Afwerken wenge

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Mede-forummers,

Ik ben als één van mijn eerste serieuzere projectjes een bakje met deksel uit wenge en essen aan het draaien (althans, aan het proberen :p). Nu ben ik in de fase van schuren en afwerken gekomen. Puur om het te proberen heb ik het bakje nu geschuurd tot en met korrel 2000. Dit geeft een schitterend spiegelend oppervlak. Maar, zoals jullie weten, heeft wenge flinke poriën en deze doen de gladde afwerking niet veel goed. Nu mijn vragen aan jullie:

- Zijn deze poriën te dichten zodat ik een egaal oppervlak krijg en zo ja, waarmee?
- Wat is een goede afwerking voor wenge? Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk het contrast met het essen behouden, dus tung olie en dergelijke vallen af. Ik heb verder alleen camelia olie staan, dus ik heb dan gelijk een excuus om wat nieuws aan te schaffen ;)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Op de draaibank? Ja, met CA-lijm (superlijm, secondenlijm, vingertjeslijm) als 'sanding sealer'. Lijm draaiend op het werkstuk aanbrengen (pas op: spat. uit de lijn van je werkstuk staan en bril op) en onmiddellijk met grof, schuurpapier inschuren. Je maakt al schurend een slurry van lijm en schuurstof, die alle porien vult en als een harde composiet uithardt. De nerfstructuur van wenge blijft hiermee goed zichtbaar. Daarna met fijn schuurpapier afwerken en zo snel mogelijk in de BLO zetten - de CA hard langzaam na en zo lang die reactie nog niet helemaal voltooid is zal een deel van de lijnolie in de polymeerketens worden opgenomen en zo een CA-BLO matrix vormen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.