Afwerking tafelblad

Wiljan

Nieuw lid
15 nov 2023
9
0
Heerde
Hallo,

Ik ben bezig een tafel te maken van een stuk populierenhout.
Nu vroeg ik mij af wat de beste manier zou zijn om dit af te werken, een olie of toch een hardwax bijvoorbeeld?
Zelf heb ik alleen ervaring met rubio monocoat, maar hier ging het wel om acaciahout(een stuk harder dan populierenhout).
Ik zou graag het oppervlak iets harder krijgen als dat mogelijk is.

Iemand een idee hierover?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
739
Enschede, Twente
Populier is vrij zacht. Of het zoals bijvoorbeeld eiken na verloop van tijd vanzelf harder wordt, weet ik niet.
Olie gaat niet veel doen, dus dan is hardwax een mogelijke optie. Ik zou kijken naar specifiek voor vloeren bestemde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wiljan

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Verzadigen met injecteer epoxy. Dat is een veel dunnere variant die in het bovenste deel wel impregneert. Ik denk dat daardoor het oppervlak een stuk verbeterd. Als er geen dikkere epoxy of lak overheen komt, dan zou ik wat UV stabilisator aan de injecteer epoxy toevoegen. Door licht wordt het bovenste laagje gauw wat gelig wat op het witte populier niet zo fraai is.


jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Wiljan en knotwilg

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Als keven stevige afwerking wilt, dan lakken met Skylt. Dat is een 2k-lak die een keiharde krasvaste laag geeft, zonder dat deze zichtbaar is. Het hout lijkt nagenoeg onbehandeld.

Maar, het blijft populier, dus zachter hout. Wij hebben op het werk ook een populieren vergadertafel, en daar komen wel wat deukjes en putjes in.
Die tafel is ook afgewerkt met Skylt, er komen geen vlekken in, ondanks dateer toch af en toe wordt geknoeid met koffie etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wiljan

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Nadeel van een harde laklaag op zacht hout is dat bij een deuk in het hout de laklaag rond de deuk scheurt en de scheur donker wordt. Het hout verharden met b.v. epoxy zou ook mijn voorkeur zijn. .Zelf gebruik ik ook wel cyanoacrylaat voor verstevigen van zachthout.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wiljan

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Nadeel van een harde laklaag op zacht hout is dat bij een deuk in het hout de laklaag rond de deuk scheurt en de scheur donker wordt. Het hout verharden met b.v. epoxy zou ook mijn voorkeur zijn. .Zelf gebruik ik ook wel cyanoacrylaat voor verstevigen van zachthout.
Lijkt me een prima oplossing om een tafelblad te behandelen met superlijm. Ik doe dat alleen voor kleine voorwerpen. Goed voor je ogen die grote stukken en voor je beurs.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Nico Oosthoek

Wiljan

Nieuw lid
15 nov 2023
9
0
Heerde
Verzadigen met injecteer epoxy. Dat is een veel dunnere variant die in het bovenste deel wel impregneert. Ik denk dat daardoor het oppervlak een stuk verbeterd. Als er geen dikkere epoxy of lak overheen komt, dan zou ik wat UV stabilisator aan de injecteer epoxy toevoegen. Door licht wordt het bovenste laagje gauw wat gelig wat op het witte populier niet zo fraai is.


jaap
Bedankt voor je reactie,
Zou er daarna dan ook nog een olie of wax overheen kunnen, of heeft dat dan weinig zin?
En zou deze injecteer epoxy dan nodig zijn aan de boven en onderkant of alleen aan de bovenkant?
 

Wiljan

Nieuw lid
15 nov 2023
9
0
Heerde
Als keven stevige afwerking wilt, dan lakken met Skylt. Dat is een 2k-lak die een keiharde krasvaste laag geeft, zonder dat deze zichtbaar is. Het hout lijkt nagenoeg onbehandeld.

Maar, het blijft populier, dus zachter hout. Wij hebben op het werk ook een populieren vergadertafel, en daar komen wel wat deukjes en putjes in.
Die tafel is ook afgewerkt met Skylt, er komen geen vlekken in, ondanks dateer toch af en toe wordt geknoeid met koffie etc.
Bedankt voor je reactie,
Klinkt ook als een goede oplossing, had er nog nooit van gehoord eigenlijk.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Bedankt voor je reactie,
Zou er daarna dan ook nog een olie of wax overheen kunnen, of heeft dat dan weinig zin?
En zou deze injecteer epoxy dan nodig zijn aan de boven en onderkant of alleen aan de bovenkant?
Bij voorkeur aan beide kanten. Als de expoxy hard is, schuren en dan kan er alles overheen aan olie, was, Skytl etc.

Je kunt het maar 1 keer impregneren, als de epoxy hard is, dringt er niks meer in het hout, Dik opbrengen en blijven uitrollen als het in het hout trekt. Tegen de tijd dat het dikker wordt zoveel mogelijk van het oppervlak wegvegen.

jaap
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Zeker als je met een epoxy gaat werken, maar ook bij een olie of lak: eerst testen op een stuk resthout van dezelfde houtsoort/partij, omdat sommige afwerkingen het hout flink kunnen doen verkleuren of de uitstraling aanpassen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.