Afzuiging stationair HOLZSTAR SAA902 Afzuiging 230V

Ron J

Actieve deelnemer
3 apr 2022
27
10
KERKRADE
Zwaardere zaagtafel aangeschaft maar afzuiging voldoet niet, oude schoorsteenzuiger! Nu kwam ik deze tegen

HOLZSTARSAA902 Afzuiging 230V.​

Leek me geschikt en een redelijke prijs. Iemand ervaring met deze machine of alternatieven? Hoewel ik beperkte ruimte heb kan ik deze oplossing nog wel kwijt ik weet alleen niet hoeveel geluid zoiets maakt en of het mijn zaagmachine Mafell Erica 60E nog overtreft.

Opnieuw alvast voor jullie reacties en support!

Grts

Ron
 
Ik gebruik een camvac van record power. Neemt minder ruimte in en is met 1 of twee en drie motoren beschikbaar. Net wat voor afzuigkracht je nodig hebt. Met de uitblaas openingen verlengen met een 75 mm slang maakt die niet meer herrie dan een stofzuiger. Het nadeel van de holzstar is het doek filter op de afzuiger. Al het fijn stof wordt de werkruimte in geblazen.

M.vr.gr. Jan
 

Ron J

Actieve deelnemer
3 apr 2022
27
10
KERKRADE
Oh sorry dat mijn link niet werkt was als zulke ook niet de bedoeling. Had het apparaat net gezien en vroeg me af of dit niet een beetje overdone was. Maar: luchtverplaatsing per uur is een veelvoud van andere apparaten die ik bij Baptist ed zie dus ik dacht dat dit een valide criterium zou zijn. Over zuigkracht e.d. zie ik weinig tot niets staan.
 

Ron J

Actieve deelnemer
3 apr 2022
27
10
KERKRADE
Hallo Jan dat dacht of beter gezegd vreesde ik al. Ik zag op de Duitse amazone site ook een record power staan DX 1000 maar kreeg wat argwaan vanwege de prijs, leek mij wel erg aan de lage kant in vergelijking met andere zuigers van Record Power.
Ik zou best zo eentje als jij omschrijft willen aanschaffen maar vind ze nogal aan de prijs en tweedehands kom ik ze nu niet tegen.
 

Ron J

Actieve deelnemer
3 apr 2022
27
10
KERKRADE
Beste leden,

Afzuig aparaten en begrippen

Airwatt, Milibarr, luchtverplaatsing? Veel begrippen die voor mij als akakadabra klinken.
Overkomt me steeds als ik naar iets specifieks op zoek ga, dus verbaasd me ook niet maar een heldere uitleg van deze begrippen vind ik dan weer niet. Heb nu een zaagtafel van 1300 watt die aanzienlijk meer kracht heeft dan mijn 1600 watt machine. Dus waar te beginnen, maakt de prijs dan echt het zo grote verschil?

Grts

Ron
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Er zijn 2 soorten afzuiging en elke machine is ontworpen met 1 van die 2 in gedachten. Daar is de machine voor ontworpen. Dat is niet alleen de aansluiting, maar ook de interne stofkanalen. Een andere soort afzuiging aansluiten heeft daarom bijna nooit zin en werkt in de meeste gevallen juist slechter.

Het is eigenlijk niet heel moeilijk om te achterhalen welke zuiger je nodig hebt. Je hoeft namelijk alleen naar de diameter van de stofaansluiting te kijken. Is die kleiner dan 50 mm, dan heb je een Starmix of soortgelijke stofzuiger (Festool CTL, Makita VC2512L, etc.) nodig. Is die groter dan 80 mm, dan een HVLP-afzuiging (high volume low presure), zoals de door jou genoemde Holzstar, HBM 200, Scheppach HD-serie, Felder AF-serie. Let wel op het minimale aantal m3/u bij HLVP.
 

Ron J

Actieve deelnemer
3 apr 2022
27
10
KERKRADE
Beste Jan,

Volkomen gelijk dus maar even in de buidel getast en een forse zuiger met filters e.d. aangeschaft schijnt te filteren tot een paar micron. Moet nog alles installeren met een reservoir en cycloon hoop dat dit een afdoende oplossing brengt. Zo niet ga ik opnieuw jouw -jullie- advies vragen.

Met dank,

Ron
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.