Afwerking taxus handvatten beitels

meron

Post veel
8 sep 2011
1.455
511
Nijmegen
www.instagram.com
Dag iedereen,

Even een vraagje over de afwerking van mijn zelfgedraaide handvatten voor mijn kleine houtsnijgereedschap.

Ik heb van taxus twee handvatten gedraaid, die ik nu wil gaan afwerken. Is secondelijm daar ook een optie voor? Ik zie houtdraaiers dat vaak gebruiken bij pennen, maar heb geen idee of het ook slim is bij beitels.

Groet!
Mrron

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
376
156
Zaanstreek
als je een harde laklaag wil op zo'n groter oppervlak zou ik eerder een knikkerbus kopen met blanke lak. Maar mijn voorkeur voor dit soort oppervlakken is eerder een olie, het hoeft niet "plastic glad" te worden zoals bij een pen bijvoorbeeld wel fijn kan zijn.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.625
1.009
‘s-Hertogenbosch
Heb je foto’s, misschien wel interessant 🤔, ben het met @Doubledot eens over de olie, handvaten voor snijgereedschap moeten niet persé heel glad zijn en mogen ook vervormen zodat je went aan het model en hoe je het vasthebt zonder te kijken.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.695
658
Ah , ben je aan het draaien gegaan?

geen idee, ik gebruiktede secondenlijm afwerking nog nooit.

Mijn beitel heften kregen een mengsel van 40 %terpentijnolie en 60 % gekookte lijnolie. De verhouding is niet kritisch.

Heel gladde heften schuiven meer in de hand (of uit de hand) en daardoor moet je ze steviger omknellen en dat is dan weer vermoeiender. Ik vermoed dat je dit gaat hebben met secondenlijm. Vernis op mokerstelen of stelen van bijlen doe ik er om deze reden er ook altijd af.

groeten

Ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.