Afzuiging bij lassen

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik merk dat ik last krijg van het lassen in mijn garage/werkplaats. Vooral door de kou buiten heb ik de deuren en raam dicht.
Gisteravond ben ik een paar uur bezig geweest, maar vandaag last van een droge keel en ogen.

Nu is mijn huidige project bijna klaar (nog 1 avondje lassen) maar de komende winter wil ik i.i.g. nog twee trappen maken.

Ik heb zo nu en dan projectjes waar ik een weekje aan werk.

Zijn er hobbyisten die ervaring met lasafzuiging hebben? Wat is handig?
Kan het fijnstoffilter (van Cor) ook helpen?
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ter verduidelijking, ik kom uit een balzaal van een werkplaats waar ik geen last had van de lasrook, maar bijna altijd laste ik buiten of met de deuren open.
Gisteravond voor het eerst wat langere tijd in mijn nieuwe zeer goed geïsoleerde (relatief) kleine werkplaats (3,6 x 7,5 m). Dat ging dus niet fijn.
De afgelopen tijd heb ik al een serieuze schifting in mijn gereedschap gemaakt zodat ik toch een werkbare ruimte heb. Een lasrookafzuiger is zeker een optie, maar de exemplaren die ik gezien heb zijn nogal groot. Dat weerhoudt me.
Ik heb ook gekeken naar een verseluchtsysteem voor in mijn laskap, maar door de hoge prijs valt dit af.

Nu vraag ik me af hoe andere hobbyisten dit probleem tackelen. Ik neem aan dat meer mensen in hun garage lassen zonder geavanceerde afzuiging. Helpt bijvoorbeeld een normale goede mondkap ook?

Het gaat in mijn geval jaarlijks om twee of drie wat grotere projecten in de winterperiode. In het voorjaar/ zomer zet ik de deuren wel open of ga ik naar buiten.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
213
11
65
Drachten - Buitenpost.
Ik las gewoon in het hok met altijd een deur open, als het vies materiaal is dan 2 deuren open die tegenover elkaar zitten. En bij verzonken werkstukken bij slijpen en lassen eigenlijk alleen buiten, anders ben ik de volgende dag ziek.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Als je RVS last helemaal, maar zowiezo afzuiging regelen of twee truien en een jas en de deur open, liefst allebei.
En een laskap met luchtaanvoer is niet te duur, het is je gezondheid he? Kijken of je iets gebruikts op de kop kunt tikken.
 

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
56
15
Alkmaar
Overdruk kap op en deur en raam tegen elkaar open voor de trek.
Als ik klaar ben met lassen ga ik de ruimte uit en zet ik alles open.

Je kunt eventueel een tafel ventilator gebruiken om meer trek/flow te creëren.
Niet op het werkstuk natuurlijk.
Of een eenvoudige lasdamp afzuiging zelf maken.
Afzuiging/verversing van de ruimte pakt ook al een deel weg.

Een P2 werkt maar liever een P3 masker onder je "normale" laskap indien je geen overdruk kap hebt.
Sowieso niet met de kop in de lasrook gaan zitten!

Vergeet niet dat beschermgas en formeergas ook slecht voor de gezondheid is.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
854
65
Thuis
Ik heb hetzelfde probleem, ik las niet heel veel maar heb ook een kleine werkplaats. Mijn idee was om een afzuigkap te gebruiken met een buis naar buiten toe. De installatie afzuigingen zijn best groot en aan de prijs. Werken met een masker vind ik niet prettig, helemaal niet met een laskap/helm op.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
ik gebruik altijd een simpele badkamer ventilator met een lange drogerslang naar buiten door een raam of deur.
bij de laskant heb ik een emmer met een gat in de bodem welke ik boven het laswerk kan hangen aan een arm.
werkt perfect
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Gisteravond het laatste deel gelast. Nu met mijn halfgelaatsmasker onder de laskap, en mijn bouwstofzuiger ingezet om de lasrook af te zuigen. Die stofzuiger had ik buiten neergezet en de (lange) afzuigslang door de deur naar mijn project. Het uiteinde van de slang met tape aan een lasmagneet geplakt en hoewel ik aan het tiglassen ben en schoon staal gebruik, voor de zekerheid het filter uit de stofzuiger gehaald.
Vandaag nergens last van. Een flinke verbetering.
Toch is het niet ideaal; de stofzuiger maakt veel herrie (niet fijn voor de buurt) en draait constant (schakelt niet in op start lasproces). Ook gaat veel warme lucht naar buiten.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
361
136
Bedenk wel dat buiten lassen of met sterke ventilator je de kans hebt dat je beschermgas ‘wegwaait’. Beter binnen lassen met de deuren open. Puntafzuiging is de beste oplossing maar werkt alleen bij kleine werkstukken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.