
Ik hoor graag van jullie de mogelijkheden en argumenten en heel graag de adviezen.
Als het mogelijk is zou ik graag zelf dit ding willen maken om hier lering uit te trekken…

Met vriendelijke groeten, John

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
204
137
Ik heb naar voorbeeld van dit topic van Kor een filter gemaakt met een motor uit een afzuigkap, geplaatst schuin boven de draaibank, bij schuren vang ik het meeste stof af met de stofzuiger, het fijne stof blijft achter in het voorfilter, wat ik dan regelmatig even uitklop.

John1969

Post veel
10 jul 2023
803
444
‘s-Hertogenbosch
Ik heb naar voorbeeld van dit topic van Kor een filter gemaakt met een motor uit een afzuigkap, geplaatst schuin boven de draaibank, bij schuren vang ik het meeste stof af met de stofzuiger, het fijne stof blijft achter in het voorfilter, wat ik dan regelmatig even uitklop.
Heb je hier misschien foto’s van
Bvd John

jorisvh

Post veel
Ik heb de mijne gebouwd met een 1/2 size filterpakket met drukmeter van Kor. Filterset ‘Half-size’ – Minder fijnstof, dat is pas fijn!.
Kor levert er een PDF bouwplan bij met de maten van de filters bij. Was allemaal erg makkelijk. Heb de omkasting met wat reststukken melamineplaat in een uurtje in mekaar gestoken.
Bij mij hangt ie tegen het plafond en uitblazen doe ik in de ruimte, 90gr tov de inlaat, in de hoop een algehele luchtcirculatie te bekomen.

• Leuk

John1969

Post veel
10 jul 2023
803
444
‘s-Hertogenbosch
Ben ondertussen het topic van @kiesvoorhout aan het lezen 🫢🫣🫣 ben al bij bericht #500 ergens in 2018 😵‍💫😵‍💫😵‍💫😵‍💫 wat een info 😮‍💨 ik begin er wel warm voor te worden , zelfs concreet…..
Heb alleen nog vragen omtrent waar neer te hangen of te zetten???
Mijn “werkplaats “ is slechts 2.20 hoog onder de balklaag… waar m’n draaibank staat zelfs maar 1.90 .
Hang ik hem op in het “hogere “ gedeelte zuigt hij het schuurstof langs mijn neus en heb ik de frisse lucht elders in de schuur.
Alternatief is om hem op spindelnivo te zetten zodat hij daar rechtstreeks aanzuigt en aan de bovenkant uitblaast eventueel via een koker net onder m’n plafond op 1.90….
Misschien zelfs dat er dan een frisse lucht gordijn op m’n werkplek komt…. Allemaal opties 😳…..
Gauw weer verder met 501, ik hoop eigenlijk dat er sinds 2018 weinig nieuwe posts zijn gekomen….

• Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.722
1.062
71
Veldhoven
Ben ondertussen het topic van @kiesvoorhout aan het lezen 🫢🫣🫣 ben al bij bericht #500 ergens in 2018 😵‍💫😵‍💫😵‍💫😵‍💫 wat een info 😮‍💨 ik begin er wel warm voor te worden , zelfs concreet…..
Heb alleen nog vragen omtrent waar neer te hangen of te zetten???
Mijn “werkplaats “ is slechts 2.20 hoog onder de balklaag… waar m’n draaibank staat zelfs maar 1.90 .
Hang ik hem op in het “hogere “ gedeelte zuigt hij het schuurstof langs mijn neus en heb ik de frisse lucht elders in de schuur.
Alternatief is om hem op spindelnivo te zetten zodat hij daar rechtstreeks aanzuigt en aan de bovenkant uitblaast eventueel via een koker net onder m’n plafond op 1.90….
Misschien zelfs dat er dan een frisse lucht gordijn op m’n werkplek komt…. Allemaal opties 😳…..
Gauw weer verder met 501, ik hoop eigenlijk dat er sinds 2018 weinig nieuwe posts zijn gekomen….
Ik was een paar jaar geleden bij Kor in zijn werkplaats en wat hij maakt is indrukwekkend! Mijn plafond is helaas te laag, maar wie weet vind ik nog een oplossing. Waar ik ooit erg van ben geschrokken is dat houtstof ook carcinogeen kan zijn.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

John1969

Post veel
10 jul 2023
803
444
‘s-Hertogenbosch
Het nadeel is dat m’n project overdag stilligt… en ‘s avonds ben ik nogal eens met andere dingen bezig als m’n hobby….
Het voordeel van werkverplichting kwam vandaag wel weer naar boven., bij het opruimen op de zaak was er een leuk balkje kwartiers gezaagd Amerikaans eiken voor de dag …. Ongeveer 7,5 dik 24 breed en 1.30 lang 🫣 had hem al een jaar in het vizier maar hij mocht niet met mij mee, nú moest hij weg en zelfs in opdracht 🤩🤩🤩🤩🤩

• Leuk
Waarderingen: jorisvh en AvdLinden

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.812
1.108
Emst
De afzuiger had ik eerst in een schuur staan waar ik mijn hoofd net niet stote.
Ik had hem gewoon ergens op een kastje staan.

John1969

Post veel
10 jul 2023
803
444
‘s-Hertogenbosch
Gisteravond begonnen met het schoonmaken van m’n nieuwe aanwinst 🤮 . Wat kan daar een hoop vet in aankoeken.
Ben er achtergekomen dat met terpentine het vet mooi oplost. Dus eerst de koeken met een plamuurmes er uit gesneden/ geschept en daarna met poetspapier en terpentine hé grijze omhulsel en kabels ontvet 🤩.
Nú nog de twee schoepenraderen, dat wordt nog een geduldspelletje ( denk ik zo) . Ongeveer honderd sleufjes van zo’n 4-5 mm keer twee…….
Ik denk demonteren en op een draadeind zetten om schoon te krabben…
Iemand ervaring hiermee of tips????
Heb nog geen foto’s ivm de vettigheid die overal zat en vooral aan mijn handen

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
429
24
Diepenveen
www.kekkek.nl
Gisteravond begonnen met het schoonmaken van m’n nieuwe aanwinst 🤮 . Wat kan daar een hoop vet in aankoeken.
Ben er achtergekomen dat met terpentine het vet mooi oplost. Dus eerst de koeken met een plamuurmes er uit gesneden/ geschept en daarna met poetspapier en terpentine hé grijze omhulsel en kabels ontvet 🤩.
Nú nog de twee schoepenraderen, dat wordt nog een geduldspelletje ( denk ik zo) . Ongeveer honderd sleufjes van zo’n 4-5 mm keer twee…….
Ik denk demonteren en op een draadeind zetten om schoon te krabben…
Iemand ervaring hiermee of tips????
Heb nog geen foto’s ivm de vettigheid die overal zat en vooral aan mijn handen
Ovenreiniger. Ik vraag me wel af of het een succes gaat worden als het ding zo vies is. Geur raak je niet snel kwijt en een vetlucht tijdens het schaven is niet fijn.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.