Afzuiging

Fons Weenink

Nieuw lid
23 dec 2023
8
0
Den Haag
Beste allemaal,

Ach hoe vaak ben ik op jullie mooie Woodworking website terechtgekomen de afgelopen maanden!
Superleerzaam! Weet nu meer over HVLP en LVHP en dit alles in het kader van stofafzuiging en houtmot, maar werkelijk snappen is een ander verhaal..

Situatie:
De afgelopen maand snoeihard gewerkt mijn nogal volle werkplaats (vooral ook materiaal en gereedschap opslag) anders in te delen. Dus de helft richting Shurgard, om vervolgens in fases de vloer en wanden te coaten, opnieuw schappen te plaatsen etc. Dit alles om een vrije ruimte te creeren waar ik met hout kan spelen. Ben eigenlijk schilder, maar ben meer en meer met hout bezig. Een hobbyist dus eigenlijk, zoals zovelen hier.
Een van de belangrijkste redenen was stof en zooi. Een balk schaven en alles, maar dan ook alles zat onder het stof...

Nu inmiddels is het moment daar dat de Shurgard leeg moet en kan en daarmee ook het finale keuzemoment wat te doen met de afzuiging. Want iedere cm moet benut worden...

Hoofdzakelijk gebruikte machines:
- zaagtafel
- schaaf
- schijfschuurmachine
- lintzaag
- afkortzaag (misschien radiaalzaag later)
- ook in de toekomst wellicht een van diktebank

- schuurmachines...

Heb enkel beschikking over 220v


Mijn oorspronkelijke plan was een HBM 300, maar dit vraagt te veel vermogen in combinatie met bijvoorbeeld mijn zaagtafel.
Bovendien, heb ik op oa deze site geleerd, werkt dit minder goed met bijvoorbeeld schuurmachines, die vooral een hoge zuigkracht vereisen met een kleine buisdiameter (toch??)

Nu heb ik nog een Festool SRH 45 E afzuiger (of vergelijkbaar, weet het typenr even niet) staan die ik eigenlijk wilde verkopen.
Ik wil deze nu gebruiken als afzuiger voor mijn schuurmachines. Dus in de werkbank 'verstoppen' in combinatie met een cycloon, afzuiging naar meerdere punten etc. Deze werkbank wordt verrijdbaar.

De zaagtafel zit eveneens in/aan deze werkbank. De overige machines staan een paar meter verderop.

Mijn vragen:

Is het mogelijk om houtmot af te zuigen met de Festool, of is het belangrijk toch te kiezen voor een hoog volume afzuiging?
Indien ik kies voor de Festool dan, los dat ik me afvraag of de zuigkracht voldoende is (meen dat mijn zaagtafel van Elektra Beckum een 125mm diameter afzuiging nodig heeft), zal deze onherroepelijk verstopt raken - irritant dus. Want verkleinen van 125 naar 50 mm diameter.
Indien ik toch een HBM neem, dan zou dit de HBM 50 in combinatie met cycloon worden, of de HBM 100.
Ik vind het trouwens jammer dat ik geen losse afzuig motor kan vinden die om en nabij de 1000m3 afzuigt, aangezien ik toch een cycloon gebruik (en daar dan weer een fijnstoffilter op zet).

Ik zou voor meer afzuigvermogen kunnen gaan, maar ik ben nooit met meer dan dan 2 man bezig met machines, bovendien heb ik een heel eenvoudig groepenkastje..
Als gezegd ben ik dus meestal elders aan het werk als schilder (restauratie), maar als ik een houtprojectje heb (en dus steeds meer), dan redelijk intensief bezig in de werkplaats en dan is de zak van mn huidige motafzuiger (Elektra Beckum) gauw vol..

En dan de afstand van de afzuiging tot de machines. Het schuren zit (als mijn plan klopt om de festool te gebruiken voor mijn hand schuurmachines), wel snor.
De motafzuiging (als dan) komt of op ongeveer 10 meter te staan, of op 5 meter...
Belangrijk keuze moment, want moet nu die werkplaats weer vol gaan stouwen van wat er bij de shurgard vandaan komt...
Gaat er veel zuigkracht verloren bij grotere afstanden (gebruik vaste buizen, ofwel spirobuis, of pvc oid)?

Beetje lang verhaal.. Maar heel fijn als iemand tips heeft.

