Afzuiging voor mijn kleine workshop

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Hoi.

Heb al heel wat topics in internet gelezen over de afzuiging in een werkplaats maar er blijven voor mij enkeke vragen hangen hoop dat iemand mij kan helpen.

Heb een kleine "werkplaats" singel garage hierin heb ik een Dewalt 7492 circelzaag en een bovenfrees in de werkbank gebouwd.
Boven en onder de werkbank een afzuigleiding van 50mm met een cycloon op de bouwzuiger. Cycloon staat op zolder zuiger achter werkbank
Dit werkt voor mijn werkplaats prima maar ik bezit ook een scheppach hms1070 VVD bank en daar is dit niet toerijkend voor.

Ik wil de afzuiging opnieuw maken met een stofafzuigen (zoals bv scheppach hd12) met 1000L/per uur.
Hierop wil ik dan de circelzaag/frees en de vvd bank aansluiten.
Aansluiting boven de werkbank blijft 50 mrt cycloon voor handgereedschap.

Nu heb ik enkel vragen waar ik geen antwoord op vind.

*Scheppach stofafzuiger heeft een aanzuigslang van 100mm is het dan raadzaam om de "hoofdleiding 100mm of 125 mm te maken? (Afstand is nog geen 4 meter van afzuiger tot machine)

*En ik lees dat men het kruis in de aanzuigmond weghaalt om verstoppingen te voorkomen maar dit heeft een functie om de fan te beschermen...als ik dit toch wil weghalen is het dan raadzaam om hier ook een afscheider/cycloon voor te zetten om de fan te beschermen of is dat niet nodig?

Let wel ben een hobbist/klusser :)

Bvb dank
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
voor een VVD is een HVLP (High Volume Low Pressure) systeem op basis van een stofafzuiging zeker te verkiezen boven het LVHP (Low Volume High Pressure) systeem dat je nu hebt op basis van de bouwstofzuiger.
maar, in een HVLP-systeem kan je de diameter best nergens significant verkleinen tov de ingang van de blower omdat je anders te veel weerstand creëert waardoor het debiet inzakt en je eindigt met een LPLV-systeem ;).

als je het 50mm systeem met cycloon en bouwstofzuiger toch behoudt voor handgereedschap, zou ik het ook voor de freestafel behouden. die heeft waarschijnlijk een 30-40 mm aansluiting en werkt in dat geval quasi zeker beter met de bouwstofzuiger.
ik ken jouw specifieke zaagtafel niet maar die valt mogelijk tussen de 2. als de aansluiting dicht bij 50mm zit, zal die waarschijnlijk best werken met de bouwstofzuiger. is het >80, dan kan de LPHV beter zijn.

als je voor je stofafzuiging ook een cycloon plaatst is die bescherming inderdaad overbodig. die cycloon zal wel een groter model moeten zijn met diameter van in/uit minstens gelijk aan je stofafzuiging en buizen/darmen daarvan.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik weet niet of je er wat aan hebt. Ik heb in mijn mini-werkplaats een systeem met twee bouwstofzuigers parallel aangesloten. 50mm systeem. Werkt ook uitstekend met mijn Makita vandiktebank. Daarop 75mm naar een extra DIY voorafscheider waarop dan de 50mm weer zit.

Het enige nadeel is, dat je dan wel een extra stroomgroep moet aanleggen. Een zware machine en twee stofzuigers is te veel van het goede.

1654758023793.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.