Afwerking kops beukenhout (tear out?)

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Afgelopen week een aantal snijplanken en bakjes gemaakt uit beukenhouten latjes van ca 16x16mm kopmaat.
Vanwege beperkte nauwkeurigheid bij het verlijmen zit er wel eens 0.5-1.0mm hoogteverschil in de stroken na de 2e verlijming.
Waar ik bij eerdere planken eindeloos ging schuren met redelijk resultaat heb ik nu de smaak van het vlakken met de bovenfrees te pakken gekregen. Ik gebruik hiervoor een CMT vlakfrees met wisselmessen.
IMG_20220207_105018.jpg
Dit voorkomt in ieder geval een golvend eindresultaat door te lokaal schuren.
Echter, na het vlakken blijft er nog aanzienlijk schuurwerk over, met name om de vlak-sporen uit te wissen. In de foto's hieronder het resultaat na een paar minuten Abranet Ace P80 op een aangedreven excenter.
Snijplank, met name de lichtere strook (4e van links).
IMG_20220207_104952.jpg
Onderkant bakje, schuin van 7u naar 1u.
IMG_20220207_105302.jpg
En eenzelfde tearout aan de zijkant van een ronde snijplank. Hier heb ik eerst een ronde groef gemaakt met de groeffrees, uitgezaagd met de decoupeerzaag en daarna met een kopieerfrees afgewerkt.
IMG_20220207_105056.jpg. Het spoortje zit redelijk diep gezien het benodigde schuurwerk.

Bij het vlakken van de eerste twee maakt de frees richting naar mijn gevoel weinig verschil. Soms maak ik alleen banen met tegendraaiende frees en soms maak ik heen en weer aansluitende banen (meedraaiend, tegendraaiend).

Heeft er iemand tips om het schuurwerk te beperken? Dat is namelijk niet m'n grootste hobby...
Alvast bedankt!
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Het gaat me vooral om de tearout aan de bovenzijde door het vlakken. De tearout aan de zijkanten is wel te overzien omdat ik ze niet door een vlakbank haal maar met een vlakfrees werk.
De zijkanten maak ik meestal strak met een lange kopieerfreesjes.
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Tearout aan de bovenkant klinkt meer als een botte frees, verkeerde rotatiesnelheid of verkeerde feed rate dan iets wat inherent is aan het gebruik van een frees t.o.v. een vlakbank.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Tearout aan de bovenkant klinkt meer als een botte frees, verkeerde rotatiesnelheid of verkeerde feed rate dan iets wat inherent is aan het gebruik van een frees t.o.v. een vlakbank.
De botte frees hoopte ik verholpen te hebben door de CMT met wisselmessen. Feed rate zal zo'n 8cm/seconde zijn, diepte <2mm en baanbreedte ongeveer 1/2 freesbreedte (35mm frees, 15-20mm banen).
De makita RT0700 staat op standje 3 a 4.

Tips over verhogen of verlagen van den van bovenstaande waardes zijn welkom!
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
De diepte verlagen kan nuttig zijn, maar als de diepte té klein is kan je bit ook niet lekker snijden. Heb je wel eens geëxperimenteerd met nog een heel ondiepe laatste keer er over heen?
De RPM voor zo'n grote bit zou zo rond de 18.000 RPM moeten zijn. Jouw router gaat van 10.000 tot 30.000. Dat is ongeveer stand 3.

Op zich lijkt het er dus op dat je alles op de juiste manier doet. Misschien heeft iemand anders nog tips?
Wat betreft de tearout van je kopieerfrees, dat zou je met een spiraalfrees op kunnen lossen. Die dingen zijn wel prijzig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.