Ik dank jullie!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Dat je alleen 220 hebt hoeft geen probleem te zijn. Maar hoe veel groepen heb je en wat voor hoofd zekering zit daar voor? Dus hoe veel vermogen kan je gebruiken?
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Een losse afzuigmotor kopen is geen probleem, staan er zat op marktplaats. Eentje met slakkenhuis voldoet wel voor het afzuigen van houtstof. Grote afstanden overbruggen geeft verlies, je kunt kijken of iets op wieltjes niet handiger is. Scheelt ook in de aanschaf en aanleg van een buizenstelsel.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Een zaagmachine produceert niet zo veel stof dus op de festool moet dat passen. Voor een vlakvandiktebank heb je echt hoog volume nodig.
Let er bij het verkleinen de buisdiameter van machine naar afzuiger op dat je dit geleidelijk doet d.m.v. een trechter die zo'n 3 maal de lengte heeft van de diameter afnamen. Dus van 125 naar 50 moet de trechter 225 mm lang zijn. Anders gaat de luchtstroom zichzelf tegen werken.
Ook haakse bochten in je afzuiging zo veel mogelijk voorkomen. Hoe groter de boogstraal des te beter.
De lengte maakt bij een stofzuiger wat minder uit omdat deze op onderdruk werkt (in het Engels vacuüm cleaner). Maar bij grotere lengte is het desondanks aan te raden grotere diameter toe te passen.
Het vermogen dat op machines staat is het maximale vermogen dat de moter kan trekken/leveren. Dit gebruik je bijna nooit. Als je een zaagmachine hebt van 2kw die maximaal 70 mm hoog kan zagen dan heb je die 2 kw alleen in die situatie nodig.
Aanlopen van de machines is het meest kritisch. Je automaat die wellicht een B-karakteristiek heeft (B16) vervangen door automaat met C-karakterstiek (C16) voorkomt dat je bij het aanlopen van machines problemen ondervindt. De machines na elkaar inschakelen werkt wellicht ook prima.
Succes met het inrichten van je werkplaats...
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
met je huidige machines volstaat die Festool (ik heb een gelijkaardige setup), ik zou alleen geen netwerk leggen omwille van drukverliezen, maar je afzuiging op wieletjes.
Ik heb er ook een tafelmodel vandiktebank aanhangen en dat werkt goed, als je niet al te veel in ene keer afneemt.
 

Fons Weenink

Nieuw lid
23 dec 2023
8
0
Den Haag
Dat je alleen 220 hebt hoeft geen probleem te zijn. Maar hoe veel groepen heb je en wat voor hoofd zekering zit daar voor? Dus hoe veel vermogen kan je gebruiken?
De buurman van mn werkplaats die ook elektricien is, wil een paar groepen bijplaatsen indien nodig. En de hoofdzekering vervangen naar bijv 20 ampere.

HERSTEL:
Maar kan me hierin vergissen! Zal het hem morgen navragen.

Er zijn in totaal 2 groepen. Erg weinig, maar ik heb eigenlijk ook niet heel veel nodig.
Als ik op de ene groep de Festool zuiger en schuurmachines heb (wat nooit meer dan 3750 watt bereikt, want met niet meer dan 2 man aan het werk) en op de andere groep (indien nodig) de motafzuiger zet met zaagtafel moet het kunnen.
Kies ik voor een afzuiger van 1500 watt en mijn zaagtafel is 2.500 watt dan wordt het wat krap. Dan moet ik geloof ik een relais plaatsen. Als ik tenminste wil dat de zuiger aanslaat als ik de zaagtafel aan zet.

maar correct me if I am wrong!!
 
Laatst bewerkt:

Fons Weenink

Nieuw lid
23 dec 2023
8
0
Den Haag
Een zaagmachine produceert niet zo veel stof dus op de festool moet dat passen. Voor een vlakvandiktebank heb je echt hoog volume nodig.
Let er bij het verkleinen de buisdiameter van machine naar afzuiger op dat je dit geleidelijk doet d.m.v. een trechter die zo'n 3 maal de lengte heeft van de diameter afnamen. Dus van 125 naar 50 moet de trechter 225 mm lang zijn. Anders gaat de luchtstroom zichzelf tegen werken.
Ook haakse bochten in je afzuiging zo veel mogelijk voorkomen. Hoe groter de boogstraal des te beter.
De lengte maakt bij een stofzuiger wat minder uit omdat deze op onderdruk werkt (in het Engels vacuüm cleaner). Maar bij grotere lengte is het desondanks aan te raden grotere diameter toe te passen.
Het vermogen dat op machines staat is het maximale vermogen dat de moter kan trekken/leveren. Dit gebruik je bijna nooit. Als je een zaagmachine hebt van 2kw die maximaal 70 mm hoog kan zagen dan heb je die 2 kw alleen in die situatie nodig.
Aanlopen van de machines is het meest kritisch. Je automaat die wellicht een B-karakteristiek heeft (B16) vervangen door automaat met C-karakterstiek (C16) voorkomt dat je bij het aanlopen van machines problemen ondervindt. De machines na elkaar inschakelen werkt wellicht ook prima.
Succes met het inrichten van je werkplaats...
Veel dank!!!!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Over een hoofdzekering van 20 amp kun je dus totaal over 2 groepen 4600 watt trekken. Je zaagmachine plus afzuiger van 2 pk lukt wel als je ze niet tegelijk opstart. Maar als je ter gelijker tijd op de andere groep meer dan 1000 watt trekt zit je in het donker.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Is dat er nog een hoofdzekering van 20 A? 1x35A of 3x25A is standaard volgens mij. Ik heb totaal geen probleem om mijn stofafzuiging in combinatie met mijn zaagtafel gezamenlijk aan te zetten. De groepen zijn 16a standaard. Afzuiging 1500W stationair (of de festool ct26) Zaagtafel 2500W Staan wel op 2 groepen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.