Afwerken van beuk

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik ben een krukje van beuk aan het maken wat na volgende week in een camper mee op reis gaat. Ik heb nog niks in huis om het mee af te werken en twijfel wat ik het beste kan gebruiken. Iemand tips voor een afwerking wat past in een donker camper interieur en geschikt is? Het moet ook wel gemakkelijk te bewerken zijn gezien de korte tijd die ik nog heb.
Bedankt
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Lijnolie (gekookt) van de Cokerije is prima, maar wel aan de prijs. Er zijn goedkopere alternatieven.

Persoonlijk meng ik mijn gekookte lijnolie zelf (rauwe lijnolie, standolie, siccatief, oplosmiddel). Zoals Ron van Zaltbommel al schrijft is 'gekookte' lijnolie niet gekookt - ook die van de Cokerije niet, althans niet in de oorspronkelijke betekenis van het woord - het begrip gekookte lijnolie komt uit de 16e/17e eeuw, toen olie met metaalzouten gekookt moest worden om in-situ siccatieven te genereren (het koken zorgde ervoor dat er vetzuren vrijgemaakt werden uit de olie, die vervolgens (langzaam) met de metaalzouten reageerden tot in olie oplosbare metaalzepen - die metaalzepen zijn dan de eigenlijke siccatieven). Tegenwoordig zijn er superieure, oplosbare siccatieven te koop, en hoef je daarvoor je olie niet meer dagen met bijvoorbeeld loodwit te koken. Om de componenten te krijgen die ook uit de olie ontstonden bij dat koken voeg je dan wat standolie toe.

Vrijwel alle (of alle) 'gekookte' lijnolie wordt tegenwoordig op die manier gemaakt.

Het verdient wel aanbeveling om uit te gaan van een goede kwaliteit rauwe lijnolie.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Ik meng zelf altijd graag gekookte lijnolie met terpentijn (geen terpentine :) )

Andere opties: Danish oil of shellac (geen ervaring met beuk) eventueel afgewerkt met was. Eventueel tussendoor even matteren met fijne staalwol.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Lijnolie (gekookt) van de Cokerije is prima, maar wel aan de prijs. Er zijn goedkopere alternatieven.

Persoonlijk meng ik mijn gekookte lijnolie zelf (rauwe lijnolie, standolie, siccatief, oplosmiddel). Zoals Ron van Zaltbommel al schrijft is 'gekookte' lijnolie niet gekookt - ook die van de Cokerije niet, althans niet in de oorspronkelijke betekenis van het woord - het begrip gekookte lijnolie komt uit de 16e/17e eeuw, toen olie met metaalzouten gekookt moest worden om in-situ siccatieven te genereren (het koken zorgde ervoor dat er vetzuren vrijgemaakt werden uit de olie, die vervolgens (langzaam) met de metaalzouten reageerden tot in olie oplosbare metaalzepen - die metaalzepen zijn dan de eigenlijke siccatieven). Tegenwoordig zijn er superieure, oplosbare siccatieven te koop, en hoef je daarvoor je olie niet meer dagen met bijvoorbeeld loodwit te koken. Om de componenten te krijgen die ook uit de olie ontstonden bij dat koken voeg je dan wat standolie toe.

Vrijwel alle (of alle) 'gekookte' lijnolie wordt tegenwoordig op die manier gemaakt.

Het verdient wel aanbeveling om uit te gaan van een goede kwaliteit rauwe lijnolie.
Interessante informatie! Zou je iets meer kunnen vertellen over het zelf maken van de "gekookte" lijnolie? En waar haal je een goede kwaliteit rauwe lijnolie?
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
en anders gewoon een goeie hardwax ?
zelf gebruik ik meer en meer de Osmo 1101 (eigenlijk voor hardhout maar is lekker dun en laat zich heel gemakkelijk verwerken en geeft mooi oppervlak)
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi en Nick18

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Interessante informatie! Zou je iets meer kunnen vertellen over het zelf maken van de "gekookte" lijnolie? En waar haal je een goede kwaliteit rauwe lijnolie?
gewoon afwegen en mengen - geen rocket science. alles is vloeibaar en in opgeloste staat.

Standolie - kwam bij de Hekserij vandaan. Cokerije heeft het volgens mij ook, en art supply winkels
Mengsiccatief - kwam bij de Hekserij vandaan. Er zijn verschillende alternatieve leveranciers. waaronder art supply winkels. Zoek naar mengsiccatief of een siccatief met 'dieptewerking', niet een met (alleen) oppervlaktewerking.
Oplosmiddel: gomterpentijn en citrusolie
Lijnolie - Cokerije, art supply winkels, maar de beste lijnolie vind je bij oliemolens - de Kat in zaandam of de Passiebloem in Zwolle.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nick18

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
en anders gewoon een goeie hardwax ?
zelf gebruik ik meer en meer de Osmo 1101 (eigenlijk voor hardhout maar is lekker dun en laat zich heel gemakkelijk verwerken en geeft mooi oppervlak)

Even snel op de OSMO site gekeken en dan is de keuze gemakkelijk:

:)
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Ik gebruik het merk finess
Jachtlak glans
Haal het hier gewoon bij de firma boer op de verf afdeling staat wel op een speciale plaats
Gebruik het voor de houten bodem van de rubberboot
En bij zet tafeltjes
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Epifanes zit al 2 jaar op mijn BBQ meubel. Kan echter niet tegen hete kolen. Verder een pracht product.
Ik gebruik het voor mijn hengels - tegenwoordig alleen nog maar op de wikkelingen - de blanks zijn geimpregneerd. Ruwa is _niet_ glad aan te brengen (niet met een kwast, niet met de vinger, niet met de druppelaar, en niet met dippen); Rambo is paars en droogt _altijd_ op met krinkels. Epifanes levert geen enkel probleem op. Bij wikkelingen zijn twee dingen belangrijk: penetratie, om de wikkeling te fixeren; dat doen ze allemaal, zeker in verdunde staat, en uiterlijk - een min of meer glad oppervlak, zonder lelijke kleurzweem en zeker zonder krinkelen of craqueleren; dat laatste lukt me alleen met Epifanes. Er zijn er ongetwijfeld meer die werken, maar zolang Epifanes werkt hoef ik neit verder te zoeken...

Overigens, er wordt vaak gedacht dat jachtlak / spar varnish een extra duurzame vernis is. Dat is een misvatting. De belangrijkste eigenschap die jachtlak van andere vernissen onderscheidt is de flexibiliteit van deuitgeharde coating - het was oorspronkelijk bedoeld voor masten en ra's van zeilschepen, houtwerk dat veel beweegt en buigt - waarbij de coating moest meebewegen met het hout...
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Epifanes zit al 2 jaar op mijn BBQ meubel. Kan echter niet tegen hete kolen. Verder een pracht product.
Klinkt goed. Stinkt epifanes ?
Er zitten maar een paar dagen voor ik het erop kan doen en dat de kruk mee de camper in gaat. Mijn schoon pa wordt niet blij denk ik als de kruk de camper uit stinkt :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Niet meer of minder dan andere vernissen. Maar dat geldt ook voor gekookte lijnolie - dat bevat over het algemeen ook oplosmiddel. Wel verdampt oplosmiddel uit lijnolie meestal sneller dan uit vernis, omdat vernis veel sneller een film vormt die een extra barriere vormt die verdamping van nog aanwezig oplosmiddel vertraagt.

Als stinken echt een probleem is zou ik overwegen om OF het krukje nu onafgewerkt mee te geven en later te behandelen of (minder gewenste oplossing, want mindere kwaliteit van afwerking) af te werken met een watergedragen product...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.