Afwerkzijden verlijmen

jonasm

Nieuw lid
17 nov 2020
13
1
Goeiemiddag,

Ik wil een open boekenkast maken waarbij ik links en rechts een afwerkzijde ga monteren in een andere kleur dan de corpus.

Fotootje van op internet (Maar dan links en rechts met afwerkzijde in andere kleur):
9D6C34C7-7035-47EC-9ABD-9751B0BBC7A9.jpeg

Nu vraag ik me af of ik de afwerkzijde gewoon kan verlijmen op de zijkant van de corpus. Ik wil deze niet schroeven (vanuit de corpus naar de afwerkzijde) omdat ik geen zichtbare schroeven wil.

Platen zijn hpl op spaander, 18mm.

Graag jullie advies.

Groet,
Jonas
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik zie geen reden waarom je op de kopse kanten geen massieve rand, kantenband of andere rand zou kunnen lijmen
zet tussen de lijmklemmen en de rand een stijf profiel zodat de kant overal volledig tegen het corpus geklemd wordt
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik denk dat TS bedoelt om hier buitenom een plaat hout omheen te zetten. Dus links en rechts tegen de kast aan buitenom de corpus, niet de kopse kanten aan de voorkant.
Of in ieder geval, zo lees ik het.
 

jonasm

Nieuw lid
17 nov 2020
13
1
Ik denk dat TS bedoelt om hier buitenom een plaat hout omheen te zetten. Dus links en rechts tegen de kast aan buitenom de corpus, niet de kopse kanten aan de voorkant.
Of in ieder geval, zo lees ik het.
Dit bedoel ik dus.
Heb nog een betere foto gevonden ter illustratie:

7D094B09-9F91-4DF8-84A5-371033ADA208.jpeg

Tegen de corpus (antraciet van kleur) is een afwerkzijde met houtnerf bevestigd. Deze afwerkzijde bedoel ik dus.
 

jorisvh

Post veel
Zo had ik het ook begrepen en zie geen reden waarom je die niet kunnen lijmen.
de 2 platen gaan misschien wel “drijven” als je de klemmen aanspant. enkele kleine nageltjes een paar mm in 1 kant hameren en afknippen (met trektang) op 1mm boven het oppervlak kan dit verhelpen.
en, zo veel mogelijk klemmen gebruiken om spankracht te verdelen.
komt goed.
 

jonasm

Nieuw lid
17 nov 2020
13
1
Zo had ik het ook begrepen en zie geen reden waarom je die niet kunnen lijmen.
de 2 platen gaan misschien wel “drijven” als je de klemmen aanspant. enkele kleine nageltjes een paar mm in 1 kant hameren en afknippen (met trektang) op 1mm boven het oppervlak kan dit verhelpen.
en, zo veel mogelijk klemmen gebruiken om spankracht te verdelen.
komt goed.
Dat is een goeie tip! Bedankt.

Gewone houtlijm D3 is ok? Of eerder contactlijm?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Dus een plaat op een plaat hpl plakken. Wat voor materiaal? Massief hout of ook hpl?

Ik heb daar zelf weinig kennis van. Mijn eerste gedachte was om te zorgen dat je met voldoende deuvels/domino’s zorgt dat er iets is om lijm aan te laten hechten, want houtlijm op hpl wil dacht ik niet zo lekker.

zie geen reden waarom je die niet kunnen lijmen.
Als het 2x massief hout was, zou het geen enkel probleem zijn, maar de corpus uit gemelamineerde spaanplaat baart me zorgen.

Wel heb ik ooit 2 stukken trespa op elkaar geplakt (is ook hpl maar dan massief ipv een dun laagje op spaanplaat) met montagekit, ik dacht Polymax. Maar of dat nu voor jou de oplossing is dat denk ik ook niet.
Ik denk inderdaad eerder aan contactlijm (bison tix of vergelijkbaar). Al lees ik ook wel dat je hpl melamine met d4 houtlijm op hout kunt kleven dus misschien heb ik het mis…
 

jonasm

Nieuw lid
17 nov 2020
13
1
Dus een plaat op een plaat hpl plakken. Wat voor materiaal? Massief hout of ook hpl?

Ik heb daar zelf weinig kennis van. Mijn eerste gedachte was om te zorgen dat je met voldoende deuvels/domino’s zorgt dat er iets is om lijm aan te laten hechten, want houtlijm op hpl wil dacht ik niet zo lekker.


Als het 2x massief hout was, zou het geen enkel probleem zijn, maar de corpus uit gemelamineerde spaanplaat baart me zorgen.

Wel heb ik ooit 2 stukken trespa op elkaar geplakt (is ook hpl maar dan massief ipv een dun laagje op spaanplaat) met montagekit, ik dacht Polymax. Maar of dat nu voor jou de oplossing is dat denk ik ook niet.
Ik denk inderdaad eerder aan contactlijm (bison tix of vergelijkbaar). Al lees ik ook wel dat je hpl melamine met d4 houtlijm op hout kunt kleven dus misschien heb ik het mis…
Beide platen zijn hpl. Dus hpl op hpl.
 

jonasm

Nieuw lid
17 nov 2020
13
1
Oeps, had ik over gelezen. Ik dacht aan massief of gefineerde plaat, afgaande op de foto’s.
je kan een vel HPL of melamine op spaan of MDF kleven met PVA maar dat is dan de achterzijde.
HPL op HPL met PVAc houtlijm zou ik niet doen (of minstens eerst testen).
contactlijm?
Zal eens wat opzoeken of contactlijm zou werken. Wel niet evident om hiermee te werken gezien de grootte van de plaat (240cm) en de contactlijm die meteen plak. Geen marge tot corrigeren.

Hpl maar aan 1 zijde laten kleven is mss wel een optie. Moet ik eens bevragen bij de leverancier.

Zien jullie eventueel nog andere mogelijkheden?
Andere werkwijze: eerst de stijl van de corpus tegen de afwerkzijde schroeven, op de lijn waar de (tussen)regels komen, en dan pas de regels monteren. De schroeven zullen dan ook niet zichtbaar zijn. Maar dan moeten de schroeven ook perfect zitten…
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.