Afwerken populier multiplex en OSB

Piet13

Nieuw lid
16 aug 2024
14
15
Bergen op Zoom
Op zolder heb ik een voorzetwand gemaakt van OSB. Daar tegenaan ben ik een wandkast/boekenplanken aan het maken van populieren multiplex (zie foto). Op beide materialen wil ik een beschermlaag aanbrengen (de wand en de kast), maar ik heb daar nog niet heel veel ervaring mee. Laatst heb ik wel tungolie gebruikt voor iets anders, maar dat vond ik nogal gelig kleuren.

Ik zoek iets met een zo natuurlijk mogelijke matte uitstraling (dus geen vernis of lak), en onderhoudsvriendelijk (niet dat de afwerking elk jaar opnieuw aangebracht moet worden). In principe voor beide onderdelen, maar zeker voor de kast/multiplex, wil ik zo weinig mogelijk kleurverandering. En dan bij voorkeur (zeker voor de wand) ook nog betaalbaar.

Na wat rondkijken op het forum kwam ik wel een paar bruikbare suggesties tegen:
- Skylt geeft schijnbaar een heel mat en natuurlijk resultaat
- Rubio monocoat oil plus (white 5% of pure) ziet er ook erg naturel uit (maar een beetje prijzig)
- Osmo blanke was: heel betaalbaarder, maar glanst een beetje denk ik?
- Zelf dacht ik nog aan "simpele" transparante beits of Danish Oil?

Heeft iemand hier ervaring mee of nog andere suggesties? Alvast bedankt!

2c36b787-7fd8-4c32-a516-8db84cdbccf9.jpg

jorisvh

Post veel
Als het osb3 is moet je die niet echt beschermen denk ik.
Een witte houtsoort als populier of berken behandel ik met Rubio white. Geeft voor mij meest onbehandeld uitzicht.
White 5% kan ook maar daarmee zal de opliet na verloop van tijd iets meer geel worden.
Pure gaat het zeker donkerder maken.

Per liter is het misschien het duurst maar of het duurder is dan de anderen als je het per m2 bekijkt, betwijfel ik. Je haalt 30m2/l en 1 laag volstaat.

Op zolder heb ik een voorzetwand gemaakt van OSB. Daar tegenaan ben ik een wandkast/boekenplanken aan het maken van populieren multiplex (zie foto). Op beide materialen wil ik een beschermlaag aanbrengen (de wand en de kast), maar ik heb daar nog niet heel veel ervaring mee. Laatst heb ik wel tungolie gebruikt voor iets anders, maar dat vond ik nogal gelig kleuren.

Ik zoek iets met een zo natuurlijk mogelijke matte uitstraling (dus geen vernis of lak), en onderhoudsvriendelijk (niet dat de afwerking elk jaar opnieuw aangebracht moet worden). In principe voor beide onderdelen, maar zeker voor de kast/multiplex, wil ik zo weinig mogelijk kleurverandering. En dan bij voorkeur (zeker voor de wand) ook nog betaalbaar.

Na wat rondkijken op het forum kwam ik wel een paar bruikbare suggesties tegen:
- Skylt geeft schijnbaar een heel mat en natuurlijk resultaat
- Rubio monocoat oil plus (white 5% of pure) ziet er ook erg naturel uit (maar een beetje prijzig)
- Osmo blanke was: heel betaalbaarder, maar glanst een beetje denk ik?
- Zelf dacht ik nog aan "simpele" transparante beits of Danish Oil?

Heeft iemand hier ervaring mee of nog andere suggesties? Alvast bedankt!

Bekijk bijlage 164945

Ik gebruik OSB in meubels en transparant werk ik het af met Traelyx Hardwax in twee lagen met kwast en roller.

Het is oplosmiddelrijk, dus hou daar rekening mee.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.